extremljus geosatellit - Staffan Söderhjelm

Bilder från galleriet
Post Reply
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

extremljus geosatellit - Staffan Söderhjelm

Post by staffastro »

Ny bild i galleriet
Objekt: extremljus geosatellit
Exponering:
Fotograf: Staffan Söderhjelm
Teleskop: 200mm f/5 Newton
Kamera: Canon EOS 60D
Kommentar: Jag såg med blotta ögat att något var fel när jag så tydligt såg theta Aqr lika ljus som alfa och beta. Kamerabilden (85mm tele)visar att det var en geostationär satellit som faktiskt nådde magnitud 3!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: extremljus geosatellit - Staffan Söderhjelm

Post by timokarhula »

Intressant! Undrar om inte den extrema ljusstyrkeökningen sker när solens deklination är ungefär detsamma som deklinationen där de geostationära satelliterna uppträder sett från våra latituder, dvs ca -8°? Det skulle då kunna bli en extra kraftig solglimt.

/Timo K
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: extremljus geosatellit - Staffan Söderhjelm

Post by hellbom »

Jag har råkat ut för satelliterna också när jag fotar astrobilder. Jag visar min bild av satellit ovanligt lite gulaktig. Bild av min Canon 100 D och zoom inställt på 55 mm. Jag såg den och riktade om kamera snabbt. När man fotar går spegeln upp, därav lite skakning i början. :good:
Attachments
Satellit 3,2 sek spegelproblem.jpg
Satellit 3,2 sek spegelproblem.jpg (32.83 KiB) Viewed 1400 times
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: extremljus geosatellit - Staffan Söderhjelm

Post by staffastro »

Det handlar ju inte om den vanliga "satellitplågan", utan om geostationära satelliter som normalt är svagare än magnitud 10. Att jag nu faktiskt såg en med blotta ögat är ju klart ovanligt. Timo har nog rätt i att det bara kan hända några få dagar i mars eller oktober.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: extremljus geosatellit - Staffan Söderhjelm

Post by wilt »

staffastro wrote:Det handlar ju inte om den vanliga "satellitplågan", utan om geostationära satelliter som normalt är svagare än magnitud 10. Att jag nu faktiskt såg en med blotta ögat är ju klart ovanligt. Timo har nog rätt i att det bara kan hända några få dagar i mars eller oktober.
Vilken spännande observation, Staffan! Jag har aldrig tidigare hört talas om någon som sett en geostationär satellit med blotta ögat, och att den var så ljus som magnitud tre är än mer förvånande.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: extremljus geosatellit - Staffan Söderhjelm

Post by staffastro »

PÅ sky and telescope https://skyandtelescope.org/observing/h ... atellites/ hittade jag en kommentar av någon som varit med om detta, så det är ett känt fenomen.
Staffan
Post Reply