Solen - Miska Saarikko

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Solen - Miska Saarikko

Post by Miska »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering:
Fotograf: Miska Saarikko
Teleskop: Lunt LS50THa
Kamera: Neptune-M
Kommentar: "First light", äntligen, efter flera om och men när man kämpat för att hitta fokus med teleskopet. Behövde en förlängningstub på 21mm mellan blockeringsfiltret och kameran. Hur som helst, idag lyckdes jag äntligen filma solen och det syns att den är aktiv. Inte undra på, inatt ska det tydligen smälla till med norrsken sägs det. Måste bara lära mig tekniken att processa bilder lite bättre, är ju helt ny inom området, men jag tycker det är kul ändå!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Solen - Miska Saarikko

Post by Betelguse »

Bra "first light" Gillar när man får lite 3d känsla på filamenten på solytan.
Det är lite pill med att ställa in grejerna o få till det men det är kul när det väl funkar.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Solen - Miska Saarikko

Post by Miska »

Betelguse wrote:Bra "first light" Gillar när man får lite 3d känsla på filamenten på solytan.
Det är lite pill med att ställa in grejerna o få till det men det är kul när det väl funkar.
Ja de där filamenterna var riktigt tydliga. Nu när man hittat "fokus" så ska jag låta det stå så, kanske vrider ytterst lite hit eller dit om vädret kräver det.
Tack för all support här i forumet. :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Solen - Miska Saarikko

Post by magnahrl »

3D var ordet! Riktigt snyggt :good:

Magnus A.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Solen - Miska Saarikko

Post by Miska »

magnahrl wrote:3D var ordet! Riktigt snyggt :good:

Magnus A.
Tack Magnus! :D
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Post Reply