M97 Ugglenebulosan - Ronnie Svensson

Bilder från galleriet
sweron
Posts: 65
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

M97 Ugglenebulosan - Ronnie Svensson

Post by sweron »

Ny bild i galleriet
Objekt: M97 Ugglenebulosan
Exponering: 453*120 sek. (RGBHAOIIILum)
Fotograf: Ronnie Svensson
Teleskop: Celestron C14
Kamera: Atik 460EX Mono
Kommentar: För några veckor sedan började jag ett nytt projekt, att fånga M97 med min 14 tums Celestron. Första natten gick åt till att justera teleskop, montering (CGE Pro) och kamera. Därefter påbörjades insamlandet av data under 6 nätter. Tyvärr gjorde vind, dis och månen att jag "bara" fick ihop 15 timmars brukbar data, dock tillräckligt för att försöka sätta ihop en bild. Nebulosan är skapad av smalbanddatan och med lite inslag av luminositetsdata. Det yttre skalet på nebulosan gömde sig i OIII-datan och fick pressas rejält för att fås fram. Stjärnor och galaxer är skapade ur RGB+Lum data och där jag jag försökt behålla deras "äkta" färger. Nebulosan skulle kunna behöva ännu mer data, men någonstans måste även jag sätta stopp. För tillfället iallafall... Hoppas ni gillar reultatet, det gör jag! :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: M97 Ugglenebulosan - Ronnie Svensson

Post by LasseH »

Jag tycker den ser väldigt bra ut. Tack vare ordentligt med exponeringstid syns en fransighet längs perifrein i den yttersta halon som jag aldrig sett så tydligt förut.
sweron
Posts: 65
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Re: M97 Ugglenebulosan - Ronnie Svensson

Post by sweron »

Intressant sak du nämner där. Jag var tveksam till hur jag skulle hantera detta, men se på bifogad bild här som är OIII-datan strechted till döds, så tycker jag inte att det ter sig som en artefakt. Bilden (OIII-datan) är förutom hårt stetchad inte bearbetad med andra verktyg som skulle kunna skapa eventuella artefakter. Jag hoppas att bilden representerar verkligheten, men visst, det är svaga detaljer jag försökt få fram så inget är säkert.
m97halo_stretchedtodeath.jpg
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M97 Ugglenebulosan - Ronnie Svensson

Post by timokarhula »

Jag är impad. Jag hade inte sett den yttre ringen på M97 på ett foto tidigare! Även galaxen vid stjärnan uppe till vänster (MCG +9-19-14) uppvisar detaljer. Snyggt jobbat.

/Timo K
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: M97 Ugglenebulosan - Ronnie Svensson

Post by fort-skala »

Mycket intressant! Det blev som en nyhet för mig med den yttre ringen! Bra jobbat!
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M97 Ugglenebulosan - Ronnie Svensson

Post by kribba »

Fint, en av dom mest detaljerade ugglorna jag sett :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M97 Ugglenebulosan - Ronnie Svensson

Post by Hans Bengtsson »

Det är en verkligt bra bild!

Här hittar man en modern och detaljerad artikel om Ugglan:

https://arxiv.org/pdf/1806.04676.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

I artikeln introduceras begreppet ”strigiforma nebulosor” (strigiform betyder uggleliknande) .

Edit:
Jag ser att man i artikeln skiljer på:
1. Inre skalet. Radie 70”.
2. Yttre skalet. Radie 100”.
3. Yttre halon. Radie 180”.

Edit 2:
På DSS-bilder ser jag inget spår av den yttre halon. Inte i mobilen ... kolla gärna på bra datorskärm! Bilden nedan omfattar 7x7 bågminuter, så den yttre halon (radie 3 bågminuter, dvs diameter 6 bågminuter) borde med liten marginal få plats i sin helhet. Men den är nog oerhört ljussvag.

Mvh
Hans Bengtsson
82ADC2BD-2099-4F69-B175-5CE7832E0E92.png
sweron
Posts: 65
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Re: M97 Ugglenebulosan - Ronnie Svensson

Post by sweron »

Tack alla för era snälla kommentrarer!
Kul info beträffande den yttre halon, så påstås det att den inte upptäcktes förrän 1991.
Och vad hände inatt då? Jo, det blev molnfritt och riktigt bra seeing här hemma vid Tirup Observatory. Jag som hade bestämt mig för att lämna M97 ifred, suck. Det blev 5 timmars användbara OIII-data som "trillade in". :D Så det blir väl till att starta igång bildbehandlingsprogrammen igen...

Edit: du skrev ditt inlägg samtidigt som jag Hans. Tack för länken. Den artikeln ska studeras!
sweron
Posts: 65
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Re: M97 Ugglenebulosan - Ronnie Svensson

Post by sweron »

Jag roade mig att göra en liten animation mellan din DSS-bild och en inverterad och svart-vit version av min. Märk att den yttre halon är kraftigare stretchade än den inre nebulosan.
m97blink.gif
m97blink.gif (144.34 KiB) Viewed 1007 times
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M97 Ugglenebulosan - Ronnie Svensson

Post by Hans Bengtsson »

Helt perfekt!

Därmed har du ju entydigt bevisat att det är den ”yttre halon” som du fångat, inte bara ”yttre skalet”. Tydligare än så kan det inte bli.

Nästan så man kan ana, till höger i bilden, en svag ring utanför yttre halon?

Man kan undra om detta är första gången en amatörastronom lyckats fotografera yttre halon. Dessutom väldigt distinkt! Tveklöst en av de allra bästa bilder som publicerats i detta forum.

Edit:
När jag googlar så hittar jag några andra amatörbilder som också visar yttre halon. Men din bild ger flest detaljer!

Även Göran Nilsson, Hole Observatorium, Åmotfors, har fotograferat yttre halon.

Mvh
Hans Bengtsson
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: M97 Ugglenebulosan - Ronnie Svensson

Post by magnahrl »

Oj jisses, jag är djupt imponerad av den ugglan. Jag får intryck av nån slags 3D effekt. Tack för bilden!

Magnus A.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M97 Ugglenebulosan - Ronnie Svensson

Post by Hans Bengtsson »

Redan Lord Rosse hade en fransad kant på Ugglan i den berömda teckningen från 1848 :) .

Lorden placerade båda stjärnorna i ögonvitorna, trots att den ena egentligen markerar näbben. Man kan undra om det var en medveten justering av verkligheten, eller möjligen omedveten.

Mvh
Hans Bengtsson
B574AEAF-A75B-455B-9716-7CECE7D5272B.png
sweron
Posts: 65
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Re: M97 Ugglenebulosan - Ronnie Svensson

Post by sweron »

Det trillade in :D lite mer NB-data förra natten, så jag har uppdaterat bilden till en version där "fingrarna" i nebulosan framkommer lite tydligare. Det som ofta ses som uggleögonen är ju egentligen ett antal kaviteter inne i gasbubblan. Får se om jag kan lämna M97 nu...

Jag hittade förresten ytterligare en artikel om M97, som diskuterar de olika strukturerna i nebulosan. https://arxiv.org/pdf/astro-ph/0303056.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M97 Ugglenebulosan - Ronnie Svensson

Post by Hans Bengtsson »

Vore kul att se isofoter i bilden (finns väl i en del bildbehandlingsprogram?). Tänker bl a på den båge som jag tycker mig se utanför yttre halon, eller om man vill se bågen som kanten på yttre halon. Se utsnitt nedan där jag markerat bågen med tre streck.

Mvh
Hans Bengtsson
387EED1D-ED8C-42EA-88DA-F3611F1521BB.jpeg
sweron
Posts: 65
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Re: M97 Ugglenebulosan - Ronnie Svensson

Post by sweron »

Ojojoj, här måste jag erkänna mina okunskaper. Isofoter?! Nåvål, det var bara att läsa på och efter en stund satt jag med IRIS nedladdat och försökte förstå vad jag sysslade med... Jag har gjort vad jag kan, utan att egentligen veta vad jag gör (!) så resultatet skall ses med detta i beaktande.
I tillägg till isofot-bilden har jag gjort en animation där "min" isotopbild lagts över en bild ur den av Hans tidigare länkade artikeln. Bilden ur artikeln visar yttre gränsen för halon samt en gradientgräns mellan denna och det yttre skalet.
Och vad säger detta oss? Inte vet jag, men jag fick en stunds tidsfördriv vid datorn. ;)
ISOTirup.jpg
ISOTirup.jpg (240.44 KiB) Viewed 884 times
ISOanim.gif
ISOanim.gif (469.41 KiB) Viewed 884 times
Post Reply