M42 Orionnebulosan - David Björkén

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

M42 Orionnebulosan - David Björkén

Post by Le_Troglodyte »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: 56*3min
Fotograf: David Björkén
Teleskop: Sky-Watcher Evostar 80ED Pro
Kamera: ZWO ASI 2600 MC pro
Kommentar: Första försöket på M42. Fotad från en bortle 1 plats väster om Jokkmokk. Det var -31°C under kvällen/natten. Körde kameran på -30°C. Bilden består av endast 180 sek subs (inga kortare på kärnan). Stackad i APP, processad i Startools, mindre justeringar i Photoshop.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - David Björkén

Post by Ginge »

Så flott bilde, David. Grattis!

1 grads nedkjøling til -31C, heheheheeh. Absurd kaldt og fantastisk med Bortle 1!! Flotte farger i bildet og imponerende dynamisk kapasitet i det kameraet. Der hvor du har klippet til svart i bildet, - ble det for mye støy/brus der? Skulle likt å se bildet også med strukturene i de delene av bildet.

Mvh Ginge
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - David Björkén

Post by Le_Troglodyte »

Ginge wrote:Så flott bilde, David. Grattis!

1 grads nedkjøling til -31C, heheheheeh. Absurd kaldt og fantastisk med Bortle 1!! Flotte farger i bildet og imponerende dynamisk kapasitet i det kameraet. Der hvor du har klippet til svart i bildet, - ble det for mye støy/brus der? Skulle likt å se bildet også med strukturene i de delene av bildet.

Mvh Ginge
Tack så mycket Ginge,
lite ovanligt kanske att kameran är "varmare" vid -30° än vad luften är.. :)
Ja det blir lite brusigt i lågdagrarna. Eftersom det var första försöket visste jag inte riktigt vad som krävdes, men vid tillfälle ska jag komplettera med någon timma för att få lite bättre dynamik i de ljussvagare delarna. Jag fotade 30x30 sek subs också, men när jag stackade dem blev något fel så jag orkade inte just då göra om det. Jag blev överraskad av dynamiska omfånget i kameran! Väldigt imponerande!
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - David Björkén

Post by Hans Bengtsson »

Ni som inte sett Davids film måste nog faktiskt göra det:

https://m.youtube.com/watch?fbclid=IwAR ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - David Björkén

Post by Ginge »

Hans Bengtsson wrote:Ni som inte sett Davids film måste nog faktiskt göra det:

https://m.youtube.com/watch?fbclid=IwAR ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
Fantastisk!!!
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - David Björkén

Post by kribba »

Fint :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - David Björkén

Post by Le_Troglodyte »

Tackar hörrni! :)

Ja, jag har ju börjat dokumentera mina små astrofotoutflykter på YouTube! Tänkte att det är kul att dela med mig dels av utmaningarna i att hålla på norr om polcirkeln, i låga temperaturer men även lite trevliga vintriga miljöer som ni i söder kan behöva få ta del av. ;)

Det är för övrigt klarblå himmel nu, en härlig midvinterdag så jag förbereder mig för en ny session lite senare! :)
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - David Björkén

Post by Ginge »

Le_Troglodyte wrote:Tackar hörrni! :)

Ja, jag har ju börjat dokumentera mina små astrofotoutflykter på YouTube! Tänkte att det är kul att dela med mig dels av utmaningarna i att hålla på norr om polcirkeln, i låga temperaturer men även lite trevliga vintriga miljöer som ni i söder kan behöva få ta del av. ;)

Det är för övrigt klarblå himmel nu, en härlig midvinterdag så jag förbereder mig för en ny session lite senare! :)
Samme her og litt mindre frostrøyk er det også, samt behagelige -13. Har akkurt kjørt aggregatbensin pluss 5 x 40l-sekker bjørkeved ut med hundespann og pulk. Det blir en bra natt. (famous last words)

Lykke til i kveld, David og fortsett å dokumentere!

g
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - David Björkén

Post by Le_Troglodyte »

Ginge wrote:
Le_Troglodyte wrote:Tackar hörrni! :)

Ja, jag har ju börjat dokumentera mina små astrofotoutflykter på YouTube! Tänkte att det är kul att dela med mig dels av utmaningarna i att hålla på norr om polcirkeln, i låga temperaturer men även lite trevliga vintriga miljöer som ni i söder kan behöva få ta del av. ;)

Det är för övrigt klarblå himmel nu, en härlig midvinterdag så jag förbereder mig för en ny session lite senare! :)
Samme her og litt mindre frostrøyk er det også, samt behagelige -13. Har akkurt kjørt aggregatbensin pluss 5 x 40l-sekker bjørkeved ut med hundespann og pulk. Det blir en bra natt. (famous last words)

Lykke til i kveld, David og fortsett å dokumentere!

g
Tack detsamma!
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - David Björkén

Post by MartinS »

Riktigt snyggt och första försöket! Kul med din video också, verkligen en bedrift att lyckas med det du gjort. Hur håller du värmen (undrar en frusen sörlänning :) )? Blir ju ganska mycket stillastående när man fotar, så blir oftast mycket kallare än vid andra aktiviteter.

Tycker din editering är kanon! Du har klippt svärtan lite vilket är synd. Om du får till så kommer det lyfta en nivå till.

Om du kör hårt maskad brusreducering och stretchar liiite mjukare så borde det funka.

/Martin
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: M42 Orionnebulosan - David Björkén

Post by hellbom »

Hur länge orkade din bärbara blybatteri när det var så tuff kylan? Eller kopplade du kabeln till bilens cigarettuttag? Och låter bilmotorn vara igång under fotograferingen? Tuffa förhållande kan jag förstå. :D
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - David Björkén

Post by Le_Troglodyte »

MartinS wrote:Riktigt snyggt och första försöket! Kul med din video också, verkligen en bedrift att lyckas med det du gjort. Hur håller du värmen (undrar en frusen sörlänning :) )? Blir ju ganska mycket stillastående när man fotar, så blir oftast mycket kallare än vid andra aktiviteter.

Tycker din editering är kanon! Du har klippt svärtan lite vilket är synd. Om du får till så kommer det lyfta en nivå till.

Om du kör hårt maskad brusreducering och stretchar liiite mjukare så borde det funka.

/Martin
Tackar! Jag tänkte testa processa om datan vid tillfälle men ska också komplettera med mer tid!

När det gäller kylan så får man klä sig ordentligt.. :) Grunden är bra grejer och vana vid kylan. Jag har en RAB 8000m dunjacka och allt annat rejält också. Men det är klart det blir kallt, men då får man röra på sig, då blir man varm igen. Det är bra att ha något att pyssla med under tiden. Jag brukar fota med min dslr och nu även filma. Dock så är det en liten utmaning att hålla kamerabatterierna i funktion, så jag måste ha de jag inte använder i innerfickorna. Men -30° är ju exceptionellt, oftast är det ju runt -15-20°.
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - David Björkén

Post by Le_Troglodyte »

hellbom wrote:Hur länge orkade din bärbara blybatteri när det var så tuff kylan? Eller kopplade du kabeln till bilens cigarettuttag? Och låter bilmotorn vara igång under fotograferingen? Tuffa förhållande kan jag förstå. :D
Jag vet inte. :) Faktum är att jag inte har något problem alls med batteriet. Så längde det är fräscht och fulladdat så verkar det kunna hålla igång länge. Vid -30° så har ett blybatteri ca 50% kapacitet, men det har ännu inte varit det som varit problemet.

Jag vill inte vara beroende av bilen, jag vill hitta metoder för att kunna vara mer mobil. När jag fotade den här så gjorde jag det också från isen på en sjö, ca 50 meter från bilen och planen är också att kunna ta grejerna i pulka bakom skidor ibland. Jag var ut på en skidtur med grejerna förra veckan som jag "dokumenterade" i den här videon: https://youtu.be/qk2cfw1asIg" onclick="window.open(this.href);return false;
Men det blir också ohållbart i längden om jag ska vara beroende av bilen, jag kan inte köra den på tomgång 5-6 timmar eller vad det kan bli. För mig är varje tur en naturupplevelse. Att kunna komma ut i naturen, "sitta ute med stjärnorna" med en bortle 1 himmel ovan sig. Se djur och uppleva naturen. :)

Största problemet än så länge har varit batteriet i min samsungplatta. Det intressanta är att i -23-24°C, så funkar den utmärkt i många timmar, men i -30-31°, så började den protestera efter en dryg timma men då kunde jag avsluta med att köra från min mobil. Ska fundera på någon lösning för den; en enkel är kanske en kylbag och en handvärmare som får ligga i. Men det verkar bara vara när temperaturen ligger runt -30° som det är ett problem.

Jag tycker det är lite spännande, det finns inte mycket kunskap om astrofoto i kyla och det är kul att testa vad som funkar och vad som inte funkar. :)
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - David Björkén

Post by Ginge »

Le_Troglodyte wrote:
hellbom wrote:Hur länge orkade din bärbara blybatteri när det var så tuff kylan? Eller kopplade du kabeln till bilens cigarettuttag? Och låter bilmotorn vara igång under fotograferingen? Tuffa förhållande kan jag förstå. :D
Jag vet inte. :) Faktum är att jag inte har något problem alls med batteriet. Så längde det är fräscht och fulladdat så verkar det kunna hålla igång länge. Vid -30° så har ett blybatteri ca 50% kapacitet, men det har ännu inte varit det som varit problemet.

Jag vill inte vara beroende av bilen, jag vill hitta metoder för att kunna vara mer mobil. När jag fotade den här så gjorde jag det också från isen på en sjö, ca 50 meter från bilen och planen är också att kunna ta grejerna i pulka bakom skidor ibland. Jag var ut på en skidtur med grejerna förra veckan som jag "dokumenterade" i den här videon: https://youtu.be/qk2cfw1asIg" onclick="window.open(this.href);return false;
Men det blir också ohållbart i längden om jag ska vara beroende av bilen, jag kan inte köra den på tomgång 5-6 timmar eller vad det kan bli. För mig är varje tur en naturupplevelse. Att kunna komma ut i naturen, "sitta ute med stjärnorna" med en bortle 1 himmel ovan sig. Se djur och uppleva naturen. :)

Största problemet än så länge har varit batteriet i min samsungplatta. Det intressanta är att i -23-24°C, så funkar den utmärkt i många timmar, men i -30-31°, så började den protestera efter en dryg timma men då kunde jag avsluta med att köra från min mobil. Ska fundera på någon lösning för den; en enkel är kanske en kylbag och en handvärmare som får ligga i. Men det verkar bara vara när temperaturen ligger runt -30° som det är ett problem.

Jag tycker det är lite spännande, det finns inte mycket kunskap om astrofoto i kyla och det är kul att testa vad som funkar och vad som inte funkar. :)
Tenker ganske likt som deg angående naturopplevelsen og har lignende utfordringer, selv om dine jo er ekstreme. Må også bruke ski og pulk ca 5 km, men oppsettet er permanent så jeg trenger bare frakte brensel. Har hatt besøk av elg, ulv, grevling, rev utenfor observatoriet og en helsikes mengde mus inni :) Pleide forresten pakke en tynn elektrist varmepute rundt min bærbare mac den gang jeg hadde mobilt oppsett og temperaturen var mellom -20 og -30, noe som fungerte fint. Kanskje noe lignende kunne fungert til ditt samsungbrett? Men om du trenger å spare strøm er kanskje løsningen med kjølebag og håndvarmer bedre. Har du forresten montert det varme-elementet fra ZWO på kameraet ditt?

Mvh Ginge
Post Reply