NGC1499 California Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

NGC1499 California Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC1499 California Nebula
Exponering: Ha 3x10min
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Kommentar: Hej

En liten testbild tagen 091012 något mindre reducering än full, Fl blev 440mm mot 540mm oreducerat. Ville kolla bildfältets storlek och trodde att detta objekt skulle rymmas. Icke, detta objekt är enormt. Notera halosarna runt stjärnorna jag använder Astronomic filter och dessa verkar vara under luppen, dom har fått mycket kritik för att just orsaka dessa \"problem\". Tydligen har Baader kommit med en ny serie som är väldigt bra, kommer inte på vad dom heter. Någon som vet vilka jag menar och som testat dessa?

Mvh

LG

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: NGC1499 California Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Timo »

Lars-Gunnar,
det är dessa filter du söker :http://www.baader-planetarium.de/sektion/s43c/s43c.htm

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: NGC1499 California Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Robert »

Fin bild på Kalifornianebulosan. Tycker att man ser mindre problem med field curvature nu än på dina fösta bilder och vinjeteringen verkar helt ha försvunnit med flats.

Astronomik H-a filter har jag sett genererar dessa halos då man kör med låga f-taö som du har gjort nu. Ju lägre f-tal desto mer reflektioner.

Astrodon skall ha bra filter med. http://www.astrodon.com/products/filters/narrowband/
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: NGC1499 California Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Tack för edra svar, kollat lite på QSI gruppen också och en snubbe rekommenderade Astrodon LRGB och Baader för Ha, OIII och SII. Astrodon är ju inte precis "lågbudget", det blir en slant att bestycka filterhjulet med dessa. Jag skall grunna ett slag, jag köpte ett extra filterhjul till kameran, det finns vägval här. Högkvalitet på LRGB plus Ha i ena hjulet och högkvalitet narrow band i det andra. Högkvalitet narrow är nog ett måste, men man måste ha massor av tid på sig om det skall bli några resultat att tala om. Jag tror inte man byter filterhjul kors och tvärs då man måste köra nya flats om man ändrar kamerans läge hela tiden, för det är väl så eller?

Jag tycker inte att besvären med blaffor runt stjärnorna blir så stora i LRGB om man inte blandar in Ha i leken. Kommer nog att testa ett Baader Ha först och främst.

Robert har du varit och kollat flats alstraren ännu, jag är så nyfiken..

M.v.h

LG
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: NGC1499 California Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Terje »

Jag har kollat lite på Ha filter dom senaste dagarna och kommit fram att man nog bör ha ett 3nm filter, är filtret bredare får man med väldigt mycket av NII linjen som kan vara i princip lika stark men ha en helt annan karaktär och utseende, givetvis leder ju detta till att man behöver "lite mer än dubbelt så mycket exp tid jämfört med ett brett filter som astronomik som släpper igenom bägge. det optimala skulle ju vara att ha ett hjul med lrgb filter och ett med OIII Ha NII och SII, det blir ju dock somsagt några kronor...
Post Reply