Månen - 23 dagar - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Månen - 23 dagar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen - 23 dagar
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Detta är en mosaik på 6 bilder tagen i primärfokus kl. 5:30 på morgonen.
Den här fasen är inte så ofta fotograferad eftersom man måste vara uppe tidigt på morgonen och helst på hösten för att månen ska stå bra till.
Alla detaljbilder som jag har lagt upp den senaste tiden var fotograferade vid samma tillfälle men med en 2,5x Powermate.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Månen - 23 dagar - Peter Rosén

Post by gost »

Den här typen av bilder gillar jag skarpt. Älskar att låta blicken svepa över det spännande månlandskapet.

Bra jobbat Peter, skall avnjuta bilden ett tag till.
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Månen - 23 dagar - Peter Rosén

Post by MikkoK »

Riktigt härlig bild, tummen upp.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Månen - 23 dagar - Peter Rosén

Post by GAIS »

Jag säger som min 4-åring: Månen har ju vårtor!
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Månen - 23 dagar - Peter Rosén

Post by Lazze »

Jag tycker också väldigt mycket om den här bilden. Den ser väldigt skarp ut men inte överprocessad. Och det stämmer bra att just den här fasen ser man sällan på foton vilket gör det mer intressant att titta på den.

/Lasse
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen - 23 dagar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack för era kommentarer
Den ser väldigt skarp ut men inte överprocessad
.
Vid okularet är månen ofta bländande ljus med otroligt många små och skarpa detaljer under mikroavbrott i turbulensen. Det är svårt att hitta rätt balans vid bildbehandlingen för att återge dessa intryck samtidigt som man behåller bra kontrast och teckning från terminatorn till kanten. Gör man den för ljus tappar man 3D-känslan och för mörk kan man behålla full teckning i högdagarna men det känns inte riktigt som månen!

Utifrån det här fotot har jag redan börjat planera för framtida detaljstudier av vissa vulkanfält och sprickbildningar.
Göran, jag såg på din blog att du har påbörjat ett "Projekt stor måne" för en månad sedan och som inte verkar avslutat. Är det på stand-by nu när nya tuben har kommit?

/*Peter R
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen - 23 dagar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Även denna bild blev dagens LPOD (dock tiltad och beskuren): http://lpod.wikispaces.com/October+24%2C+2010 .
Det var mycket information som Chuck Wood skriver om formationerna i bilden. Kul att han även nämner de stora vulkanfälten som jag själv har börjat intressera mig för och tänkte studera vidare.

/*Peter R
Post Reply