NGC281 Pacman Nebulosan - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

NGC281 Pacman Nebulosan - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC281 Pacman Nebulosan
Exponering: 90min
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Lite skåpmat slängs upp till frustrerade astronomer från Hyllinge! Ingen höjdare, konstiga färger på stjärnorna, lite dåligt guidad, mena annars är den bra:) Denna skulle egentligen bli på 360 minuter men en skruv på WOCen blev denna bilds öde. Första saken att klaga på, på denna tub annars. Urusel fixeringsskruv på fokuseraren!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Hej Micke!

Man kan inte lyckas alltid. Bra du lägger ut den ändå . Finns alltid något vi kan lära utav detta. 90 min på pacman utan ha.alfa är på tok för lite. kanske lite mindre ddp användande hade gjort stjärnorna lite fagrare?

Fokuseringsskruven är något jag upptäckte redan första veckan på den .Lyckligtvis finns det möjlighet att byta ut eländet som sitter där mot en annan som sitter på 1.25 adaptern. Men överhuvutaget är fokus på den ingen höjdare tycker jag . Bytar jag ut min woc en dag är det just för den där skräpfokusen som sitter på denna tub. Frågan är om det inte blev sämre när de gick över till fokus med mikrofokuserare. Saknar min prontofokus varje gång jag använder min woc :cry:


Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Lite mycket DDP kanske då stjärnorna blev lite konstiga. Men nebulosadelen ser helt ok ut tycker jag, Kanske lite i rödaste laget för min smak men du är ju laggd åt det röda hållet :)
Post Reply