M81 mfl - Peter

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
PEJU
Posts: 40
Joined: 2018-06-16 11:07:20
spamtest: JA

M81 mfl - Peter

Post by PEJU »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81 mfl
Exponering:
Fotograf: Peter
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: M81 Bode's Galax / Holmberg IX / PGC28731 / NGC3077

otroligt vacker och prominent galax denna M81, hela galaxgruppen f.ö

Vid 3 tillfällen fick jag möjlighet att fota galaxgruppen i väntan på annat objekt. Mer eller mindre höga dis-skikt vid alla tillfällena.
Där finns också ju ett par dimmiga irrugulära galaxer som jag riktade in mig på att få med:
Den lilla blå suddiga fläcken till höger om M81 är en irregular galax som håller på att "ätas upp" av M81 som heter Holmberg IX
-och blev först att beskrivas av den svenska astronomen Erik Holmberg från Göteborg år 1967,
som var mest verksam i Uppsala och Lund.
Den andra lilla irrugulära galaxen heter NGC28731 som en suddig fläck ligger norr över M81

M81-galaxen i sig upptäcktes av den tyska astronomen Johann Elert Bode år 1744.
NGC3077 längst till höger på bilden har en intressant form och kan vid detaljnivå liknas vid en sjöborre med sina välva armstråk.

(Teknik : Orion 8" teleskop, Canon eos 200D(a) med 70% Optolong L-Pro och 30% UHC clip-in filter, SW EQ6-PRO /Lacerta Standalone guider)
Exponeringstid 5,2 tim.

M81 låg då jag fotade den på c.a 11,8 milj ljusårs avstånd..

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M81 mfl - Peter

Post by kribba »

Fint, man ser antydan till IFN i din bild :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
PEJU
Posts: 40
Joined: 2018-06-16 11:07:20
spamtest: JA

Re: M81 mfl - Peter

Post by PEJU »

Tack. Jag har nog råkat "tvätta" bort en mycket av det pga en hel del av exponeringarna blev hårt ansatta av dis beläget högre upp i atmosfären. En del grönstick i bilden också, svårt att justera bort tycker jag. Bruset har jag lyckats få ner lite i en nyare version..
Post Reply