Månen i 3D Anaglyph - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Månen i 3D Anaglyph - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen i 3D Anaglyph
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 10-22/3,5-4,5
Kamera: Canon Eos 5DMk4
Kommentar: Detta är en första test på att göra 3D månlandskap utifrån riktiga höjddata. Den ska ses med turkos-röda 3D-glasögon men fungerar även hjälpligt utan tack vare den vertikala rörelsen. Den är gjord med en detaljbild över Apenninerna hämtad från LROC samt motsvarande höjdkarta.
Jag har troligtvis överdrivit 3D-effekten men kratern Eratosthenes är 3.600 m djup och Apenninerna sträcker sig 5.400 m upp vilket ändå ger en höjdskillnad på 9.000 m.
Jag har även testat tekniken på mina egna månbilder och den fungerar bra men för att det ska bli perfekt måste jag först mappa om höjdbildskartan till att exakt matcha librationen i mina egna bilder och jag har ännu inte riktigt kommit på hur det ska göras.
Klicka på bilden för att köra igång animationen.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Månen i 3D Anaglyph - Peter Rosén

Post by kribba »

Häftigt :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Månen i 3D Anaglyph - Peter Rosén

Post by Nokturner »

Oj :-)
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Månen i 3D Anaglyph - Peter Rosén

Post by jwarell »

Mycket snyggt Peter! Vertikalkontrasten är nog lite överdriven men det gör förstås inget utan gör bara 3D-effekten starkare. Fint i rödgrönglasögon men funkar utmärkt utan också.

Vilken mjukvara har du använt för detta? Är det verktyg som finns på nätet, Photoshop eller något freeware?

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen i 3D Anaglyph - Peter Rosén

Post by Peter R »

Vilken mjukvara har du använt för detta? Är det verktyg som finns på nätet, Photoshop eller något freeware?
Allt är gjort i Photoshop CS6.
Jag håller på med en längre sekvens som jag hoppas kommer att bli effektfull men det tar nog några dagar till och en massa testande innan den är klar.
Jag försöker använda mig av funktionsmakron och scripts så mycket som möjligt för alla iterativa moment men det kräver ändå mycket koncentration så att inte en enda bild blir fel för då är det bara att börja om.
LROC-sajten https://quickmap.lroc.asu.edu/?extent=- ... F8BdC0yioA" onclick="window.open(this.href);return false; är en guldgruva för att resa runt eller analysera månen.

/*Peter R
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen i 3D Anaglyph - Peter Rosén

Post by Peter R »

Efter mycket testande och många timmar och dagar så är jag äntligen klar med filmen som nu ligger på Youtube https://youtu.be/6c1g0-LpXaI" onclick="window.open(this.href);return false; .
Den ska alltså ses med röd-gröna glasögon för att få full djupkänsla och gärna i fullskärmsläge.

/*Peter R
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Månen i 3D Anaglyph - Peter Rosén

Post by ThomasK »

Det som slog mig när jag tittade på filmen var hur djupt bottnen på de större kratrarna ligger i förhållande till månytan utanför kratern. Om de relativa höjderna stämmer mellan de olika formationerna ligger katerbottnarna mycket djupare än jag var medveten om, även om 3D-effekten är överdriven.
Thomas Karlsson
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Månen i 3D Anaglyph - Peter Rosén

Post by Nokturner »

Just kollat videon, oj igen :-)
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen i 3D Anaglyph - Peter Rosén

Post by Peter R »

Just kollat videon, oj igen :-)
Tack igen :D
Det som slog mig när jag tittade på filmen var hur djupt bottnen på de större kratrarna ligger i förhållande till månytan utanför kratern. Om de relativa höjderna stämmer mellan de olika formationerna ligger katerbottnarna mycket djupare än jag var medveten om, även om 3D-effekten är överdriven.
Det har jag också noterat men jag antar att förhållandet stämmer eftersom jag har jobbat med riktig höjddata.
Anledningen att jag överdriver 3D-effrekten är inte effektsökeri utan för att man får en otrolig känsla och förståelse för små höjdskillnader, lutningar och fåror även i låglänt terräng, man ser åt vilket håll lava har runnit osv.
Bland annat så syns tydligt nivåskillnaden på båda sidor av den översvämmade kratern Stadius som också bekräftas av en höjdkurva längs den blåa linjen.

/*Peter R
Stadium.jpg
Post Reply