Antares Nebulosan - ragge

Bilder från galleriet
Post Reply
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Antares Nebulosan - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: Antares Nebulosan
Exponering: 42 x 2 min
Fotograf: ragge
Teleskop: Samyang 135mm 2.0 ED
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Så fick jag till sist min första bild på Antares-regionen, tagen från en balkong på Malta. Ingen sikt mot norr så det fick bli drift alignment i stället, vilket visade sig vara rätt enkelt och effektivt. Men "utmaningar" saknades ändå inte... hård vind, 3 timmar (!) långt fyrverkeri, grillrök av värsta slag mm. Och givetvis teknikstrul. Men jag fick ändå 42 st hyfsade subbar á 2 min, iso 200 och F5.6 med Nikon´s "kit-optik" - en riktigt billig 18-55mm zoom (körde med 55mm hela tiden).

Kameravridaren hade jag byggt på in i det sista, men hann inte med någon remdrift så det blev ett snöre som drivrem runt kulledens bottendel. Lite vulktejp runt denna gav bra friktion (tills tejpen pajade...).
Arduino-mojen däremot funkade felfritt. Den styr både stegmotorn och kameran, med en IR-fjärrkontroll som interface. En liten växellåda är inbyggd i stegmotorn, sedan hittade jag en överbliven större växellåda (fick modifieras lite) som slutväxel. Men detta är bara en prototyp, jag kommer att jobba vidare med en annan (remdriven) design.

Arduinoprogrammet har även stöd för panoramatagning (i riktning RA bara givetvis, men användbart om man kör stående format) samt tidsfördröjning (rikta in kameran i förväg på en position tex 3 timmar innan målobjektet kommer dit så startar tracking och kamera + ev panoramasekvens när det är dags). Det var riktigt kul och lärorikt att bygga ihop detta.

Ragnar



Image
Klicka for att se stor version av bilden
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Antares Nebulosan - ragge

Post by ragge »

Här är lite bilder på grejorna :
kameravridare.jpg
/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Antares Nebulosan - ragge

Post by Robert Habolin »

snyggt! och bra kämpat med grejerna! :D

spännande region det där.. synd att den e så svår från Sverige.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Antares Nebulosan - ragge

Post by Torbjörn »

Riktigt fint fångat från Malta :good: Den här regionen innehåller mycket fin nebulositet. Dessutom så har du fångat M4 och även lilla NGC 6144 på bilden.

Intressant att se utrustningen som du har satt ihop för att vrida kameran för följning. Att rigga upp på annan plats så här innebär speciella svårigheter att övervinna för att få till ett bra resultat.

/Torbjörn
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Antares Nebulosan - ragge

Post by ragge »

Tack Robert och Torbjörn.

Ja det är en högintressant och vacker del av himlen som döljer sig strax nedanför våran horisont. Kul att förlänga säsongen lite också.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Antares Nebulosan - ragge

Post by Tannerswe »

Mekarmästaren är igång igen :D Riktigt kul att se och läsa om och det verkar ju fungera väl ut.

Du har rätt mkt tid du fått ihop men ändå rätt lite detaljer. Mycket ljusföroreningar och dis? Malta är ju inte direkt känt för sina mörka klara astrohimlar...
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Antares Nebulosan - ragge

Post by ragge »

Nja, det fungerade bara så där. Jag fick slänga massor beroende på problem med drivningen, hade hoppats på mycket mera användbara subbar.
Sedan var det rätt varmt och jag hade ingen kamerakylning, plus att den billiga kit-optiken är knappast optimal för astrofoto. Jag planerade först för mitt Samyang 135/F2 men det blev för tungt för denna versionen av mekaniken.
Dis, på sätt och vis ja - det var rätt mycket stoft från Sahara i luften den här tiden.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Antares Nebulosan - ragge

Post by kribba »

Härligt att se en så bra bild med så primitiv teknik :good:
Funderar oxå på denna i sommar då jag är i Spanien, om jag kommer till en plats med mörk himmel.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Antares Nebulosan - ragge

Post by ragge »

Tack kribba,

Ja det är rätt kul att testa hur långt man kan komma med relativt enkla grejor - som i detta fallet kostade under 200 kr (elektronik, låda, fjärrkontroll och stegmotor). Nästa version skall kunna bära tyngre grejor, kanske två kameror samtidigt, jag får se hur det går.

Hoppas du hittar en bra plats på resan. Vilken utrustning tänkte du ta med ?

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply