M13 Hercules cluster - Viktor Abelin

Bilder från galleriet
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

M13 Hercules cluster - Viktor Abelin

Post by Viktorious »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13 Hercules cluster
Exponering: L: 80*40sek
Fotograf: Viktor Abelin
Teleskop: Celestron C9.25 f/6.3
Kamera: Xiaomi Mi Note 10
Kommentar: Skulle kunna beskära bilden mer men vill dels ha med NGC 6207, samt kolla med experterna inför nästa omgång. Är det koma som syns ut mot kanterna? Gav mig på min första kollimering en kväll tidigare och tyckte att jag förbättrade det lite, så jag hoppas inte att det är det.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: M13 Hercules cluster - Viktor Abelin

Post by Viktorious »

Kan tillägga att jag tyckte det var mer koma på ena sidan innan jag kollimerade, nu ser det mer uniformt ut i alla kanter. Dock mer än innan tycker jag. Detta var också första gången utrustningen fungerade bättre och jag testade därför 40sek exponeringar. Det längsta jag kört innan har varit 29sek. Framhäver längre exponeringar teleskopets defekter mer kanske?
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: M13 Hercules cluster - Viktor Abelin

Post by Viktorious »

Kollat lite mer, läst ordentligt och tror att det är en trevlig cocktail av fält rotation, drift, fokus lite off, fält kurvatur, sfärisk aberration och astigmatism. Ska testa lite olika lösningar på nästa omgång.
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: M13 Hercules cluster - Viktor Abelin

Post by pava0555 »

Detta är väl inte en exponering? Bilden är väl stackad?
Hur ser dom individuella subbarna ut?
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: M13 Hercules cluster - Viktor Abelin

Post by Jim »

Din info är lite kryptisk, vet inte hur långa bildtagningar du behöver men resultatet tycker iaf jag att du behöver rätt mycket längre tid för var bild
Misstänker att du har en reducer på din tub för att få ner den till F/6,3? för den är väl eg. f/10?
Celestrons, tja och andra tuber ger dessvärre avlånga stjärnor som vrider sig runt centrum och sen bara ökar det ju längre från centrum man kommer, dvs om man inte är villig att betala rätt många pengar för att slippa det. Man ser det också på din bild att de vrider sig runt centrum. Var försiktig med kolliminerandet, för detta kan du troligen inte bli av med, man får klippa bort ytterdelarna på bilden.
Vet inte hur ditt montage funkar, men du tycks behöva någon form av guidning på det. Har du ett sådant redan kanske?
Med tanke på din korta exponeringstid tror jag att du behöver en sådan. Montagen i sig klara normalt bara 30-60 sekunder att följa en stjärna/objekt, jodå det finns de montagen som klarar att göra det mycket längre, men så klart för en mycket högre prislapp.
Sitter du som jag i ett område med ljusföroreningar kan man åtgärda det genom att åka till ett mindre LF område eller skaffa ett CLS filter som är eg. ett måste, den gör underverk. Likaså kan man ha behov av en Bathinovmask ,den hjälper dig att få kanon fokus och kostar inte mycket.
Inget är enkelt, hoppas du fick lite info som kan hjälpa dig.
Mvh
Jim
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: M13 Hercules cluster - Viktor Abelin

Post by Viktorious »

Den största boven var att jag hade fel fokus på telefonen så hade råkat få teleskopet ur fokus när jag skulle fokusera. Annars lyckades jag fixa lite mer med kollimeringen och fixade även lite tilt som jag hade mellan okular och kamera.

Körde ett snabbt test på Bodes efter att ha kollat fokusen en kväll, en 32s exponering som såg mycket bättre ut. Innan jag hade fixat till tilten och så så fortfarande lite, och som nämnt det kommer alltid finnas något med en SCT. Har efter allt fix kört en ordentlig omgång på Bodes som är stackad och redigering i PS påbörjad, kommer snart upp i galleriet.
Bodes 32s single exposure
Bodes 32s single exposure
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: M13 Hercules cluster - Viktor Abelin

Post by Viktorious »

Svar på era frågor.
Ja detta är en stackad bild. De individuella var kassa, "crap in crap out".

Sitter fortfarande på min alt-az montering, försöker sälja och sparar till en ekvatoriell. Guiding har jag inte och skaffar inte det innan jag skaffat ny montering.
Har ett UHC till nebulosor. Det billiga LPF jag har används inte. Har Bahtinov mask.

Anledningen till att jag hade fel fokus var ny mobil plus ny app, jag hade inte testat genom allt än. Denna misslyckade var mitt test i princip (och 1-2 objekt innan det som också var fel fokus och hjälpte mig hitta problemet). Från och med nu börjar de riktiga bilderna :D
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M13 Hercules cluster - Viktor Abelin

Post by kribba »

"Ja detta är en stackad bild. De individuella var kassa, "crap in crap out"

Rätt imponerande ändå vad som går att göra med en modern mobilkamera.

"Sitter fortfarande på min alt-az montering, försöker sälja och sparar till en ekvatoriell"

Rekommenderar att du inte snålar om du byter till en ekvatoriell montering. Du har ett rätt tungt teleskop med lång fokal längd.
Hade jag varit dig hade jag sneglat mot EQ-6 / CEM-60 klassen. För foto bör en montering klara dubbla vikten jämfört med visuellt.
Iallafall EQ-6 brukar kunna gå att hitta begagnat prisvärt, min är nästan 10 år gammal och funkar fortfarande klockrent.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: M13 Hercules cluster - Viktor Abelin

Post by Viktorious »

Fast detta var dåligt pga handhavande fel. Min nya uppladdning ser bättre ut.

Gällande montering blir det nog lite kompromissande. Vill hålla nere på vikten för att kunna förflytta lite lättare. Därför lutar det åt AZ-EQ5. Den bör fortfarande vara bättre än en Evolution. Får jag även fördelen av snabbare Az uppställning när jag kör visuellt eller solsystemet. Tanken är också att lägga till en liten refraktor som då hade ridit utan problem (och hade kunnat köra båda samtidigt i Az).
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M13 Hercules cluster - Viktor Abelin

Post by kribba »

Detta är en hobby som kan bli rätt beroendeframkallande om man fastnar i den :D
Tänk därför framtid är mitt bästa tips jag kan ge dig! En AZ-EQ5 lastar 15kg och din C9:a med guideskåp
och dedikerad astrokamera ( om du landar där ) blir kanske runt 11-12kg. Ska du ha bra fotoprestanda ska du lasta
den upp till max 7-8kg. Vill du ha AZ med högre kapacitet så finns AZ-EQ6...
Jag började med en EQ-3 skitmontering och sålde den efter första säsongen o byte till EQ-6. Tänkte då att "men vad stor och tung EQ-6 är".
Nu har jag en 80mm refraktor som dansar balett på den ( 5kg ). Hade även en 130mm refraktor på den i höstas som väger som din C9, och hade
inte önskat en mindre montering då snarare tvärt om. Men har du tid så är tips, var gärna med på vår hangout nu på onsdag och ställ frågor!
En i gänget har just AZ-EQ6 med en 8 tum RC, och en annan kör en C11 på EQ-8.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: M13 Hercules cluster - Viktor Abelin

Post by Viktorious »

Jo jag har ju märkt det :D .
Men lite det som är framtidstänket, att AZ-EQ5 hade burit en 80-100mm refraktor. Jag har gått igenom detta i några månader nu och vet vad det skulle innebära att försöka fotografera ordentligt med C9. Därför har tankarna varit den lättare, förbättra för C9an lite (så den glider bra för kortare exponeringar) och sen köra ordentligt med refraktorn och ha den som längre framtid. Kanske har man kunnat spara till något åt C9an efter några år med refraktorn. Kanske blir när man är pensionär men då orkar man inte tyngre, kanske att man hunnit spara till ett observatorium då... Som det är nu måste jag alltid flytta uppställningen och hela hade gått ner i vikt med AZ-EQ5 istället för Evolution tom.
Hittat en som kört C9 på AZ-EQ5 på astrobin med framgång. Kan ju vara ett mål att bli så duktig. https://www.astrobin.com/users/lapinilla/
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M13 Hercules cluster - Viktor Abelin

Post by Peter R »

Hej Viktor,

Först vill jag gratulera till ett imponerande resultat med tanke på att du använder en mobilkamera och en enkel montering med ett relativt tungt teleskop. Jag antar att du kör afokalt, dvs fotograferar genom ett okular. Då är det inte bara kolimeringen som avgör formen på stjärnorna och möjligtvis också vinjettering utan också hur bra du lyckas centrera de optiska axlarna mellan okular och mobilobjektivet.

Jag tittade på din sub på M81-M82 och använde filtret GradientXTerminator i Photoshop för att jämna ut bakgrunden och neutralisera färgsticket, la också till en liten kurva. Det blev i mitt tycke väldigt jämt och efter stackning skulle du säkert kunna få ett väldigt fint och brusfritt resultat.
Jag tror att den här funktionen även finns i andra program som exempelvis PixInsight men där får du höra med andra om du använder det programmet.
Man ser kanten på bildcirkeln och det är viktigt att bara applicera filtret på det som är innanför. Det som är utanför är bara sensorbrus.

Du bör nog också se till att bli av med alla hotpixels som blir många med en mobilsensor.

/*Peter R
PSX_20200425_145228-2PR.jpg
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: M13 Hercules cluster - Viktor Abelin

Post by Viktorious »

Peter,

Tack för kommentarerna och titten. Helt rätt kör jag afokalt, centrering går rätt bra, det som kräver mer finess är avstånd mellan lins och okular och att se till att linsen är helt vinkelrät.

Har nyligen laddat upp en stack av M81-M82. Tyvärr blev darksen misslyckade och oanvända men stacken hjälte ändå mot heta pixlarna. Du får gärna titta på den med! Jag är helt nybörjare på Photoshop också så tar gärna emot tips på redigering! Är GradientXTerminator ett kostsamt tillägg?
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M13 Hercules cluster - Viktor Abelin

Post by Peter R »

50 US$ men du kan ladda ner en demo på http://www.rc-astro.com/resources/GradientXTerminator/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur får du mobilen att ställa in rätt fokus? På solen, månen och de ljusstarkaste planeterna hittar den ju skärpan men jag antar att djuprymdsobjekt är problematiska.
Jo, jag såg din M81 - M82 och jag tycker att det är enastående resultat för att vara plåtat afokalt med en mobilkamera. Färgerna kan säkert förbättras och jag tror att du kan få en jämnare bild om du använder snyggare subar. Det var därför jag ville tipsa dig om GradientXTerminator eller något annat liknande program.

/*Peter R
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M13 Hercules cluster - Viktor Abelin

Post by kribba »

Nu kommer jag med mina dyra råd igen :D
Spara ihop till Pixinsight ( 230 Euro ) direkt istället för lägg småpengar på olika plugins. Vill du gå vidare framöver och utvecklas
så får du med Pix bästa mjukvaran att stacka + funktionalitet som kräver rätt många plugins annars. "Buy once and cry once" som dom säger på
Cloudy Nights forum :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Post Reply