M97 Ugglenebulosan - Rolf Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

M97 Ugglenebulosan - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Ny bild i galleriet
Objekt: M97 Ugglenebulosan
Exponering: 15*2min vardera LRGB
Fotograf: Rolf Johansson
Teleskop: SkyWatcher 190MN Mak-Newton
Kamera: ATIK 460EX monokrom
Kommentar: En titt på Ugglenebulosan. Jag kommer hyfsat nära med min Atik CCD-kamera och reflektor, men å andra sidan är upplösningen och därmed skärpan sämre än om jag hade använt min CMOS-kamera i APS-C-format. Egentligen känns det idag ålderdomligt att fotografera med CCD-kamera och filter när det finns så bra CMOS-kameror och ljusföroreningsfilter.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M97 Ugglenebulosan - Rolf Johansson

Post by Hans Bengtsson »

Det är en fin bild som går djupt ner i magnitud. Innehåller också ett antal galaxer, som PGC 34279 alldeles intill en ganska stark stjärna sydost om Ugglan.

Nordväst om Ugglan har du fått med PGC 2490291 som bildar en triangel med två svagare galaxer. Se utsnitt från din bild där dessa tre galaxer markerats. Se även DSS-bild.

Mvh
Hans Bengtsson
6C678ECF-2BF8-44E8-9DAE-1B16C1B4026A.jpeg
86CACF1F-C141-48C2-A19D-9542ACB68AFE.png
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: M97 Ugglenebulosan - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Tack för berömmet Bengt. Jag kommer nog ner till nästan 18 i magnitud och får med galaxer på bortåt 700 millioner ljusårs avstånd. Det får jag vara nöjd med från en villaträdgård i Huddinge utanför Stockholm med Bortle 8-9.

Programmet Pixinsight har en bra annoteringsfunktion som man kan använda för att få bättre koll på vad som egentligen finns på bilderna. Här är en sådan annoterad variant av bilden på Ugglenebulosan.

Image
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M97 Ugglenebulosan - Rolf Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Rolf,
Vi är ju med i samma Bortle class 9 klubb. Fantastiskt fin bild du fått. Jag har tagit många av M97, men ingen där de tre stjärnorna i den framträtt så tydligt som i din. Roligt att analysera bilden som ni gör och se vad som gömmer sig i de svagare detaljerna.

Idag var jag och köpte en till transportlåda som jag kan spänna fast i den tidigare. Underlättar när man skall ta med utrustningen ut till lite mörkare platser. Tyresta är väl 3 eller 4 vill jag minnas. Bättre än så får vi inte här. Fast nog hade man föredragit att vara här hemma. Jag provade häromnatten på piskbalkongen. Men taket som teleskopet står på verkar vara lite svajigt. Guide error håller sig runt 3".

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: M97 Ugglenebulosan - Rolf Johansson

Post by Håkan N »

Intressant hur enkelt en kamera fångar upp Hickson 50 gruppen.
Jag var på dom förra helgen med 30” och det är en symmetri av stjärnor så man hittar dom enkelt och M97 är ju intill.
Då var det för ljus himlen SQM 20.75 men jag och Timo K såg minst 2 galaxer förra våren på SQM 21.4.
Vad jag hört är det få i världen som sett nåt av dom visuellt, och med 25” eller mer kräver de en speciell natt.
Jag gjorde förra våren flera misslyckade försök.
Men kameran tar upp dom, men jag uppskattar att se det live under bar himmel.
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: M97 Ugglenebulosan - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Ja det är märkligt vad kamerorna förmår registrera. Lika förvånade är det att det med rätt kamera och lite filter går att ta en sådan här bild när himlen är så ljus att man nästan inte kan se stjärnorna i Karlavagnen. Smala filter, många bilder och mycket integrering gör uppenbarligen susen.
Post Reply