Jupiter-Saturnus Konjunktion - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Jupiter-Saturnus Konjunktion - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter-Saturnus Konjunktion
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: Canon Eos 5DMk4
Kommentar: Tills slut blev det lite klart väder och första tillfället på flera veckor att få en glimt av det vackra paret i skymningen.
Ett flygplan passerade precis nedanför planeterna.
Separationen kommer att vara 6" som minst den 21 dec vilket motsvarar 1/5 av månens diameter.
Senaste väl synliga motsvarande konjunktionen inträffade den 5 mars 1226 och då var separationen endast 2" men å andra sidan fanns det ännu inga optiska instrument att observera med.
Det inträffade även en konjunktion den 17 juli 1623 och då hade Galileo tillverkat sina första teleskop några år tidigare men närheten till solen gjorde det omöjligt att observera händelsen.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jupiter-Saturnus Konjunktion - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Fint fångat Peter, speciellt med flygplanet! En APOD-bild? Jag själv såg också planeterna med teleskop igår med 171x förstoring men jag hade tunna moln framför som suddade ut detaljerna. Saturnus ring var dock synlig.

/Timo K
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter-Saturnus Konjunktion - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Timo,

Ja, det var även min tanke att flygplanet nästan var det mest udda i bilden med tanke hur få de har blivit på himmeln.
Här i Stockholm var det också tunna molnslöjor när de tjockare hade passerat, dessutom väldigt hög luftfuktighet. Jag började med min C9 men menisken började imma igen innan jag ens var igång och då är det för sent att sätta på värmebanden. Så jag bytte snabbt till apo-refraktorn och fick några fina visuella vyer i skymningen med 30x förstoring. Jag såg då också att det var hög turbulens så jag började fotografera i primärfokus för att säkra några bilder.

Senare satte jag på 4x Televue och ADC:n för 2.860mm och f/26.
Jag har ännu inte hunnit gå igenom bilderna så jag vet inte om det går att få fram något bättre.
Den setup:en syns på bilden nedan plåtad med mobilen. Tuben pekar nästan horisontellt.
Planeterna syns på höger sida som en liten ljus fläck.
IMG_5470-2M.jpg
Post Reply