Ngc 7000, IC 5067 Nordamerikanebulosan - Mikael Mårtensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Ngc 7000, IC 5067 Nordamerikanebulosan - Mikael Mårtensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Ngc 7000, IC 5067 Nordamerikanebulosan
Exponering: 30min
Fotograf: Mikael Mårtensson
Kommentar: Tagen från en mörk plats med Kosak elite chrome 200 och ett 200mm objektiv på f/3.5. Det passerade massa tunna moln hela tiden under exponeringen. Så man kan säga att den är fotograferad genom ett molnfilter :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ngc 7000, IC 5067 Nordamerikanebulosan - Mikael Mårtens

Post by Bengt »

Inte var dag man ser bilder med film här i landet. Ännu mer sällan så här fina.

Kan själv väldigt lite om film för att förstå vilken typ av film du använder . Men det är väl en film som är extra känslig i rött antar jag eller?

Ser att man tydligen får lite stoppljuseffekter även med denna typ av teknik. Trodde bara sånt drabba oss digitala användare.

Stort grattis till en fin fin bild


Bengt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Mikael,

Roligt att se en fotografisk bild tagen med film igen. Och en riktigt bra bild också!

Man blir sugen att ta fram sina gamla analoga kameror igen!

Bästa Hälsningar

Jonas
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Tack för era kommentarer :)

Filmen är lite ljuskänsligare i rött än andra filmer. Det röda lagret på denna dia-film fungerar nästan som ett h-alpha filter faktiskt, det är djupt rött. Det som gör denna filmen speciellt lämpad för astrofoto är att den har ganska lågt reciprocitets fel, helst i rött, så den tappar inte lika mycket.

Idag finns det bara ett fåtal filmer som är bra för astrofoto, kodak elite crome 200 eller 100 (samma som e200 eller e100) och fuji provia 400f är de bästa. Fujifilmen är känsligare i blått. Jag har provat både elite crome 200 och provia 400f och det går nästan inte att se någon skillnad på dem.

Båda filmerna kan köpas nästan i vilken fotoaffär som helst, expert har elite chrome 200. De finns i både mediumformat och 35mm. Denna bilden är tagen med vanlig 35mm film.

Jag hade inte märkt stoppljuseffekten förrän du nämnde det :) men det är nog så att objektivet inte har så bra färgkorrektion i ytterkanterna, i mitten ser det bra ut. De borde försvinna om jag stoppar ner den ett steg.

Objektivet köpte jag för 500kr begagnat. Helt otroligt lågt pris för den kvalitén :) En sådan kamera jag använder kan man köpa under 1000kr inklusive 2-3 objektiv.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jättebra jobbat med den bilden tycker jag. 30 minuters exponering med manuel guidning är bra jobbat. Minns själv hur det var på min film era :)

Fast jag körde nog aldrig längre än 20 minuter.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Mikael

Kul att se att filmen lever kvar än! Jag har faktiskt också tagit några bilder med vanlig film. Kul att man provat på det. Din bild är jättefin! Kanske är det inbillning men jag tycker mig ana att det finns ett "liv" i den som man inte ser i CCD foto.

Mvh //Micke
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Tack skafar och robert!
Jag håller med dig skafar att film har en speciell känsla. Personligen tycker jag att de bästa filmbilderna slår de bästa ccd bilderna. Filmbilder ser ofta mer "riktiga" ut, mindre bildbehandlade med stjärnor rikare i färg. Jag tror det beror på att ccd bilder ofta "överbehandlas" och förlorar lite av det estetiska värdet till förmån av mer detaljer.

Dia-bilder är riktigt fina att se med projektor. Det blir så mycket större djup och dynamik i bilden än när de digitaliseras. På diapositivet ser deneb mer ut som e liten blå boll med en liten vit prick i mitten än en vit fläck.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Fin!
Kul att se lite hederlig dia-film igen, det är så att man längtar tillbaka, fast ändå inte ;-).
Kodak E200 är fantastisk fin för nebulosor, det vore smaskigt med mellan / stor format kamera :-).

Vänligen
/Perran
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Tack Perran!
Håller med dig om att mediumformat hade varit riktigt mäktigt. Tänkt vilka utskrifter man skulle kunna göra!
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Post Reply