IC1848 Själ nebulosan - Bengt Rutersten

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

IC1848 Själ nebulosan - Bengt Rutersten

Post by bengtr »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC1848 Själ nebulosan
Exponering: 39x60s gain 300 -10C
Fotograf: Bengt Rutersten
Teleskop: Televue NP-101 f/5.4
Kamera: Altair 294C Pro Tec
Kommentar: Själ nebulosan med CMOS kameran och l-enhance filter från Södra Stlm. Första test med ny OAG och guidekamera QHY5L-II C


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: IC1848 Själ nebulosan - Bengt Rutersten

Post by Datarolf »

Det var ett lyckat resultat! Jag bytte själv till ett nytt guideteleskop med längre brännvidd och en guidekamera med högre upplösning, vilket halverade min totalavvikelse mätt i PHD2 ner till ungefär en halv bågsekund, så bra guideutrustning är guld värd.

Ser att du liksom jag får en del brus i det röda när du fotograferar med LP-filter härifrån Stockholm. Jag lyckades få bort en del av detta dels genom att ta fler exponeringar, men också genom att börja kalibrera med flats, vilket kan vara ett tips.

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: IC1848 Själ nebulosan - Bengt Rutersten

Post by bengtr »

Ja, det blir ju lite brus med så kort tid, 39min. Borde kört minst dubbelt , kanske 120s eller 180s ochså ? Men filtret är ju bra men jag får dock lite "skimmer" mest i blå-grönt från bakgrundsljus (är väl i OIII-området det läcker in lite). Jag gör lite manuella justeringar i GIMP för att minska detta.
Flats har jag haft svårt att få bra så jag gör även där bara lite omvänd vinjett i GIMP.

OAGn verkade OK. Nu skall jag prova Orion TOAG med MN190 (och även C11). Tror jag får fokus med den också. Så kan jag ha samma kamera-OAG-guide-"paket" till flera teleskop och guidefokus redan inställt.

Men det är ju kul att det går att fota med filtret relativt bra från balkongen.
Jag omarbetade min tidigare bild på Sadr-nebulosan också från balkongen men med 90 min http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... 994#p94705" onclick="window.open(this.href);return false;

/bengtr
Post Reply