ISS Test automatisk följning - Animation

Bilder från galleriet
Post Reply
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

ISS Test automatisk följning - Animation

Post by hahied »

Ny bild i galleriet
Objekt: ISS Test automatisk följning - Animation
Exponering:
Fotograf: Hans H
Teleskop: TEC 160 FL @ f/14
Kamera: ZWO ASI 6200MM Pro
Kommentar:

Jag har senaste tiden lagt ner en del tid på att få min montering till att automatiskt kunna följa ISS vid passager över Malmö.

Svårigheten ligger som bekant dels i att ISS rör sig fort, upp mot 1 grad per sekund, och dels i att monteringen kontinuerligt måste variera följningshastigheten i såväl DEC som RA under passagens gång.

Banelement för ISS kan laddas ner från nätet som så kallade TLE- (Two-Line Element) data från viket man med styrprogram kan beräkna positionen sett från definierad plats och tid på jorden.
Styrdatorns klocka måste också kalibreras till noggrannhet på millisekundnivå med hjälp av GPS eller annat sätt.

Bifogad animation (klicka till större version av bilden) visar en test i början av december vid en passage där det äntligen blev en mindre lucka i molnen, dock först vid passagens slut.

Bildfältet är 7 x 5 bågminuter och ISS har en vinkelstorlek på endast cirka 18 bågsekunder.
Mot slutet av animationen försvinner ISS in i jordskuggan.
Passagen var ogynnsam med en höjd på endast cirka 20 grader och dålig seeing förvränger bilden.

Montering: AP Mach2GTO
Använda styrprogram: ASCOM, AP V2 ASCOM-driver, APCC Pro, NMEATime 2, SkyTrack.

//Hans


Image
Klicka for att se stor version av bilden
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: ISS Test automatisk följning - Animation

Post by staffastro »

Oj vad långt man kan komma med dagens teknik, säger en som inte ens får monteringen att peka inom en grad på "fixa" objekt!
Staffan S-m
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: ISS Test automatisk följning - Animation

Post by Peter R »

För några år sedan när jag kollade så fanns det program som satte igång trackingen när ISS dök upp på sensorn men din teknik kräver en ännu högre precision om jag förstår det rätt och det är en otrolig bedrift att du lyckades få det att funka :good:

2009 plåtade jag ISS med min 300 mm Dobson genom att manuellt följa den i hårkorset på sökaren så gott det gick. Det är en enorm anspänning och jobbigare än man kan tro. Av flera tusen frames syntes ISS på 670 frames som en eldfluga som hoppade vilt omkring men som trots allt var skarpa. Dessa registrerade och stackade jag i grupper om 20-30 st och samplade samtidigt upp 300% och resultatet blev ganska trevligt med tanke på att ISS låg på ett avstånd av lite under 1.000 km. http://astronet.se/view_image.php?id=642" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är paralaxen när ISS sveper över himmeln från horisont till horisont som får det att se ut som om den roterar.
Jag gjorde även en 3D version för röd/cyan glasögon http://astronet.se/view_image.php?id=640" onclick="window.open(this.href);return false; .

/*Peter R
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: ISS Test automatisk följning - Animation

Post by hahied »

Staffan och Peter, tack för era kommentarer!

När jag nu tycks fått tekniken att fungera blir nästa naturliga steg att försöka utnyttja detta fotografiskt men även visuellt med lämpligt okular. Jag kan framöver under gången av en passage ”i lugn och ro” koncentrera på optimering av kameran avseende gain och exponeringstid. Kanske det rentav går att med min 6”-refraktor få fram bilder i Peters klass. Detta får dock anstå tills längre fram då det vid bra väder blir någon gynnsam passage med hyfsat hög altitud.

/Hans
eatabean
Posts: 59
Joined: 2015-10-16 22:29:35
spamtest: JA

Re: ISS Test automatisk följning - Animation

Post by eatabean »

Jag har en bekant på Discord som jobbar med detta. Han har nyligen modifierat pypogs för ISS tracking, och hoppas kunna följa JWST med den. Är det samma program du använder? Han heter Ryan Kinnett.
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: ISS Test automatisk följning - Animation

Post by hahied »

Jag har en bekant på Discord som jobbar med detta. Han har nyligen modifierat pypogs för ISS tracking, och hoppas kunna följa JWST med den. Är det samma program du använder? Han heter Ryan Kinnett.
Jag använder i grunden SkyTrack utvecklat av Brent Boshart samt kombinerar detta med NMEATime 2 för att med hjälp av GPS-mottagare kalibrera PC-klockan till millisekundnivå.

SkyTrack pekar monteringen mot ISS samt uppdaterar och korrigerar sedan trackinghastigheten i RA respektive Dec 1 gång per sekund under passagen. Mina tester visar att felet i följning ligger på nivån plus/minus 1-2 bågminuter under en passage (om monteringen är synkad och rätt polinställd).

Följningen kan om så önskas ytterligare förbättras något om man i förväg skapar en så kallad ”pointing/tracking model” i monteringens eget styrprogram.

//Hans
Post Reply