Månen Rupes Recta nära terminatorn - Sven Pettersson

Bilder från galleriet
Post Reply
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Månen Rupes Recta nära terminatorn - Sven Pettersson

Post by SvenP »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen Rupes Recta nära terminatorn
Exponering: ca 2000x0,007 sek uppl 1024
Fotograf: Sven Pettersson
Teleskop: Celestron Edge HD 800
Kamera: ASI183MC Pro
Kommentar: Har under den tilltagande månfasen försökt ta några detaljbilder på månen från balkongen med Edge HD 800, utan barlow och med 2x och 3x barlow. Erfarenheten är att det är nästan hopplöst att använda barlow om inte luften är mycket stabil. Hittills har inte seeingen varit tillräckligt bra för barlow. En medelväg blir att använda lägre upplösning d.v.s mindre bildvinkel vilket möjliggör kortare exp tid och fler bilder utan att filen blir olidligt stor. Jag har stackat i AS2, ca 2000 av 6000, (registax orkar inte med de stora filerna) skärpt i registax och sedan "smart sharpen" i photoshop. Har även prövat MLT i PI men svårt att finjustera där. Det vill gärna bli raster när man tar i för mycket. Avståndet till sensorn har vid denna bilds tagning inte varit det angivna 133 mm. Jag tycker mig kunna ana en jämnare skärpa över hela bilden när jag använd det korrekta avståndet 133 mm.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen Rupes Recta nära terminatorn - Sven Pettersson

Post by Peter R »

Hej Sven,

jag tycker att du har lyckats bra med din bild på Rupes Recta.
Jag la upp en bild på nästan exakt samma fas för 2 år sedan viewtopic.php?t=16078" onclick="window.open(this.href);return false; .
Du har fått ett raster som dyker upp lite ojämt i bilden. Det är en färgkamera du har använt, kan det vara så att du har valt en demosaic-inställning som inte är idealisk?
Det gör ju svårt att skärpa bilden utan att rastret snabbt blir framträdande.

/*Peter R
Viggo T
Posts: 38
Joined: 2018-10-21 20:32:29
spamtest: JA

Re: Månen Rupes Recta nära terminatorn - Sven Pettersson

Post by Viggo T »

Hej Sven.
Meget flot billede. Jeg kan virkelig godt lide din overgang fra lys til mørke ved terminator.
Området har jeg kikket på med en Celestron C14, og detaljerne i dit billede byder C14'eren op til dans. Flot.
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: Månen Rupes Recta nära terminatorn - Sven Pettersson

Post by SvenP »

Tack för kommentarer!
Ja Peter, jag gör något fel någonstans. Jag upptäckte nu att det blev mindre "raster" om jag i AS2 i "color" bockade "RGGB force" (RGGB är ju bayermatrisen) och vidare under "stack options" också bockade "force RGB color". Men det finns ingen färg i bilderna, oavsett hur mycket jag saturerar.
Ser heller ingen debayerprocess i AS2. På äldre bilder där jag använt Neximage har det inte varit något problem att skruva fram färg, hela processen är då körd i Registax. Jag har möjligen använt fel inställningar i ASICAP.
Tacksam för tips här.

/SvenP
Post Reply