C/2021 A1 Leonard eller Pi Sagittarii - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

C/2021 A1 Leonard eller Pi Sagittarii - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2021 A1 Leonard eller Pi Sagittarii
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Tamron 150-600 f/5-6,3
Kamera: Canon Eos 5DMk4
Kommentar: Den 16 december kom så äntligen klart väder och trots att det kändes några dagar för sent så tänkte jag försöka fånga komet Leonard kort efter att solen hade gått ner.
Jag hade uppdaterat de senaste banelementen till StarryNightPro+ 6 för att veta var den skulle befinna sig.
Jag hade riggat 15x70 kikare på stativ och hade även ett par nyinköpta 8x42 med stor, ljus och skarp bildvinkel men hur jag än ansträngde mig så syntes Leonard inte till. Parallellt tog jag bilder i rätt riktning med zoomen inställd på 150 och 600 mm. När mitt astroprogram visade att kometen hade försvunnit under horisonten sedan en stund tog jag min sista sekvens lite i blindo.
När jag granskade bilderna i datorn så upptäckte jag den lilla ljusa bollen som till slut försvinner bakom hustaken. Det är kometens kärna men det syns ingen tillstymmelse till svans.
Att jag kunde fånga kometen efter att den hade gått ner under horisonten beror på atmosfärens refraktion som "lyfter" allt 30 bågminuter vid horisonten (dvs en sol- eller måndiameter).
Det blev totalt 16 bilder tagna på olika exponeringar från 0,5-3 sek Iso 1600 och upp till 2 sek Iso 3.200.
De var aldrig tänkta att bilda en animation så det var mycket arbete med efterbehandlingen för att få bilderna homogena.
Det är bara andra gången som jag kan följa en komet ända ner till horisonten. Första gången var det kometen McNaught i januari 2007 och som jag kunde observera medan solen var uppe.
http://astronet.se/view_image.php?id=226" onclick="window.open(this.href);return false; och http://astronet.se/view_image.php?id=241&mode=large" onclick="window.open(this.href);return false;

/*Peter R

Klicka for att se stor version av bilden[/url]
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: C/2021 A1 Leonard - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Peter R wrote: Den 16 december kom så äntligen klart väder och trots att det kändes några dagar för sent så tänkte jag försöka fånga komet Leonard kort efter att solen hade gått ner.

Jag hade riggat 15x70 kikare på stativ och hade även ett par nyinköpta 8x42 med stor, ljus och skarp bildvinkel men hur jag än ansträngde mig så syntes Leonard inte till.
Intressant animering! Jag var också ute och spanade efter C/2021A1 (Leonard) den 16 december mellan klockan 15:35-16:20 mot en perfekt klar himmel med en 10x50-kikare på stativ. Jag lyckades inte heller se Leonard men däremot den 2.9 mag stjärnan Pi Sagittarii som skulle vara 0°.5 ovanför kometen. Såg du den stjärnan?

/Timo K
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: C/2021 A1 Leonard - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej Timo,

Du kommer med en väldigt intressant och nyttig feedback.
Nej, jag såg faktiskt ingenting i kikarna som skulle gå att identifiera vare sig som stjärna eller komet.
Eftersom jag var helt inriktad på fotografering så hade jag mina referenser som landmärken vid horisonten.
Jag har fotograferat ett 360° panorama från min terrass och justerat in den väldigt precist i StarryNight Pro och det är den jag har använt mig av utan en tanke på Pi Sagittarii.
Det här borde jag naturligtvis ha dubbelkollat innan jag la upp animationen :S
Screen Shot 2021-12-21 at 12.27.41.png
Nu har jag suttit hela morgonen med detektivarbete och förstärkt bilderna som jag hade tagit även lite tidigare på kvällen för att se om jag kunde få fram några andra referensstjärnor, möjligtvis hittade jag en men det gav mig ingen entydig överrensstämmelse i position för någon ljusstark stjärna.
Jag har även utgått från att mäta höjden på båda objekten över horisonten och jämföra med mitt astroprogram men så långt ner måste man också ta hänsyn till atmosfärens refraktion och det är inte heller tydligt var den riktiga horisonten ligger i mina bilder, felmarginalerna i beräkningarna blir för stora och uträkningarna för komplicerade.

En mycket enklare slutsats blir att om du kunde observera Pi Sagittarii men inte Leonard i dina kikare så är det med allra största sannolikhet stjärnan och inte kometen som syns i animationen.

/*Peter R
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: C/2021 A1 Leonard eller Pi Sagittarii - Peter Rosén

Post by Peter R »

Nu har jag anpassat rubriken något.

/*Peter R
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: C/2021 A1 Leonard eller Pi Sagittarii - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Jag tyckte att inte ens Pi Sgr var lätt att se i kikaren, bakgrundshimlen var så ljus. Fick syn på den först klockan 16:07, efter en halv timmes letande, då dess orefrakterade höjd var 2°.5 och solhöjden var -8°.2. Jag kunde inte heller se den 3.8 mag Omikron Sgr eller den 3.5 mag Xi2 Sgr vilka skulle vara 1°.4 resp 2°.8 nere till höger om Pi Sgr.

Enligt COBS var Leonard av mag 4 denna kväll. Då kometens elongation var 21° skulle det motsvara att se en suddig, utbredd Merkurius av 4:e mag mycket lågt över horisonten. Inte så konstigt att kometen inte syntes med min kikare. Kanske hade Leonard synts i ett teleskop?

/Timo K
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: C/2021 A1 Leonard eller Pi Sagittarii - Peter Rosén

Post by jwarell »

Jag spanade efter kometen både den 16:e och 20:e med 20x100, men såg den inte. Inte heller på foton med Canon 6D och 100-400/6,3 kunde den ses. Tunna Ci vid horisonten störde vid första tillfället och vid det andra gick kometen ned innan det blev tillräckligt mörkt. Den fick ett utbrott kring den 20/21 men man ser inte mycket av det på ljusstyrkeskattningarna på COBS.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: C/2021 A1 Leonard eller Pi Sagittarii - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Kan nämna att Gregor D på Facebook har publicerat en helt underbar bild av kometen, tagen på julaftonen från hans fjärrobs i Namibia.

Mvh
Hans Bengtsson
Post Reply