NGC281 Packman - Mattias Pettersson

Bilder från galleriet
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

NGC281 Packman - Mattias Pettersson

Post by taipan »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC281 Packman
Exponering:
Fotograf: Mattias Pettersson
Teleskop: SW ESPRIT 80ED PRO
Kamera: ASI 294MC PRO
Kommentar: Han bara ta 10x300s på 120Gain. Har lite issues med stjärnor som inte är helt runda. Drog ner ganska kraftigt på dom här för att nebulosan skulle bli tydligare. Tog jag i förmycket??

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC281 Packman - Mattias Pettersson

Post by kribba »

Snyggt :good:
Vad använder du för mjukvara i efterbearbetningen?
Allt drar nu lite åt röda hållet. Ett tips kan vara att göra ett stjärn lager separat där du mer balanserar stjärnornas färger och sen
lägger ovanpå nebulosan!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: NGC281 Packman - Mattias Pettersson

Post by taipan »

Använder DSS att stacka och PS för efterbehandling. I detta fall testade jag StarNet för att ta bort stjärnorna helt vilket funkade bra. Men ville lägga tillbaka dom lite då det såg väldigt onaturligt ut helt utan stjärnor. I det steget skulle man ju kunna fixa till stjärnornas färg om jag hade tänkt på det. :). Experimenterar mest än då jag är nybörjare och försöker lära mig att göra det jag vill i PS utan att behöva köpa nått dyrt astroprogram till en början iallafall..
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC281 Packman - Mattias Pettersson

Post by kribba »

DSS, Starnet och PS är väl allt du ska behöva. Hur adderar du rgb stjärnorna?
Kanske vi kan ta upp detta i kommande SAAF hangouts!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: NGC281 Packman - Mattias Pettersson

Post by taipan »

Jag tog bara ursprungsbilden och den jag tagit bort stjärnorna på som två lager i PS.
Ändrade opaciteten för att få fram så mycket stjärnor jag ville ha.
Sen gjorde jag en mask och målade fram nebulosan från ursprungsbilden då starnet gjorde den en aning matt..

Skulle ju kunnat fixa färgen i stjärnorna i lagret med ursprungsbilden om jag tänkt på det somsagt..

Testade detta då de vanliga sätten att minimera stjärnor på i PS ofta bildar en svart kant runt stjärnorna i nebulosan, ser ut som små hål. Detta blev mycket bättre..
Post Reply