IC 1848 Själnebulosan - Zoltan Nagy

Bilder från galleriet
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

IC 1848 Själnebulosan - Zoltan Nagy

Post by MrZ »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 1848 Själnebulosan
Exponering: Ha:115x5m, R:30x4m, G:35x4m, B:30x4m
Fotograf: Zoltan Nagy
Teleskop: Orion Optics UK AG12
Kamera: ZWO ASI 6200MM-PRO
Kommentar: Här kommer min första test bild(er) med ny leksak (kamera). Det första jag ser när jag provar kameran är mega tilt, så klart! Men nu skall det vara justerat och mycket bättre!
Tanken var från början att det skulle bra vara som test frames med Ha, men jag tyckte ändå den har potential så jag körde vidare med fler subbar samt RGB och färdigställde det hela.
Bilden är en HaRGB och 1x2 mosaik. Skulle nog få plats med nebulosan med en panel fast ganska mycket tajtare. Men kameran var roterad 90 grader "fel" så det fick bli två paneler.
Som vanligt allt oguidat. Inga flats, darks eller bias har används.
Stackning och bildbehandling i PixInsight samt Photoshop. Annoterad version av bilden finns på min hemsida.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: IC 1848 Själnebulosan - Zoltan Nagy

Post by kribba »

Grymt Zoltan :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: IC 1848 Själnebulosan - Zoltan Nagy

Post by MrZ »

Tack kribba!
MVH
/Zoltan
ati27
Posts: 42
Joined: 2016-11-13 08:54:37
spamtest: JA

Re: IC 1848 Själnebulosan - Zoltan Nagy

Post by ati27 »

Ez bizony szép lett! :) Gratulálok!/Den här bilden är sååå fin! Grattis! Du har en verkligen bra "leksak"! 60mpx... Undrar att du har en superdator hemma för bildhantering..
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: IC 1848 Själnebulosan - Zoltan Nagy

Post by gost »

Galet läckert Zoltan! En bild att drunkna i med alla detaljer.
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: IC 1848 Själnebulosan - Zoltan Nagy

Post by MrZ »

Tack för kommentarerna!

Ati: Nagyon szépen köszönöm! Jag skulle nog inte kalla min dator för supersnabb men en duglig laptop helt klart för bildredigering (4 kärnig i7 https://ark.intel.com/content/www/us/en ... 0-ghz.html med 32GB minne). Dock märktes det rejält att det börjar gå segt när lagrerna började bli fler i PS. Tor det är minnes brist som orsakade det hela. Har bara 32 GB. Gick över och jobbade mest med 2st separata PS filer, en för Ha/L och en för RGB. Slutgiltiga filen (PSB) med både Ha och RGB är >10GB ! :S
Just storleken är inget problem tycker jag då jag ändå lagrar det mesta på externa hårdiskar som är rätt stora.

MVH/Zoltan
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC 1848 Själnebulosan - Zoltan Nagy

Post by Martin F »

Oj jäklar! En helt annan krispighet i stjärnorna jämfört med med din förra kamera. Där såg bilderna alltid lite luddiga ut.
Vad var det för tilt du hade? I fokuseraren eller sensortilt?
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: IC 1848 Själnebulosan - Zoltan Nagy

Post by MrZ »

Tack Martin!
Ja kameran levererar så här långt!

Jag skulle säga att det var sensor eller tilt adaptern som är monterad mellan kamera och filterhjul som orsakade tilten. Hur jag än roterade och justerade förlängningsringar och fästet mot fokuseraren var tilten där på samma sätt på bilden. Som tur var, så var det tilt i en dimension dvs tvärs över bilden i Y-led. Jag såg resultat direkt när jag justerade till det. Troligen inte helt perfekt ännu men mycket bättre fick jag till det.

MVH/Zoltan
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: IC 1848 Själnebulosan - Zoltan Nagy

Post by Martin F »

MrZ wrote:Tack Martin!
Ja kameran levererar så här långt!

Jag skulle säga att det var sensor eller tilt adaptern som är monterad mellan kamera och filterhjul som orsakade tilten. Hur jag än roterade och justerade förlängningsringar och fästet mot fokuseraren var tilten där på samma sätt på bilden. Som tur var, så var det tilt i en dimension dvs tvärs över bilden i Y-led. Jag såg resultat direkt när jag justerade till det. Troligen inte helt perfekt ännu men mycket bättre fick jag till det.

MVH/Zoltan
Ok, så du löste det med en tiltjusterare?
Verkar vara ett riktigt monster till kamera den där [emoji846]

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: IC 1848 Själnebulosan - Zoltan Nagy

Post by MrZ »

Yes, precis, fixad med tiltjusteraren!

Nu är det klara nätter jag vill ha! :För jag är suuuuugen på at fota nu :)

MVH/
Zoltan
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC 1848 Själnebulosan - Zoltan Nagy

Post by Robert Habolin »

Detaljerna är helt fantastiska. Färger mm kanon!

Kul med fullframe kamera! Jag e sugen, men att behöva e ny uppsättning astrodon filter lockar inte direkt.. huga!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: IC 1848 Själnebulosan - Zoltan Nagy

Post by MartinS »

Wow, ser riktigt krispigt ut! 8) Även fint behandlad i vanlig ordning. Verkar vara en kul leksak du skaffat. :green: En liten fråga angående tilt. Använder du någon mjukvara för att underlätta (typ CCD inspector) och är det sedan en fråga om trail and error innan man hittar rätt justering?

Har en tiltjustering som väntar men är lite lost eftersom jag inte behövt göra det innan. Kanske kommer med erfarenhet men känns som något som är svårt att lyckas bra med. :)
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: IC 1848 Själnebulosan - Zoltan Nagy

Post by hellbom »

Bra leksak du har skaffat. Grattis så otroligt bild. Du nämnde 32 GB minne verkar vara orsaken till tröghet, men har du en SSD hårddisk? Det kan hjälpa många ggr ökad datakraft vid bildbehandlingar. :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: IC 1848 Själnebulosan - Zoltan Nagy

Post by Lazze »

Fantastiskt vackert och en riktig vägghängare :good:
/Lasse
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: IC 1848 Själnebulosan - Zoltan Nagy

Post by MrZ »

Tack för kommentarerna!

Martin: Ja, CCD inspector går att använda. Men tänk på att den kan visa fel om du fotar ett fält med tex en ljusstark nebulosa eller galax i. Helst skall det vara bara stjärnor.
Jag körde inte med CCD inspector. Mitt fall var ganska straight forward men dock mycket tilt. När stjärnorna var i fokus i bildens centrum så var de ur fokus på bildens övre samt nedre del. Jag behövde flytta kameran ut(fokus ändring med fokuseraren) för att få stjärnorna på bildens nedre del skarpa. Då såg jag att de började bli oskarpa i centrum och värre överst på bilden.
Då kunde jag konstatera att nedre delen av bilden var närmare optiken än övre delen. Dvs tilt.

Sedan tog jag reda på om kameran vänder bilden upp och ner genom att lägga ett finger framför övre delen av sensorn/öppningen (utan teleskop). Tog en bild och såg att mitt finger (suddig mörk ”skugga”) hamnat nere på bilden. Dvs bilden vändes upp och ner. På detta sätt kunde jag konstatera åt vilket håll det tiltade. Sedan blev det ca 250um bit koppar platta på undersidan mellan kamera samt fokuserare som fix.
Kunde ha fixat det med tiltadaptern men då hade jag varit tvungen att ta bort filterhjulet mm för att komma åt, och det blev för jobbigt :D

Hur mycket man skall justera är lite trial and error, man får göra det tills man är nöjd...

hellbom: Yes jag har SSD.

MVH/Zoltan
Post Reply