NGC 7000 Nordamerikanebulosan - David Björkén

Bilder från galleriet
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

Re: NGC 7000 Nordamerikanebulosan - David Björkén

Post by Le_Troglodyte »

Kylan är onekligen en utmaning. Jag tänkte så småningom försöka dela med mig av mina erfarenheter för det verkar vara ganska glest mellan astrofotograferna i norr!

Jag har fotograferat många år, men började med mer avancerad astrofoto förra hösten och inledde med att köra från en laptop och med en modifierad EOS 60D. Det blev dock rätt hopplöst - dels så tyckte jag inte programvarorna och utrustningen var direkt "plug and play" och det är en sak att sitta i värmen och fundera på com-portskonflikter och att göra det i mörker i -20°C. Strular något så blir det mycket jobbigare att lösa det i kylan. Jag var nästan nära att ge upp, men köpte en Asiair pro, en EAF och nu senast en 2600 MC Pro. Nu slipper jag laptopen helt och kan sköta allt med handskar på med en "styrpenna" på min tablet. Bildmässigt så blev det ett stort hopp med nya kameran också, samtidigt som jag blivit lite bättre på att processa filerna.

Kablarna är problem, men nu slipper jag usb-kabel till en laptop. Tidigare kunde jag i princip inte röra datorn alls pga av de stela sladdarna och risken för störning i usb-kontakten. Till strömförsörjningen kör jag nu silikonkablar som är kanon. Strömmen får jag från ett 86 Ah marinbatteri från biltema. När jag är klar så rullar jag inte i hop kablarna utan lägger dem löst och fixar det sen i värmen när de är mjuka.

Monteringen fungerar mycket bra tycker jag. Jag har inte haft några direkta problem med guidningen i kylan.

Jag tycker det är rätt kul att ha något att pyssla med under tiden, så jag har filmat lite och la upp en kanal igår där jag tänkte berätta lite om mina erfarenheter i kylan, så titta om ni vill. Inget professionellt och knagglig engelska. Men, men ni ser ju hur det kan se ut i mörkaste Lappland. :D

phpBB [video]
User avatar
BallistaSlim
Posts: 19
Joined: 2019-12-09 21:55:13
spamtest: JA

Re: NGC 7000 Nordamerikanebulosan - David Björkén

Post by BallistaSlim »

Snygg video Davve!

Subscribed....
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: NGC 7000 Nordamerikanebulosan - David Björkén

Post by gorang »

Mycket bra och illustrativ video.
Eftersom jag själv är norrlänning så vet jag hur tjusigt det kan vara med snö, kyla och mörker.
Kom det inga bilar och störde eller var det på en skogsbilväg du fotade.
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: NGC 7000 Nordamerikanebulosan - David Björkén

Post by wimvb »

Bra video.
Du måste också vara på gränsen till latitudinställningen för monteringen. De flesta specas ju bara upp till 65 grader, och Skywatchers lösning för latitudjustering är inte direkt den smidigaste.
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

Re: NGC 7000 Nordamerikanebulosan - David Björkén

Post by Le_Troglodyte »

BallistaSlim wrote:Snygg video Davve!

Subscribed....
Tackar! :D
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

Re: NGC 7000 Nordamerikanebulosan - David Björkén

Post by Le_Troglodyte »

gorang wrote:Mycket bra och illustrativ video.
Eftersom jag själv är norrlänning så vet jag hur tjusigt det kan vara med snö, kyla och mörker.
Kom det inga bilar och störde eller var det på en skogsbilväg du fotade.
/Göran
Tack Göran.
Inga bilar, det är inte direkt en skogsbilväg, men en mindre grusväg. Kommer man ut lite så är det som regel väldigt lite trafik överhuvudtaget kvällstid.
wimvb wrote:Bra video.
Du måste också vara på gränsen till latitudinställningen för monteringen. De flesta specas ju bara upp till 65 grader, och Skywatchers lösning för latitudjustering är inte direkt den smidigaste.
Tackar! Ja, jag är precis över gränsen. Vanligen mellan 66-67 grader. Nu gör jag så att jag sänker det "södra benet" på stativet några grader och har lite spelrum åt båda hållet i rattarna på monteringen för att underlätta polinställningen. Det fungerar utmärkt. Det största problemet var i början när jag försökte göra polinställningen visuellt; det är helt enkelt svårt att komma åt att se när teleskophuvudet är maxat. Sen skaffade jag sharpcap och nu för någon månad sen Asiair pro och nu går det väldigt smidigt.
User avatar
amv8vantage
Posts: 35
Joined: 2020-08-21 10:28:38
spamtest: JA

Re: NGC 7000 Nordamerikanebulosan - David Björkén

Post by amv8vantage »

Trevlig video med skön blandning, natur, teknik och prat.

Prenumererar!
Ett universum som är tillräckligt enkelt för att vara begripligt, är för enkelt för att kunna producera ett sinne som kan begripa det.
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: NGC 7000 Nordamerikanebulosan - David Björkén

Post by hellbom »

Hittar inte länk till video? Var någonstans? :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
Post Reply