Solen Sörmörkelse - Rune Stjernström

Bilder från galleriet
Post Reply
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

Solen Sörmörkelse - Rune Stjernström

Post by RuneS »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen Sörmörkelse
Exponering: Bilsekvens
Fotograf: Rune Stjernström
Teleskop: Canon 10mm fisheye
Kamera: Canon 700D
Kommentar: Bildspel från Peru 2019-07-02 och eklipsen. Inga solfläckar och inte hellermed protuberanser. Vi kunde inte se sista 25 minuterna av förmörkelsen då solen och månen hamna bakom bergen (solen stod enbart 1° över horisonten då eklipsen var slut). Klicka på bilden om bildspelet inte går igång,

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solen Sörmörkelse - Rune Stjernström

Post by Peter R »

Väldigt vacker och lyckad sekvens på solförmörkelsen :good: :good:

/*Peter R
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

Re: Solen Sörmörkelse - Rune Stjernström

Post by RuneS »

Tack Peter

Försökte även lägga ut en bildsekvens på Shadowbands, men det blev för stor fil? 44,7 MB .gif (ska försöka minska ner den)
Den gick att laddad upp till Astronet men verkar vara problem att lägga ut den (och även redigera texten).

Synd att solen var lite tråkig (inga solfläckar) men det var en häftig upplevelse ändå och så hade jag lite strul med kameravridaren
vid första diamantringen då jag tog bort solfiltret och kameran plötsligt peka åt fel håll (men det blev en vacker syn för ögat ändå.

/Rune
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solen Sörmörkelse - Rune Stjernström

Post by Peter R »

Hej Rune,

Du kanske kan lägga upp din animation av shadow bands på Youtube och bara posta länken, skulle vara intressant att se nu när du har lyckats fånga den.
Jobbigt när tekniken strular och det inte finns tid att börja om men upplevelsen finns alltid kvar :D
Under den senaste Merkuriuspassagen fick jag ständiga avbrott av följet och var tvungen att göra omstart varje gång så jag missade första kontakten men sedan har man ju några timmar på sig så jag lyckades ändå få några bra bilder.

/*Peter R
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

Re: Solen Sörmörkelse - Rune Stjernström

Post by RuneS »

Bra ide Peter, här är en länk till videon. Det var svårt att få bra kvalite på filmen och jag gjorde om den till dubbla hastigheten för att skiftningarna skulle komma fram bätter.

https://youtu.be/W73SGfqYQV0
Post Reply