NGC 2264 Kon-nebulosan - Rolf Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

NGC 2264 Kon-nebulosan - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 2264 Kon-nebulosan
Exponering: L:18*1min, Ha 10*3min, G och B 10*2min vardera
Fotograf: Rolf Johansson
Teleskop: SkyWatcher 190MN Mak-Newton
Kamera: ATIK 460EX monokrom
Kommentar: Ersatte rödfiltret med Ha i denna bild, tagen i villaträdgården i Huddinge, Bortle 8

Image
Klicka for att se stor version av bilden
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: NGC 2264 Kon-nebulosan - Rolf Johansson

Post by bootz_98 »

Snyggt!! Jag bor ju i närheten av dig! Vad har du för montering till din uppsättning? Jag väntar äntligen på min eq6-R som ska komma i mitten på mars förhoppningsvis! Hur fungerar din CCD-kamera?
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: NGC 2264 Kon-nebulosan - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Hej!

Tack och ja, så här pass bra kan det bli även från starkt ljusförorenade platser. Nyckeln är den monokroma kameran och Ha-filtret. Utan det hade det inte synts någon kon till nebulosa alls.

Jag använder EQ6-R Pro som montering och guidar med PHD2 och ett yttre guideteleskop fäst på huvudtuben. Jag har fått olika bud på om en off-axis guider skulle ge bättre guidning, men så här långt räcker det separata guideteleskopet för mig. CCD-kameran är en monokrom variant med ganska liten sensor - betydligt mindre än APS-C - vilket ger ett litet bildfält och gör mig helt beroende av Plate Solve för att hitta till ett objekt. Till kameran har jag ett filterhjul med 7 olika filter. Allt styrs från Sequence Generator Pro på en vanlig laptop.

Vänliga hälsningar
Rolf J
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: NGC 2264 Kon-nebulosan - Rolf Johansson

Post by bootz_98 »

Mycket fint! Vad använder du för redigeringsprogram?
Jag måste få tag i en monokrom kamera så småningom! Det är svårt att bo så nära stan när man har en dslr-kamera.
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: NGC 2264 Kon-nebulosan - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Hej!

Bilden är ihopsatt med Pixinsight som jag tycker är det bästa astro-redigeringsprogrammet jag stött på. Sedan lite efterjusterad i Photoshop.

Monokrom kamera och filter är ett sätt att klara sig bland ljusföroreningarna. Men mycket besvärligare än en DSLR som jag också använder ibland och ett mycket långsammare sätt att ta bilder.

Vänliga hälsningar
Rolf J
Post Reply