M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Bilder från galleriet
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Post by taipan »

En grej till jag tänkte på av nyfikenhet. Fins ju så många funktioner i fotoprogram nu mera. Inget som har en kollimeringshjälp? Som mäter eller kollar hur stor avvikelsen är och kanske hjälper till att visa hur man ska justera?
Det kan vara ganska svårt att se på hålet i den ofokuserade stjärnan hur exakt rätt man är tycker jag :)
Bara nyfiken lixom..
User avatar
Hogis
Posts: 55
Joined: 2012-11-19 16:00:28
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)
Contact:

Re: M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Post by Hogis »

Skulle kollimeringen även påverka planetfoto?
Ja, självklart.
Skulle jag kunna använda Venus att kollimera mot?
Nej, det skulle jag inte rekommendera. Använd ett fält med mycket stjärnor.

Jag köpte en "virtuell stjärna", vilket gör det möjligt att kollimera hemma inomhus i lugn och ro.
Skall jag vara ärlig så slutade det med kollimering mot riktig stjärna när teleskpet väl var på plats.
Låter kameran exponera om och om igen, visar bilden på datorn i förstoring och justerar kollimeringen därefter...
Ett annat tips är att köpa "Bob's Knobs" kollimeringsskruvar. Underlättar finjustering. (Googla på "Bob's Knobs edge 800")
Fins ju så många funktioner i fotoprogram nu mera. Inget som har en kollimeringshjälp?
CCDInspector kan bl.a. användas för att verifiera kollimeringen. Finns garanterat fler program, men inget jag har koll på...
Mitt generella tips är att Googla, det finns många bra Youtubevideos som visar hur man kollimerar en schmidt.
Post Reply