NEOWISE C/2020 F3 - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

NEOWISE C/2020 F3 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: NEOWISE C/2020 F3
Exponering: 20 st 1 sek.
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: Canon Eos 5DMk4
Kommentar: Kometen var svår att hitta bland de ljusa banden av NLC och några mörka moln som gjorde att den stundtals försvann helt men till slut fick jag syn på den och kunde ta några bilder.
Kärnan uppvisar en ljusare vertikal "stav" på vänstra halvan som syns tydligt i närbilden.
Kan det vara en splittring på gång?

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: NEOWISE C/2020 F3 - Peter Rosén

Post by DHEB »

Mycket fint fångad! Jag såg även "staven" visuellt genom teleskopet. Det såg ut som en asymmetri i koman.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: NEOWISE C/2020 F3 - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Spännande, och en jättefin bild!

Jag instämmer i tanken att oregelbundenheten mycket väl kan vara ett tecken på en förestående snar splittring.

Mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NEOWISE C/2020 F3 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Aj, jag får nog be om ursäkt för efter noggrann genomgång av bilderna så tror jag att att det kan vara en vertikal vibration på grund av kamerans spegelrörelse vid de korta exponeringarna. Det var svårt att identifiera eftersom den ligger konsekvent på ett 70-tal bilder men jag hittade en enda stjärna i vänster nedre bildkant som uppvisar samma utdragning.
Det kanske är risken med att posta klockan 4 på morgonen istället för att gå och lägga sig :geek:

/*Peter R
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: NEOWISE C/2020 F3 - Peter Rosén

Post by DHEB »

Oj oj. Jag fick intrycket genom visuell observation av att koman var en aning asymmetrisk, som jag skrev ovan och antecknade i mina observationer. Men nu då, det var kanske inte bara du som skulle ha gått och lagt sig ...
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NEOWISE C/2020 F3 - Peter Rosén

Post by Lazze »

En väldigt fin bild i alla fall :good: Den flög så nära solen så fanns det ju en stor osäkerhet om den skulle klara det helskinnad så tanken på det fanns ju nära till hands.

Vädret hos mig har varit mer än lynnigt så jag har inte lyckats se den men jag hoppas det stabiliserar sig snart.

/Lasse
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NEOWISE C/2020 F3 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Oj oj. Jag fick intrycket genom visuell observation av att koman var en aning asymmetrisk, som jag skrev ovan och antecknade i mina observationer. Men nu då, det var kanske inte bara du som skulle ha gått och lagt sig ...
Nej, du får stanna uppe :D
Det kan mycket väl finnas en asymmetri men den ska nog inte utläsas i mina bilder.
Jag försökte också observera den visuellt men de nattlysande molnen var så ljusa att det var svårt tom att hitta kometen och ännu mera så att urskilja några skiftningar.
En väldigt fin bild i alla fall :good: Den flög så nära solen så fanns det ju en stor osäkerhet om den skulle klara det helskinnad så tanken på det fanns ju nära till hands.
Tack Lasse.
SpaceWeather har precis lagt upp en rapport som visar att kärnan kan vara ovanligt stor och att man därför kan förvänta sig att den kan bli ännu finare framöver.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: NEOWISE C/2020 F3 - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Jag obsade komet NEOWISE vid 1-tiden inatt med en 12cm refraktor och 75x förstoring. Jag såg inte den vertikala staven i koman. Däremot var ju centralkondensationen (cc) tydligt tillplattad, precis som C/2006P1 (McNaught) såg ut den 10 januari 2007. Man kan undra varför cc är utsträckt i rät vinkel mot svansen. Är det strålningstrycket från solen eller att cc uppvisar en fas? Inatt var komethuvudet 47% upplyst av solen. Jag kunde bara ana med indirekt seende den mörka "skuggan" centralt i den fjäderformade svansen. Skattade förresten magnituden till 1.8.

De mycket ljusa nattlysande molnen störde avsevärt och omöjliggjorde en observation av NEOWISE med blotta ögat. Molnen sträckte sig i långa band söder om zenit.

/Timo K
Post Reply