IC 417 og NGC 1931 Edderkoppen og flua - Ginge Anvik

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

IC 417 og NGC 1931 Edderkoppen og flua - Ginge Anvik

Post by Ginge »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 417 og NGC 1931 Edderkoppen og flua
Exponering: Ha: 80*10min, Lum: 25*10min, R: 8*10min, G: 8*10min, B: 8*10min
Fotograf: Ginge Anvik
Teleskop: Takahashi Epsilon-180ED
Kamera: QSI 583WSG
Kommentar: Hei broderfolk!

Håper dere holder dere friske og så sosialt distansert dere kan i disse tider! Jeg har endelig fått samla litt fotoner etter en begredelig høstsesong full av reparasjoner som tok laaang tid. Her er første resultat av 21,5 timers integrert eksponering av Edderkoppen og Flua i stjernebildet Auriga (IC417 og NGC1931). I tillegg til emisjonståker og tilhørende stjernehoper er det innslag av både refleksjonståker og mørke tåker her og karbonstjernen S Auriga er iøyenfallende med sin skarpe oransje glød. Trodde det var en prosesseringsfeil først, inntil jeg leste litt om den. Bildet bærer nok preg av at jeg skulle ha bygget en bedre modell for monteringen siden trackingen ble dårligere ettersom motivet nærmet seg 30 grader i vest, men med så mye nedetid jeg hadde i høst skulle det mye til for at jeg ikke brukte en hver ledig time under klar himmel til å samle fotoner. Resultatet er en publisering med mindre oppløsning enn jeg normalt ville brukt, men det var verdt det. Forhåpentligvis blir høstsesongen bedre. Dersom denne sosiale distanseringen fortsetter er det jo ikke noe bedre sted å være enn i observatoriet i skogen.

Ta vare på dere selv!

mvh Ginge


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: IC 417 og NGC 1931 Edderkoppen og flua - Ginge Anvik

Post by kribba »

Fint :good: Men du har brusreducerat rätt hårt gissar jag?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: IC 417 og NGC 1931 Edderkoppen og flua - Ginge Anvik

Post by Ginge »

Ja, litt for mye denne gang ;)

g
Post Reply