Utställningsbilder - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Utställningsbilder - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Utställningsbilder
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Nu har jag lite bilder från min pågående utställning på Norrmalarstrand 78 i Stockholm.
Bortsett från bilderna på väggarna har jag låtit göra en månmatta som bjuder in besökarna att ta ett steg på månen 40 år efter Armstrong.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Utställningsbilder - Peter Rosén

Post by GAIS »

Du är killen Peter!
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Utställningsbilder - Peter Rosén

Post by Robert »

Ser kanonfint ut och rolig ide med månen på golvet!!
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Utställningsbilder - Peter Rosén

Post by Jonas »

Härliga bilder och ett bra utställningsupplägg! Och tänk bara hur tankeväckande den är för "vanliga" människor!
Synd att man inte har möjlighet att besöka den men det hade varit roligt att se den som vandringsutställning i Sverige. Har du funderat i de banorna? Jag tror det finns stora möjligheter att museer i landet skulle vara glada att visa den eftersom den visar bilder som människor lätt kan ta till sig.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Utställningsbilder - Peter Rosén

Post by Peter R »

Stort tack!
det hade varit roligt att se den som vandringsutställning i Sverige. Har du funderat i de banorna? Jag tror det finns stora möjligheter att museer i landet skulle vara glada att visa den eftersom den visar bilder som människor lätt kan ta till sig.
Det var en intressant idé som jag ska följa upp. Har du eller någon annan något förslag på muséer att kontakta?

Mvh
/*Peter R
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Utställningsbilder - Peter Rosén

Post by GAIS »

Finns det lite bilder (el hemsida) från utställningen?
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Utställningsbilder - Peter Rosén

Post by Peter R »

finns det lite bilder (el hemsida) från utställningen?
Hej Mattias,
Det här är bilderna som finns från utställningen. Jag fotograferade dem i fredags då månmattan äntligen var på plats och jag ville visa lite stämningsbilder.
Barn och ungdommar har verkligen förstått idén med månmattan och dras till den som en magnet, hoppar och springer på den i nästan viktlöst tillstånd :D
Det är 3 väggar med totalt 16 bilder och en sekvens med ISS. De flesta finns redan här på astronet: http://astronet.alderaan.nu/showimages.php?id=15 .
Det svåraste är naturligtvis att vara selektiv och jag har föredragit att ta med 3 riktigt stora förstoringar i stället för en massa små.
Därför har jag exempelvis bara en bild på Saturnus som får representera samtliga planeter.
En hemsida med länkar är på planeringsstadiet. Om tid ges så kommer den att förverkligas nu när utställningen är på plats.

/*Peter R
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Utställningsbilder - Peter Rosén

Post by Morgan »

Kan bara konstatera att det var en fin och inspirerande utställning.
Saken gjorde det inte sämre att Peter tog sig tid och körde ett personligt föredrag för mig.

Det var verkligen intressena att höra alla detaljer krig fotografierna, framförallt hur Peter lyckas fotografera från en storstad med så pass mycket ljusföroreningar och turbulent luft.


Mycket tack Peter för att du ställde upp. Du ger hopp för alla stackars Stockholmare som tvivlar(inklusive mig) på att det går att astrofotografera i den här regionen.

//Morgan
// Morgan
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Utställningsbilder - Peter Rosén

Post by Starsoft »

Jag kom också förbi utställningen strax efter Morgan och fick chansen till en pratstund med Peter. Inte oväntat så imonerades jag stort av framför allt månbilderna, väl värt ett besök för de som har möjlighet.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Utställningsbilder - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack ska ni ha, det var verkligen trevligt för mig också att träffa er och få tillfälle till en pratstund.
Vi kommer att ordna med en föredragskväll för 20-25 personer och c:a 1-1,5 timmar och då kommer jag att visa lite andra bilder än de som är utställda och prata lite teknik, men troligtvis mer inriktad mot en fotointresserad allmänhet än astrofotografer. Jag återkommer med mera info när vi har spikat ett datum.

/*Peter R
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Utställningsbilder - Peter Rosén

Post by Peter R »

Jag kommer jag att hålla ett 2 timmars seminarium och berätta om bilderna, utrustningen och tekniken, den 13 oktober från kl. 18:20 till 20:30 inom ramen för min astrofoto utställning.

Om ni är intresserade så görs anmälan på följande länk:
http://www.scandinavianphoto.se/PhotoBl ... ID=9907266

Mvh

/*Peter R
Post Reply