IC434 Hästhuvudnebulosan - Ulf Strömquist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

IC434 Hästhuvudnebulosan - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC434 Hästhuvudnebulosan
Exponering: 40st 180 sek HA
Fotograf: Ulf Strömquist
Teleskop: William Optics Zenithstar 61
Kamera: ASI1600MMC Pro
Kommentar: Tog ett stopp vid IC434 i Lördags när jag ändå svängde förbi.
Jag hade hoppats på mer data, men träden tyckte annat. Får samla på mig efter hand.
Full gas på Starnet. Nyhetens behag, men när det lagt sig så kommer det nog att användas till att hantera stjärnor istället för att taga dom av daga på det här viset. Men det kan ge roliga effekter på nebulosor.

Nu har jag rivit ner min WO61 och hängt på kameran på min SCT9,25, så nästa klara kväll blir det att justera och göra sig redo för galaxer.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: IC434 Hästhuvudnebulosan - Ulf Strömquist

Post by kribba »

Vackert :good:
Ska man ha nån kritik så är det väl att brusreduceringen tagit bort en del detaljer i flame nebulosan. Kör du Pixinsight eller?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: IC434 Hästhuvudnebulosan - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Tack.

Jo jag vet. Gick heywire i Camera Raw, och flamman är smetig. Får fila till något mer balanserat vad det lider.
Ser inte den här sorten som seriöst astrofoto, utan kanske lite mer lek. Lite som när Terje Hellesö klistrade in Lodjur i var och varannan bild han tog. Dock påstod ju han att det väldans på riktigt :D
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC434 Hästhuvudnebulosan - Ulf Strömquist

Post by Robert Habolin »

Terjes lodjur... HAHA! Hade jag helt glömt bort...

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Post Reply