Uranus med månar - Hans H

Bilder från galleriet
Post Reply
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Uranus med månar - Hans H

Post by hahied »

Ny bild i galleriet
Objekt: Uranus med månar
Exponering: 1 x 5 sek
Fotograf: Hans H
Teleskop: TEC 160 FL
Kamera: ZWO ASI 1600MM Pro
Kommentar: Uranus fyra största månar tagen med singelexponering 5s. Barlow Baader FFC 2x för att erhålla f/14. Unity gain (139). Delbilden till höger i princip obehandlad förutom lätt justering av "kurvor". Delförstoring till vänster kraftigare justerad. Magnituder från Stellarium. Miranda, den femte största månen, syns ej då den ligger för nära Uranus och döljs i diffraktionen. Seeing ordinär, cirka 2".

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Uranus med månar - Hans H

Post by LasseH »

Trevlig bild.
Samma kväll hade vi stjärnträff på Sandvretens observatorium i Uppsala och kunde observera Titania och Oberon visuellt i 45cm-teleskopet. Ariel och Umbriel lös med sin frånvaro.
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Uranus med månar - Hans H

Post by hahied »

Tack Lars !
Jag kollade själv visuellt innan jag monterade kameran men kunde som väntat inte se några månar med min 16cm-refraktor (Malmö Bortle 7-8).
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Uranus med månar - Hans H

Post by timokarhula »

I förrgår såg jag också uranusmånarna Oberon och Titania visuellt med min 12 tums Dobson och 300x förstoring. Kunde inte heller se Ariel eller Umbriel. Uranus själv uppvisade en vacker, liten, grön skiva.

/Timo K
Viggo T
Posts: 38
Joined: 2018-10-21 20:32:29
spamtest: JA

Re: Uranus med månar - Hans H

Post by Viggo T »

Interessant billede Hans. Lucky imaging (?) er ikke så almindeligt, men der kan komme fine billeder af det ex. på dobbeltstjerner-og dem er der mange af til alle størrelser kikkerter.
mvh
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Uranus med månar - Hans H

Post by hahied »

"Lucky imaging (?)"
Jag har inte använt lucky imaging till bilden. Det är en enda bild exponerad 5s avsedd för att fånga månarna. Uranus blev då kraftigt överexponerad. Vid samma tillfälle testade jag dock att ta 50 bilder (även detta f/14) exponerade 0,4s, lagom för Uranus. Jag använde bara USB2-kabel samt mitt vanliga styrprogram MaximDL varför det bara blev 1/4 frame/s. Stackade idag de 70% bästa i Registax6 och fick fram en mer planetlik bild av Uranus. Dock ingen färg, körde mono med uv/ir-cut filter.

Uranus Stack.jpg
Uranus Stack.jpg (20.93 KiB) Viewed 2206 times
/Hans
Post Reply