XX Cyg timelapse

Bilder från galleriet
Post Reply
eatabean
Posts: 59
Joined: 2015-10-16 22:29:35
spamtest: JA

XX Cyg timelapse

Post by eatabean »

I höstas hjälpte jag tre gymnasie elever från Västerås med deras projektarbete, att observera en variabel stjärna. Med hänsyn till begränsad observations tid (läs: dåligt väder!) föreslog jag en kort period stjärna, vilket skulle låta oss se förändringen i ljusstyrkan på några timmar.

XX Cyg blev det, en dvärg Cepheid. Perioden ca 3.2 timmar och V magnitude förändring 11.36-12.20. Vi använde inga filtrar, och kalibrerade inte, men fick fram dess relativ förändring som sedan bearbetades till en ljuskurva som stämde ganska bra överrens med existerande kurvor.

I efterhand har vi kombinerat bilderna till en timelapse som visar stjärnans period visuellt! 221 st 10 sek exponeringar, 1 per minut kombinerade och stabiliserat. (Tack DL!)

länken går till min YT page
video går tydligen inte att ladda upp här?

https://youtu.be/rRz4oxSASUo

Orion Optics 16" ODK
10 Micron GM2000HPS
SX 694 CCD
221 x 10 sek
7 Dec, 2019
VARF- Västerås Astronomi-och Rymdforsknings förening
Jim
curve.png
curve.png (9.2 KiB) Viewed 1124 times
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: XX Cyg timelapse

Post by DHEB »

Mycket bra, Jim! Svårt att få en bra stjärna som passar ert studiefall och behov men jag tror du lyckats bra med det.
eatabean
Posts: 59
Joined: 2015-10-16 22:29:35
spamtest: JA

Re: XX Cyg timelapse

Post by eatabean »

Med det vädret Vi kämpade med hela säsongen så fanns det inte mycket att diskutera, va? Jättekul att kunna fånga en hel period på så kort tid. Det känns som om Vi lurade vädret, liksom.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: XX Cyg timelapse

Post by DHEB »

Javisst, det blev jättebra! Kul att studenterna gjorde det. Hoppas de har fått variabelbacillen :green:
Post Reply