Sh 2-237 - Jörgen Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Sh 2-237 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Ny bild i galleriet
Objekt: Sh 2-237
Exponering: L25*40sek
Fotograf: Jörgen Andersson
Kommentar: God fortsättning på er alla. Passade på att ta en serie av 25 bilder á 40 sekunder på emissionsnebulosan Sh 2-237 i Kuskens stjärnbild. Man får passa på medan molnen håller sig borta. Nebulosan har en utbredning av cirka 3 bågminuter. Avståndet är cirka 7000 ljusår. Ljusstyrkan ligger på cirka 11 magnituder. När jag använde ett UHC filter framträdde nebulosan tydligare visuellt.

Image
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Sh 2-237 - Jörgen Andersson

Post by Lazze »

Det är inte de lättaste objekten du väljer :D
Jag har sneglat på den där mini-orionnebulosan också, men att-göra listan är för lång och de klara nätterna för få och det bör vara teleskop med lång brännvidd. Hela nebulosasystemet är ju som du skriver 3' eller lika litet som ringnebulosan.
Som allt annat skulle den säkert må bra av lite mer exponeringstid, men det är alltid kul att se bilder på lite udda objekt.

/Lasse
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Sh 2-237 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Hej Lazze,

Ja, mer tid behöver man alltid :) Oavsett om det rör astronomi, arbete eller privat! Jag hade inte tänkt fotografera alls den kvällen. Hade för avsikt att observera visuellt när det för en gångs skull blev klart väder. Jag koncentrerade mig på objekt runt Kusken. Det finns många fina och intressanta stjärnhopar i regionen. När jag observerade NGC 1931 upptäckte jag att det fanns nebulositet runt stjärnhopen. Kollade upp det och noterade att nebulosan hette Sh 2-237. När jag tänkte stänga igen taket för kvällen så fick jag lust att plocka fram kameran och se om det gick att fånga nebulosan på bild. Jag tog en kort serie eftersom jag ville in i stugvärmen. Om man samlar på sig mer bilddata och med längre exponeringstider så blir bilden säkert bättre. På andra bilder med längre exponeringstid kan man se att hela området runt stjärnhopen NGC 1931 är omgivet av fin nebulositet. Men det får bli en annan gång när det blir klart väder igen. Just nu rasar det en snöstorm utanför fönstret.... Det är bara att avvakta tills den bedarrat och sedan bege sig ut och skotta...

Hälsningar Jörgen
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Sh 2-237 - Jörgen Andersson

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Himmla läcker bild, förmodligen ett objekt som jag aldrig skulle veta att det fanns om det inte var för den här bilden. Är bilden så brusfri eller har du använt typ Noice Ninja på den? Har du testat hur långa exponeringstider som du max kan köra med detta teleskop o. montering?

Snöar som bara den här också, fast då blir det tid för bildbehandling som Robert brukar säga..

/LG
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Sh 2-237 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Hej och tack LG!

Ja, ibland snubblar man bara över nya objekt som man överhuvudtaget inte visste att de existerade. Men det är ju en av tjusningarna med astronomin, det finns hela tiden något nytt att upptäcka. Anledningen att jag använder så korta sluttider är att jag inte har någon autoguider. Så 40 sekunder är ungefär vad jag kan exponera innan det påverkar bildkvalitén allt för mycket. Jag har försökt med en webbkamera och gratisprogramvaror jag hittat på nätet men inte lyckats så bra. Nu har jag införskaffat en lite bättre webbkamera så jag hoppas att med den få autoguidningen att fungera. Då får vi se hur långa exponeringstider monteringen och himlen klarar av. Jag fotograferar med en Nikon D300 i NEF format (=Nikon RAW). Råbilderna är från början ganska rena från brus eftersom jag använder korta slutartider och relativt lågt ISO. För att få bort ytterligare brus använder jag brusreduceringsfunktion i "Camera Raw" tillsammans med CS5 övriga brusreducerande funktioner och filter. Ett annat problem jag har att färgerna som kameran skapar är väldigt klara/starka. Så jag får förska minska mättnaden efteråt.

Hälsningar Jörgen
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Sh 2-237 - Jörgen Andersson

Post by skafar65 »

Instämmer med alla! Läckert och ovanligt objekt! Måste fråga fotograferar du vid 4064mm som väl 16 tummaren kan leverera? Vad använder du för guidning? Riktigt kul att se bilder tagna med denna brännvidd!

Mvh //Micke
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Sh 2-237 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Hej Micke,

Den här bilden och de övriga som jag har publicerat på Astronet är fotograferade med full brännvid, dvs 4064 mm som du säger. Jag har en fokalreducerare (f/6.3) till teleskopet men inte provat den ännu. Som jag skrev tidigare så har jag ännu inte fått någon autoguidning att fungera. Jag har använt en ganska undermålig webbkamera tillsammans med några gratisprogramvaror jag hittat på nätet. Dock så har samarbetsklimatet mellan kamera och programvaror inte varit det bästa... Jag har nu införskaffat en ny CCTV kamera (Watec) som förhoppningsvis kommer att fungera bättre. Så för tillfället använder jag inte någon guidning. Jag har upptäckt att runt 40 sekunder är den maximala exponeringstiden jag kan använda utan att avsaknad av guidning gör sig allt för påmind. Till en början låg jag runt 20 sekunder. Sedan utförde jag en noggrann polinställningen (driftmetod). Därefter har jag PEC tränat teleskopet ett par gånger. Vid varje tillfälle har jag uppdaterat den tidigare körningen. Så nu ligger den maximala exponeringstiden runt 40 sekunder. Jag får ju inte cirkelrunda stjärnor men för mig duger det för tillfället. Med en fungerande autoguidning kan man nog höja ribban ett steg hoppas jag.

Hälsningar Jörgen
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Sh 2-237 - Jörgen Andersson

Post by Robert »

Läcker bild med starka färger. Kanske lite "Robert Gendler" överfärgmättnad men det är en smaksak :) Kanske bara jag som är för feg på att dra på för mycket :o

I mitt tycke är det lite för hård brusreducering., ser nästan onaturligt ren ut och får lite vattenfärg effekt på sig eller hur man skall beskriva det.

Stort pluspoäng för att ha fångat denna ovanliga nebulosa vackert.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Sh 2-237 - Jörgen Andersson

Post by Peter R »

Jag tycker också det är ett spännande objekt med snyggt kontrasterande färger, en nebulosamotsvarighet till Albireo.
Basen tycker jag dock är för mörk och där försvinner troligtvis nebulositet som förenar och omger de båda objekten.
Ett enkelt sätt för dig att förbättra alla parametrar i ett svep borde vara att börja använda 0,65 reduceraren. Då kan du exponera 60 sekunder i stället för 40, tjänar dessutom c:a 1,5 bländarsteg i exponering, och har ändå ansenliga 2.640 mm fokalavstånd.

/*Peter R
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Sh 2-237 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Tack för all feedback :) Det är givande att få synpunkter när man är ny på området. Jag ska bildbehandla originalbilderna i PS en omgång till och ändra arbetsmetodik en aning. Det är ju en rolig sysselsättningen när det ändå inte finns någonting att göra ute. Ja, det verkar vara värt att testa fokalreduceraren, lägre f-tal och möjlighet till längre exponeringstid. Minskningen av brännvidden borde även minimera monteringens följfel också. Nu är det bara invänta en kväll med klart väder :)

Hälsningar Jörgen
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Sh 2-237 - Jörgen Andersson

Post by Timo »

Den här har jag missat.
Den brännvidden du har är inte att leka med !
Skaffa guider så skall du se att du kan exponera längre och en reducerare som de andra säger här är guld värd.
Vår nordiska atmosfär gör tyvärr att du sällan kan utnyttja den maximala brännvidd du har.
Har du möjlighet så koppla på en mindre refraktor och efter rådande förhållanden för den kvällen använder du det instrument som passar bäst.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Sh 2-237 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Med era synpunkter i bakhuvudet har jag bildbehandlat råbilderna lite annorlunda. Balansen i bilden blev blev bättre tycker jag. Jag har inte brusreducerat lika hårt denna gång. Svartpunkten är satt lite ljusare och kurvorna för nebulosamassorna är pressade lite mjukare. Jag har även minskat färgmättnaden en aning. Nyanserna och detaljerna i emissionsnebulosan blev bättre nu. Dock så blev inte den lilla reflektionsnebulosan lika framträdande men det spelar inte så stor roll tycker jag. Om jag samlar på mig mer bilddata så kommer säkert nebulositeten att bli tydigare och fylla ut bilden bättre.

Timo>>Jag har en Meade 127ED refraktor monterad på tuben. Det är Meades gamla f/9 med 1140 mm brännvid. Jag har tänkt att använda den att guida med men den går säkert att fotografera med också.

Hälsningar Jörgen

Image
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Sh 2-237 - Jörgen Andersson

Post by Timo »

jorand wrote: Timo>>Jag har en Meade 127ED refraktor monterad på tuben. Det är Meades gamla f/9 med 1140 mm brännvid. Jag har tänkt att använda den att guida med men den går säkert att fotografera med också.
Hör med Micke Skafar här på forumet om din tub orkar bära den refraktorn, den är ju rätt stor. Micke kan Meade.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Post Reply