Aurora Borealis - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Aurora Borealis - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: Aurora Borealis
Exponering: 3,2s
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 24-105/4L
Kamera: Canon EOS 6D
Kommentar: Natten mellan fredag och lördag var fantastisk! Jag samlade ihop över 3000 bilder till flera olika timelapse. Filmade också norrskenet i realtid.
Bilddata stämmer inte för objektivet jag använde var EF 16-35/4L IS, f/4, 3,2 sekunder och ISO 6400.

För den som vill se så har jag gjort en film som ligger på min Youtubekanal:
https://youtu.be/C56h6frGzU0

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Aurora Borealis - Martin Fransson

Post by stoffe »

Snyggt! Det ser ut som du ligger väldigt nära mig i min bild tidsmässigt och jag ser flera detaljer som är gemensamma i din bild och i min bild som ligger under din här på forumets framsida.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Aurora Borealis - Martin Fransson

Post by Martin F »

stoffe wrote:Snyggt! Det ser ut som du ligger väldigt nära mig i min bild tidsmässigt och jag ser flera detaljer som är gemensamma i din bild och i min bild som ligger under din här på forumets framsida.
Ja, jag noterade samma sak :)
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: Aurora Borealis - Martin Fransson

Post by blomma »

Fantastiska bilder du tagit, även din video var intressant att se.
Har skaffat mig en app nu så jag kan vara beredd om det dyker upp mer Norrsken.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Aurora Borealis - Martin Fransson

Post by Peter R »

Väldigt fin bild och videon är magisk när norrskenet sprakar igång och de röda stråken dyker upp :good:
Du har stundtals valt en väldigt låg vinkel nära vattenytan och jag störs lite av vattenskvalpet som distraherar från norrskenet.
Möjligtvis gör det sig bättre i stillbilder där man kan få en spännande spegling i vattenytan.

/*Peter R
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Aurora Borealis - Martin Fransson

Post by Martin F »

Peter R wrote:Väldigt fin bild och videon är magisk när norrskenet sprakar igång och de röda stråken dyker upp :good:
Du har stundtals valt en väldigt låg vinkel nära vattenytan och jag störs lite av vattenskvalpet som distraherar från norrskenet.
Möjligtvis gör det sig bättre i stillbilder där man kan få en spännande spegling i vattenytan.

/*Peter R
Ja, det fanns lite olika anledningar till den låga vinkeln. Dels blev det snyggt på de enskilda bilderna men framförallt var jag ute på en smal klippa och det blåste järnet. Samtidigt hade jag 3 kameror igång och kunde inte sitta och vakta vid någon av dem hela tiden så jag vågade helt enkelt inte höja stativen. Det blåste riktigt hårt.
Post Reply