Solen Solen - Mattias Pettersson

Bilder från galleriet
Post Reply
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Solen Solen - Mattias Pettersson

Post by Betelguse »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen Solen
Exponering: 45% av 1000
Fotograf: Mattias Pettersson
Teleskop: Lunt 60MT
Kamera: Neptune-M(IMX178)
Kommentar: First light med nya Lunt 60MT. En .ser med 1000 bilder. 50% stackade i AS!3. Inga flats. Jag glömmer mellan varven hur jag processar bilderna tyvärr med blev en sjyst första bild med nya teleskopet. VAr mest rädd för att 6mm blockfiltret skulle vara för litet men verkar ju funka rätt ok tycker jag.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Solen Solen - Mattias Pettersson

Post by Miska »

Snygg bild av solen! :good:
Dock är B600 lite för litet för LS60. Ju större desto bättre, sägs det. Rätt säker på att Peter Rosén lär säga just detta. ;)
Är denna enkel- eller dubbelstackad som du har?

Själv fick jag en LS50 nyligen, så det blir kul och prova den. :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Solen Solen - Mattias Pettersson

Post by Betelguse »

Miska wrote:Snygg bild av solen! :good:
Dock är B600 lite för litet för LS60. Ju större desto bättre, sägs det. Rätt säker på att Peter Rosén lär säga just detta. ;)
Är denna enkel- eller dubbelstackad som du har?

Själv fick jag en LS50 nyligen, så det blir kul och prova den. :)

Vad skulle bli bättre med ett större är det jag tänker nu, vad får dig att säga att 600 är för litet? Verkar få hela solen bra belyst på sensorn tycker jag, Skulle tex ett 12mm filter ge mer utrymme att leka runt med på sensorn för att hitta en sweetspot kanske? Ska testa lite mera med flats och exponeringar när det blir lite varmare ute..

Har inte dubbelstack…

/M
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Solen Solen - Mattias Pettersson

Post by Miska »

Betelguse wrote:Vad skulle bli bättre med ett större är det jag tänker nu, vad får dig att säga att 600 är för litet? Verkar få hela solen bra belyst på sensorn tycker jag, Skulle tex ett 12mm filter ge mer utrymme att leka runt med på sensorn för att hitta en sweetspot kanske? Ska testa lite mera med flats och exponeringar när det blir lite varmare ute..

Har inte dubbelstack…

/M
Det får du fråga Peter om, vad han menade med "större" filter. Säger bara det som han sa.

Vad använder du för redigeringsprogram? Provat ImPPG något?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Solen Solen - Mattias Pettersson

Post by Betelguse »

Miska wrote:
Betelguse wrote:Vad skulle bli bättre med ett större är det jag tänker nu, vad får dig att säga att 600 är för litet? Verkar få hela solen bra belyst på sensorn tycker jag, Skulle tex ett 12mm filter ge mer utrymme att leka runt med på sensorn för att hitta en sweetspot kanske? Ska testa lite mera med flats och exponeringar när det blir lite varmare ute..

Har inte dubbelstack…

/M
Det får du fråga Peter om, vad han menade med "större" filter. Säger bara det som han sa.

Vad använder du för redigeringsprogram? Provat ImPPG något?

Förstår ju att blockfiltret måste vara större än hur stor solen blir på sensorn lixom. Och vet att Lunt rekommenderar B1200 till teleskopet.
I mitt fall blir solen 4,2mm vilket ger mig lite svängrum tänker jag.. Men skulle vara kul att se vad skillnaden skulle bli.
Hade ett LS50 förut och tycker att tex bakgrunden runt solen blir betydligt jämnare runt om solen här ä med mitt LS50. Kanske för att etalonen är större på detta..

Använder mig av Pixinsight för skärpning och PS för att färglägga, jämna ut ytan och öka på/få fram protuberanserna lite, ibland lägga ihop två exponeringar.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solen Solen - Mattias Pettersson

Post by Peter R »

Snygg solbild, jag tycker att du har lyckats riktigt bra :good:

Spaceweather har skrivit om AR2936 som troligtvis sänkte 40 Starlink satelliter den 9 februari https://www.spaceweather.com/archive.ph ... &year=2022" onclick="window.open(this.href);return false; . Nu närmar sig AR2936 solranden så jag obsade också solen idag i hopp om en förhöjd aktivitet men fick inte till någon bra skärpa eller ytdetaljer, kanske på grund av turbulensen. Men när jag ser din bild så verkar solen ganska lugn.
Dock är B600 lite för litet för LS60. Ju större desto bättre, sägs det. Rätt säker på att Peter Rosén lär säga just detta.
Jo, jag minns att jag sa det till dig inför ditt eget köp då Lunt säljer teleskopen med en basstorlek på blockfiltren som funkar bra visuellt och rekommenderar en större storleken för foto. Det är ju inga billiga prylar så det är viktigt att undvika felköp.
Men när jag ser denna bild så ser jag ingen anledning att använda en B1200. Jag undrar om det inte beror på flera faktorer, bl. a. lagom liten sensorstorlek på kameran och hur bra de optiska elementen är justerade från fabriken, det rör sig nog om väldigt små toleranser.
Med 50 mm dubbelstacksmodul på min Lunt 60 har jag en förskjuten hotspot. Lunt skrev någonstans att om man beställer teleskopet med dubbelstacksmodul dirkt från dem så ser de till att justera in dem mot varandra.
Men jag har även en B600 och ska testa om det blir någon avgörande skillnad.

/*Peter R
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Solen Solen - Mattias Pettersson

Post by Betelguse »

Peter R wrote:Snygg solbild, jag tycker att du har lyckats riktigt bra :good:

Spaceweather har skrivit om AR2936 som troligtvis sänkte 40 Starlink satelliter den 9 februari https://www.spaceweather.com/archive.ph ... &year=2022" onclick="window.open(this.href);return false; . Nu närmar sig AR2936 solranden så jag obsade också solen idag i hopp om en förhöjd aktivitet men fick inte till någon bra skärpa eller ytdetaljer, kanske på grund av turbulensen. Men när jag ser din bild så verkar solen ganska lugn.
Dock är B600 lite för litet för LS60. Ju större desto bättre, sägs det. Rätt säker på att Peter Rosén lär säga just detta.
Jo, jag minns att jag sa det till dig inför ditt eget köp då Lunt säljer teleskopen med en basstorlek på blockfiltren som funkar bra visuellt och rekommenderar en större storleken för foto. Det är ju inga billiga prylar så det är viktigt att undvika felköp.
Men när jag ser denna bild så ser jag ingen anledning att använda en B1200. Jag undrar om det inte beror på flera faktorer, bl. a. lagom liten sensorstorlek på kameran och hur bra de optiska elementen är justerade från fabriken, det rör sig nog om väldigt små toleranser.
Med 50 mm dubbelstacksmodul på min Lunt 60 har jag en förskjuten hotspot. Lunt skrev någonstans att om man beställer teleskopet med dubbelstacksmodul dirkt från dem så ser de till att justera in dem mot varandra.
Men jag har även en B600 och ska testa om det blir någon avgörande skillnad.

/*Peter R
Antar att man borde fått nån form av vinjettering om filtret var för litet? Använder det nya MT teleskopet med 420mm brännvidd o inte den gamla 500mm varianten.
Vet att mina protuberanser är lite kassa men gjorde inga speciella försök att få till dom när jag fottade :)
Post Reply