NGC7635 och SH2-157 Bubbelnebulosan ouch Hummerklonebulosan - Filip Gloria

Bilder från galleriet
Post Reply
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

NGC7635 och SH2-157 Bubbelnebulosan ouch Hummerklonebulosan - Filip Gloria

Post by bootz_98 »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7635 och SH2-157 Bubbelnebulosan ouch Hummerklonebulosan
Exponering: Ha:10x10min OIII:6x10min SII:5x10min
Fotograf: Filip Gloria
Teleskop: Skywatcher 150/750 PDS
Kamera: ASI 1600mm pro
Kommentar: Jag gav mig ut igår natt igen för att försöka på nytt! Denna gång fick jag 3,5 timmar på dessa objekt. Relativ ljussvaga iaf så blev lite brusigt. Funderar på om den hade blivit mindre brusigt om jag använt mig av endast Ha som luminans?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Noah Smedberg
Posts: 1
Joined: 2021-12-19 18:44:43
spamtest: JA

Re: NGC7635 och SH2-157 Bubbelnebulosan ouch Hummerklonebulosan - Filip Gloria

Post by Noah Smedberg »

Tjenare!

Jag vet inte riktigt om detta är rätt ställe att fråga, men jag är en nybörjare inom astrofotografering och även stjärnskådning med teleskop.
Går det att se sånt här som är på bilden med ögat? Har ju endast lyckats se "vanliga" stjärnor än sålänge. Vet ju att det finns filter och sånt som gör att man ser mer, är det filter man behöver för att få fram såna här färger?

Jag har dock inte ännu begett mig utanför samhället och kollat med teleskopet där det inte finns något ljus som stör.

Uppskattar alla svar och tips!
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: NGC7635 och SH2-157 Bubbelnebulosan ouch Hummerklonebulosan - Filip Gloria

Post by Datarolf »

Hej Noah,

Tyvärr blir inte stjärnhimlen så färgstark, oavsett vilket teleskop eller vilka filter du tittar igenom. Ögat är helt enkelt inte tillräckligt ljuskänsligt. Så alla färgbilder du ser är på något sätt "konstgjorda", först genom att en digitalkamera samlar in ljus under lång tid och att sedan genom att det insamlade ljuset datorbearbetas i efterhand. För att få en så vacker bild som den här så fotograferar man först objektet genom ett antal - oftast två eller tre - olika filter som bara släpper fram en viss "färg" av det inkommande ljuset. Sedan kan man i datorn bestämma vilken av dessa "färger" man vill ska synas som gult, blått eller något annat i en sammansatt bild.

Det hindrar inte att det går att se mycket mer med både en vanlig fältkikare och ett teleskop när man kommer ut till en riktigt mörk plats. Räkna dock inte med några färgsensationer utan även t ex Orionnebulosan M42 framträder i bästa fall bara som en gråaktig slöja.

Vänliga hälsningar
Rolf J
Post Reply