Hur bildbehandla bort vinjettering?

Bilder från galleriet
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Hur bildbehandla bort vinjettering?

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla,

Har glömt hurn man bildbehanlar bort vinjettering, kan någon uppdatera mig gärna steg för steg så jag fattar. Tar flats skapade av det magiska pappret bort dylika fenomen? Jag ser att vid fullt utnyttjande av 0.8 reducern minskas krökningen i bilden (inte så konstigt) men vinjetteringen blir mer påtaglig. Det är inte tomt på information ute i hörnen, så det borde gå att komma till rätta med detta problem.

Bifogar en bild som visar detta, tagen under såpass molniga omständigheter att stjärnorna ej var synliga för blotta ögat, men kameran ser allt...

M.v.h

LG
Attachments
Group1.jpg
Group1.jpg (4.81 MiB) Viewed 2914 times
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Hur bildbehandla bort vinjettering?

Post by GAIS »

1. Flats tar bort dessa problem fullständigt.
I övrigt gör flats mycket stor förbättring, klart underskattat. Enligt mig viktiga än darks, då dark problem reltivt enkelt kan fixas i efterhand.

2. Vinjetering.
Enklast är att köra Noel Carbonis plugin, annars är det dust and scratches metoden som gäller.
Om du kör PS CS2 så finns det även en vinjetringsplugin.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Hur bildbehandla bort vinjettering?

Post by Peter R »

Hej Lars-Gunnar,
Du kanske bör berätta vad det är för program du använder. Om det är Photoshop så kan jag skicka dig en kurva som till stor del rättar till detta.
Men i mina ögon ser denna bilden till viss del redan bearbetad ut så du kommer inte att kunna utvinna mera information längst ut i hörnen.

/*Peter R
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Hur bildbehandla bort vinjettering?

Post by Terje »

rent mattematiskt så är opperationen (stackade råbilden)/(stackade flatsen) astronomiprogramen har ju oftast en flatsfunktion som gör det, om man kör manuellt i ps så är det (med allignade bilder förstås) bara att ha två lager och blenda dom med division.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hur bildbehandla bort vinjettering?

Post by Bengt »

Finns denna metod också som jag tycker fungerar bra.

Avlånga stjärnor.
Med den här metoden kan du också markera delar av din bild och justera dina stjärnor tex om du har vinjetering!


• Öppna bilden
• Dublicera lagret .
(Högerklick mus dublicate layer.)
• Döp om ditt lager till tex runda stjärnor.
• Gå in på select- color range.
• Klicka på det svarta i din bilden. (Fuzz ca 100)
• Kryssa för invert.
Dina stjärnor är nu markerade + ett område du inte villa ha med i galaxen.
För att ta bort det området.
• Välj lasso tool. Håll nere din alt knapp så det dyker upp ett minus i kanten på din lasso . Markera området du vill ha bort.
Du behöver nu vidga området runt dina stjärnor.

Gå in på
• Select -modify -expand. Välj ca 4 pixlar.
Du behöver nu ha en mjukare övergång.
• Gå in på select- modify -feather. Välj ca 2 pixlar. Värdet ska vara cirka hälften av det området du ökar.
• Kopiera ditt lager. Edit copy
• Sen edit paste.
• Ändra I ditt nya lager nere till höger från normal till darken.
• Markera ditt runda stjärnor lager zooma in i bilden så du ser dina stjärnor bättre.
• Välj nu filter –other -offset
• Prova ändra sifforna i horisontal och vertikal längd till tex +1 och -1
• När din bild ser bra ut välj tex flatten image.

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Hur bildbehandla bort vinjettering?

Post by Robert »

Här är en bra film som vissar hur du calibrerar dina bilder lätt i MAximDL. Ta flats för att ta borj vinjeteringen och behandla det enligt länken.


Bengt blandar som vanlig ihop vinjetering med field curvature


Påminnelse till Bengt :)
Vinjetering är ojämn belysning syns väldigt ydligt i hörnen på LG's bild.

Field curvature har bilden med som ger avlånga stjärnor i utkanterna av bilden. Bengts metod för att behandla det är säkert bra :)
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Hur bildbehandla bort vinjettering?

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Var tog länken vägen Robert? Har du inhandlat det "sjävlysande" pappret ännu, vet du om det finns på Ts?

Jag köpte en webkurs i bildbehandling i ps men hittar inte inloggningen längre.. dom gick igenom att göra konstgjord flat funkade ganska bra.

Om man inte har pappret finns det något annat enkelt sätt att göra flats, känner jag är otålig på att testa detta.

Bilden som jag skickade med som avskräckande exempel är bildbehandlad i ps cs2 hur hittar man plugin vinjettering?

M.v.h

LG
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Hur bildbehandla bort vinjettering?

Post by Robert »

http://www.cyanogen.com/video/Calibration.htm glömde klistra in länken :)


Hans kommer börja sälja en ljusflatfield pry från Geoptik som verkar bra.
http://www.otticasanmarco.it/geoptik_ac ... rafici.htm Längre ner på den sidan syns den på bild. Om man inte vill bygga vidare på ett löst papper själv är det nog en bra ide. Du får snart se en test på hur den fungerar då jag skall få prova en.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hur bildbehandla bort vinjettering?

Post by Bengt »

Helt rätt Robert jag skrev fel. Field curvature och ingenting annat men min metod funkar bra än då på dessa orunda stjärnor.

Bengt
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Hur bildbehandla bort vinjettering?

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Tack för alla svar, jag har några frågor som jag försökte lägga in för en stund sedan , men dom försvann.. jag ställer dom igen:

Jag lånade ett ljusbord från layout avdelningen på jobbet, bra kvalitet och testade med teleskop och kamera att göra flats. Jag satte 3 st kopieringspapper framför och teleskopet tätt intill (går inte att sätta ljusstyrkan).

Vilka exponeringstider gäller för flats? Jag testade och körde 0,07-0,12 s och kunde påvisa vinjettering.

Hur mycket ljus skall man släppa på?

Hur bra skärpa osv kan man räkna med, jag tyckte inte precis att bilderna var släta och fint grå, mer gryniga men vinjetteringen syntes bra men inget annat syntes, dammtussar och så.

Man borde kunna utnyttja vinjetteringen i dessa flats och ställa tilten i drawtuben, någon som testat detta?

Robert, dom där prylarna som vi är intresserade av för att göra flats, kunde man ställa ljusstyrkan på dom? Idiotisk fråga men jag glömde att fråga detta.

M.v.h

LG
Post Reply