M51 - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Re: M51 - Mikael Skafar

Post by Perran »

Jag tycker att det är rätt fantastiskt att kunna ta en sådan här närbild på M51.
Om jag hade tagit en sådan närbild med den utrustningen i Sverige så skulle jag vara glad.
Runda stjärnor och massor med fina detaljer, en riktigt bra bild tycker jag!
Sedan har väl alltid utrustningen en begränsning!?
Och jag tycker att Micke har utnyttjat sin utrustning väl i denna bild.
Och tyvärr så måste man nästan kunna bildbehandling mer än själva fotandet, vilket jag tycker är synd.
Att bildbehandlingen skall avgöra om bilden blir bra eller inte....

Vänligen
P-M
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M51 - Mikael Skafar

Post by Robert »

Jag tycker bilder ser bra ut. I alla fall denna versionen. Den jag såg på min fars dator på Öland var för mörk och brunaktig den här har bättre ljusstyrka och färgbalans.

För att vara i sverige så är det en riktigt fin bild :)

Angående SCT och meads nya variant så klart att de kan ge bra bilder. tycker dock ofta de blir lite soft om man jämför med en "krispig" APO bild men med central obstruktion förlorar man lite kontrast. Dock vinner man öppning :)
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M51 - Mikael Skafar

Post by Peter R »

Ja Micke i sammanhanget kanske jag har glömt att tala om att jag också tycker att det är en riktigt bra bild och hoppas att det kommer mera framöver.
Med dina relativt dåliga förhållanden i Stockholm så är dina bilder bra !
Har du en hemsida som man kunde kika på ?
Nej ingen hemsida ännu, men jag måste fixa en lite snabbt både till mitt företag och till mina astronomibilder.
Jag ska göra en presentation på SFF (Fotografernas Förbund) den 24 april och kommer då att lämna en stor plats åt astrofotografering. Både fotograferandet och bildbehandlingen är så extrema:
Vilken vanlig fotograf skulle kalla en 700 mm för "widefield" t.ex? Eller hur många har funderat på fördelarna med att stacka en massa 5 minuters exponeringar? Eller kört 40 sek. exponeringar med ett fokalavstånd motsvarande 18000 mm på ett motordrivet stativ (en av mina Saturnusbilder är faktiskt tagen med motsvarande 18m fokalavstånd genom okularprojektion)? Eller att bygga upp en färgbild utifrån grundkomponenterna LRGB?
Allt detta gör vi som en naturlig och självklar del i vår bildbehandling.
Jag kommer också att ha en utställning på "Scandinavian Photo" här i Stockholm under hela september med mina astronomibilder och möjligtvis (men det är inte klart ännu) en utställning/föredrag i Paris senare i höst. Allt detta för att markera Astronomiåret 2009.

/*Peter R
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M51 - Mikael Skafar

Post by Timo »

Du ligger då i Peter :)
Fint att höra att du för astronomin vidare bland allmänheten.
Så du har eget företag. Får man fråga inom vilken bransch ?

Fotograferar du annat än astronomi också ?

En väldig massa frågor jag får till här hehe
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Re: M51 - Mikael Skafar

Post by Perran »

Kul med dina projekt Peter, bara att passa på under Astronomiåret och visa allmänheten våra bilder.
Jag hade en liten visning/föredrag på Fotomässan för ett par år sedan via SFF då jag var medlem där.
Jag har lite ångest över att en del kollegor i T.W.A.N. http://www.twanight.org har utställningar världen över och TWAN är ett specialprojekt i Astronomiåret 2009.
Jag måste hitta på något, inte billigt med stora printar för utställningar dock....

Vänligen
P-M
Peter R wrote:Ja Micke i sammanhanget kanske jag har glömt att tala om att jag också tycker att det är en riktigt bra bild och hoppas att det kommer mera framöver.
Med dina relativt dåliga förhållanden i Stockholm så är dina bilder bra !
Har du en hemsida som man kunde kika på ?
Nej ingen hemsida ännu, men jag måste fixa en lite snabbt både till mitt företag och till mina astronomibilder.
Jag ska göra en presentation på SFF (Fotografernas Förbund) den 24 april och kommer då att lämna en stor plats åt astrofotografering. Både fotograferandet och bildbehandlingen är så extrema:
Vilken vanlig fotograf skulle kalla en 700 mm för "widefield" t.ex? Eller hur många har funderat på fördelarna med att stacka en massa 5 minuters exponeringar? Eller kört 40 sek. exponeringar med ett fokalavstånd motsvarande 18000 mm på ett motordrivet stativ (en av mina Saturnusbilder är faktiskt tagen med motsvarande 18m fokalavstånd genom okularprojektion)? Eller att bygga upp en färgbild utifrån grundkomponenterna LRGB?
Allt detta gör vi som en naturlig och självklar del i vår bildbehandling.
Jag kommer också att ha en utställning på "Scandinavian Photo" här i Stockholm under hela september med mina astronomibilder och möjligtvis (men det är inte klart ännu) en utställning/föredrag i Paris senare i höst. Allt detta för att markera Astronomiåret 2009.

/*Peter R
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M51 - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Hej

Har rest mig nu :) Tack ska ni ha för feedbacken. Både bra och dålig! Som ni säger inte lätt att ta en bild med så lång bränvidd och man ska kanske bedömma den därefter. Här på Astronett finns det ingen liknande :) Det är bara jag som tagit en med den typen av utrustning. Så ur den synvinkeln är den ju den bästa :)

Under Astronets levnadstid är det sex personer som tagit på M51 föut. Ganska lite egentligen på ett så pass vackert och spännande objekt! Vad kan man dra för slutsatser när man radar upp bilderna så här då? Kanske ingen, kanske många. Upp till betraktaren, tycke och smak. Alla har ju gjort sitt yttersta med sina bilder, alla har antagligen brottats med olika problem under fotandet och bildbehandlandet. Tycker vi är duktiga alla som över huvud taget lyckas fota något som man egentligen inte ser!

Image

Först ut då med mitt förra försök med Vixen R200SS Newton 8 tum f/4 vilket inte var någon höjdare anser jag. Men det berodde nog på andra omständigheter.

Image

Meade 10 tum från mig också, här snackar vi blurr! :D Skriver inget om resten av bilderna då jag inte vill uppfattas som någon besservisser :)

Image

Mattias Klasson

Image

Starsoft

Image

Robert Wahlström, Hans Almgren

Image

Tommy Östlund

Image

Bengt Svensson

Image
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M51 - Mikael Skafar

Post by Timo »

Kul med en visning av alla bilder !
Själv tycker jag att nummer 4 har bäst färgsammansättning och faller mig mest i smaken.
Sen kommer nog Mickes om det är den som är överst.
Allt enligt min skärm då :wink:
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M51 - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Tycker absolut inte du ska deppa Micke . Så illa är det inte. Den som ligger ute nu är ju riktigt bra.


I detta skräckkabinettet av m51 du samlat ihop ligger den ju i toppklass :D

Men så är den ju tagen med störst instrument också :D


Men ingen bild är i närheten av vad tex denna tysk har tagit med en 12 " newton.och en H9

http://members.infodat.at/Sternwarte_Seng/M51neu.jpg
Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M51 - Mikael Skafar

Post by Robert »

Som Bengt säger ör din bild nu riktigt fin. Den första varianten var dock hemskt brun och mörk tycker jag.

Min variant är tokblå men den är gjord med min gamla otroligt kassa monitor..... Borde behandla om den lite nu när man har en monitor med någorlunda rätt färger och styrlka :)
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M51 - Mikael Skafar

Post by Lazze »

Jag fotar med C8 och C9,25 men jag måste erkänna att Meaden ser ut att slå dom på fingrarna (även om jag tror att 9,25:an kan vara med i matchen ganska långt) när det gäller koma och runda stjärnor. När det gäller foto med SCT så kan du om du vill läsa den här länken från en kille som försökt jämföra sin TOA-150 mot en C11 genom fotografier på bubbelnebulosan:
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... art/1/vc/1

I början gav han Celestronen för lite exponeringstid, så tyvärr togs inte de jämförande bilderna när teleskopen var parallellmonterade, men längst ner på sidan 2 i den 3-sidiga länken hittar du någorlunda jämförande bilder.
Summasummarum kör han naturligtvis vidare med sin TOA-150, men som han uttrycker det: Den här C11:an är inte till salu, så det går att ta bra bilder även med en SCT.

Och jag tycker att det är fantastiskt vad du krämat ut av din bild på slutet.

Mvh
/Lasse
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: M51 - Mikael Skafar

Post by GAIS »

Jag tycker det inte är så dumt alls.
Varför alla dessa motorsågar? - tittar man på M51 i arkivet så ett detta en av dom bättre, eller har jag fel?

Självklart kan allt bli bättre, men det hackas lite väl mycket på Micke och Meade tycker jag.
Kör så det ryker Micke!

P.S Bildhandlingen kan jag dock hålla med om har en del att önska, men det lär man sig snabbt om man lämnar Maxim .... D.S
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M51 - Mikael Skafar

Post by Peter R »

Och tyvärr så måste man nästan kunna bildbehandling mer än själva fotandet, vilket jag tycker är synd. Att bildbehandlingen skall avgöra om bilden blir bra eller inte....
Fast det är väl inget problem för dig P-M, i mitt (och min dotters) tycke är dina bilder alltid väldigt välkomponerade och snyggt ställda.
Fint att höra att du för astronomin vidare bland allmänheten.
Så du har eget företag. Får man fråga inom vilken bransch ?
Fotograferar du annat än astronomi också ?
Jag jobbar som bildretuschör, fotograf och undervisar (mest fotografer) i bildbehandling. Mina första alster inom datagrafik är från början av 80-talet när jag köpte en "Texas Instruments 99-4A". Den lilla modellen hade bara 16k RAM och jag var rädd att jag snabbt skulle tycka det var för lite för mina tunga applikationer så jag sattsade på den stora modellen med hela 48k RAM. Jag körde fram stereoskopiska matematiska kurvor i färg på en liten svart-vit TV, med en teknik som påminner om dagens LRGB, och skrev en artikel om förfarandet i MikroDatorn :-)
Jag fotograferar mest sådant som inte har med astronomi att göra, men jag tar alltid hänsyn till astronomin när jag köper exempelvis en ny kamera.
Jag ägde under några dagar en Canon Eos 50D men den returnerade jag till butiken efter första jobbet. Nu har jag en Eos 5D MkII och den kan jag knappast beskriva hur nöjd jag är med, men det får kanske bli en separat tråd i framtiden.
Jag måste hitta på något, inte billigt med stora printar för utställningar dock....
Scandinavian Photo lånar mig en A2 skrivare och står för bläck och papper. För de bilder som jag vill dra upp större håller jag på att diskutera om sponsring med ett lab. Canon verkar svåra att flirta med när det gäller den här formen av sammarbete. De skulle bara ana vilken jättemarknad vi amatörastronomer representerar :-)
Spännande bilder på din länk P-M.

/*Peter R
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M51 - Mikael Skafar

Post by Timo »

"Jag jobbar som bildretuschör, fotograf och undervisar (mest fotografer) i bildbehandling"

Vad kul Peter, då har vi en hel del gemensamt inom fotograferandet !
Jag har arbetat som reprofotograf tidigare. Börjar frilansa nu i vår, vi får se hur det går.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: M51 - Mikael Skafar

Post by Starsoft »

Tittar lite på M51 bilderna från olika fotografer som Skafar radat upp och ingen av dem var väl någon höjdare, min egen M51 bild lider svårt av dålig seeing den aktuella kvällen och de senare försök jag gjorde i vinter att få lite bra luminans sprack på att kameran blev sämre och sämre. Det syns även i den här bilden att de horisontella linjerna orsakade av kameran har börjat bli besvärliga. De övriga bilderna här i tråden lider är väl antingen också av dålig seeing, kort exponeringstid eller av att vara överdrivet bildbehandlade, jag själv tycker att bilder där det börjar framträda strukturer som inte finns i verkligheten utan är orsakade av bildbehandlingen passar bärttre som modern konst än som astrobilder. Jag tycker faktiskt att Skafars första bild var den bästa även om den var lite mörk. Jag tror heller inte att bristerna i någon av bilderna i någon påtaglig utsträckning är orsakade av optiken utan det är andra problem som dominerar, möjligen kan jag tro att Skafars fokalreducerare gör att stjärnorna blir lite diffusa, jag har för mig att det har varit uppe till diskussion tidigare.

Tittar på skärpa och annan teknisk kvalitet i bilder som finns på danska siter och att verksamheten i Danmark ligger långt före vad vi gör här i Sverige är väl klart, till stor del tror jag nog att det beror på klimatet. En liten grupp aktiva fotografer finns i södra Sverige men längre norrut dominerar is, snö och kyla på vintern och på sommaren midnattssolen. Jag själv har i vinter inte tagit en enda vettig astrobild, det beror inte bara på en trasig kamera utan jag har helt enkelt inte längre energin att tillbringa en hel natt i ett svinkallt obs för att få till de nödvändiga timmarna exponeringstid. För mig är det viktigt att hobbyn utvecklas hela tiden och det gör att jag inte längre tycker det är så givande att ta bara 2-3 timmar på något ljusstarkt objekt på kvällen, hela natten behövs, minst.

Så det är nog helt nödvändigt för mig att jag får klart mitt nya obs till nästa säsong som då ska klara att sköta sig själv under natten så att jag kan få sova. Det är lite extra besvärligt för mig som måste åka några mil till obset, frustrationen kan bli stor när jag offrat en kväll/natt på förberedelser och foto som inte blivit något på grund av att vädrets makter inte samarbetat. Om det går att få till så att jag kan fjärrstyra obset hemifrån så lär produktionen mångfaldigas, tänk att sitta framför brasan när det är -20 och kristallklar himmel och fjärrstyra fotosessionerna. På grund av flyttning och några tunga projekt på jobbet har allt blivit förskjutet i tid men nu under våren sommaren så hoppas jag kunna ta krafttag.

Anders, som hoppas på klart väder så jag i alla fall får titta på era bilder...
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M51 - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Kan nog hålla med dig Starsoft. Ingen bild är i närheten av vad våra danska vänner presterat sista åren. Kan ha flera orsaker. De är väldigt duktiga på bildbehandling också.

Min gamla M51 exponerades genom en 4" refraktor genom dis från ett ljusförorenat bostadsområde. Sen uppförstorad till 2x full storlek. Men den ser också gräslig ut . :D

Få av oss har bra natthimmel. Tror det är en stor del av förklaringen till svårigheterna. Misstänker tex att många av
danskarna har bättre natthimmel än många av osss.

Kanske borde man överväga ha med natthimlen fakta under bilddata tex seeing . Bra att veta, för hur det än är så jämför man vad man kan räkna med för slutresultat under olika förutsättningar med diverse utrustning. Jag saknar också information om vilken komakorrektor eller reducerare och kanske även filtertyp man använt. Kan man månne göra fler data rutor Robert som är frivilliga att fylla i?

Bengt
Post Reply