NGC3184 Little Pinwheel Galaxy - Magnus Larsson

Bilder från galleriet
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

NGC3184 Little Pinwheel Galaxy - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC3184 Little Pinwheel Galaxy
Exponering: 108*240sek
Fotograf: Magnus Larsson
Teleskop: Celestron C11 f/6,3
Kamera: ASI294
Kommentar: Ett försök på en lite mindre galax, NGC3184. Här är det 108 subs med ASI294. Milt bearbetad i Pixinsight. Jag har fått lite färgskiftningar i stjärnorna - nån som vet hur det kommer sig och hur man kan hantera det i PI? Det ligger en stark röd stjärna precis bredvid, men den var jag tvungen att klippa bort - den blev helt utbränd i mitten och såg underlig ut... synd för det kan bli en mer spännande komposition med den med. Kanske nästa gång :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: NGC3184 Little Pinwheel Galaxy - Magnus Larsson

Post by wimvb »

Fin bild. :good:
Tyvärr har jag ingen bra lösning på problemet med stjärnorna. De största stjärnor är lila i mitten. Det kan du korrigera med skripten "Repaired HSV Separation" innan du stretchar bilden.
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight
sweron
Posts: 65
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Re: NGC3184 Little Pinwheel Galaxy - Magnus Larsson

Post by sweron »

Vacker galax! Kul med dessa spiralgalaxer som ligger i vinkel mot oss och visar hela sin skönhet. Hoppas du kan få bukt med färgproblemet med stjärnorna.
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: NGC3184 Little Pinwheel Galaxy - Magnus Larsson

Post by hbar »

Det ser ut som atmosfärisk dispersion eftersom blå o rött är förskjutet i samma riktning över hela bilden. Nu ligger 3184 högt på himmeln vid midnatt men tar du bilden tidigt på kvällen så är den bara ca 40 grader över horisonten. Då är skillnaden i spridning mellan rött o blått ca 1" vilket motsvarar ca 2 pixlar med din utrustning. Behärskar inte Pi men det borde finnas verktyg för att förskjuta färgerna. Man får så upp lite med detta när man anv en osc, hade du kört mono kameran så hade du inte märkt det då det fixas i stackningen.

Gratulerar till en fin liten galax
Håkan
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: NGC3184 Little Pinwheel Galaxy - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Tack! :)

Ja jag tänkte också om det var atmosfärisk dispersion - men som du säger, högt på himlen... kanske stod den inte helt så högt när jag startade och slutade dock (det är två nätters fotande). Man borde ju kunna separera RGB, aligna, och så sätta ihop igen. Värt ett test :)

Jag har testat Repaired HSV separation på lite olika positioner i processandet, jag kanske rent av glömde det den här gången :) Kör några omgångar till och ser vad det ger. Min erfarenhet är att arcsinhstretch, som jag använt först, därefter Histogram och sen Curves, ställer till det rejält med stjärnorna hur jag än gör. Kanske ska testa andra iställningar där....? Några tips på vad som funkar?

Magnus
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: NGC3184 Little Pinwheel Galaxy - Magnus Larsson

Post by wimvb »

Kan dessa vara av nån nytta?
https://pixinsight.com.ar/en/info/proce ... sores.html
https://pixinsight.com.ar/en/info/proce ... -m101.html
Den första länken är till HSV star repair skript. Det har alltid funkat för mig.
Förresten så har jag ibland samma problem med min asi294 mono, och då försvinner det inte i stackningen.
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight
User avatar
rudibr
Posts: 144
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: NGC3184 Little Pinwheel Galaxy - Magnus Larsson

Post by rudibr »

Rigtig flot closeup af denne lille smukke galakse.
Jeg fangede den i starten af ugen med mit lille 5" f/5 teleskop, lidt større felt: https://www.astronet.dk/forum/viewtopic ... 749#p26747
/Rudi
Post Reply