Saturnus - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus
Exponering: 1/15 sek/15 fps.
Fotograf: Roger Utas
Kommentar: En bild på Saturnus från April 2010.
Seeingen var ett problem hela den senvintern och våren, jag fick bara två fototillfällen med skaplig seeing. Denna bild togs ca: tre veckor efter oppositionen den 22 Mars.
Saturnus stod på 33 graders höjd när bilden togs. Jag använde DBK.21 med Televue 5x Powermate.





Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Saturnus - Roger Utas

Post by Robert »

Vacker bild på saturnus och ringarna har verkligen öppnat upp sig nu sedan 2010 då denna togs.
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Tackar!

Ja, Saturnus visar upp ett helt annat ansikte 2011. Jag hoppas på fler fina fototillfällen i år, jämfört med 2010, då det börjar brinna i knutarna vad gäller Saturnus -foto.. -nästa år är den nere på runt 20 graders höjd och då blir den jobbig att plåta...
Skall i år ge mig på (L)RGB foto med den monochroma DMK.21 kameran, hoppas då på bättre resultat då man får ett känsligare chit och även möjligheten att ställa fokus individuellt för varje färg. Blir också en kamp mot klockan, då filterbyte och omfokuseringen måste gå fort pga. planetens rotation. Väntar nu bara på att vintern släpper taget och vi får en riktigt fin vår, utan moln och med god seeing!

Mvh, Roger.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus - Roger Utas

Post by Peter R »

Den här var riktigt fin och jag gillar även färgskalan. En del av dina senare bilder skiftar mer åt rött som är en färg som jag inte kopplar till Saturnus
Tror du inte den håller för att återges i lite högre förstoring.
På grund av mycket arbete har jag ännu inte kunnat invänta Saturnus denna säsong men den kommer nog igång snart även för mig.
Jag tycker att TIS färgkameror ger ett resultat som ligger över vad jag förväntade mig men det kanske går att få ännu bättre genom att kombinera med luminans från monokameran eller LRGB med monkamera och filter.
Jag har gjort en bild på Saturnus http://astronet.se/view_image.php?id=600&mode=large och en på Venus http://astronet.se/view_image.php?id=601&mode=large med den metoden och stackat flera tusen bilder.
Vi får jämföra resultat och metoder senare i vår.

Fin bild du har fått till även på Jupiter som blir allt svårare att fånga

/*Peter R
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Tackar så mycket.

Ja, den här stämmer ganska bra i färgerna.
Däremot tror jag att skala upp bilden kan göra mer skada än nytta. Då kommer alla artefakterna att framträda mer och bilden blir snabbt kornigare. Den här bilden är hyfsat mjuk och slät, utan användande av softning i PS.

De senare bilderna.. -Ja, de är svåra att bildbehandla; drar jag ner på rött, eller ökar grönt eller blått, försvinner de detaljer som moder natur låtit mig plåta... eller också blir den grynig nåt så f**bannat. Den blå kanalen blir inte vacker utan separat fokusinställning, plus att den ju är mkt. känsligare för seeing -(p)åverkan. Men jag skall göra ett försök igen, jag har ett antal .avi:er tagna genom 2.5 x Powermate, de är lite bättre exponerade. Den tagna genom 3 x Barlow är på gränsen till under exponerade. Apropå Jupiter, så hade jag lite tur när jag tog de sista bilderna. Seeingen och turbulensen var ok. precis när solen gick ner och det började skymma. Det höll sig så ca: 10 minuter, lagom så att jag kunde ta några snuttar. Jag hade "på känn" att det skulle bli så, så jag var redo med C9,25:an och hade kameror och laptop redo. IR pass filtret är verkligen till nytta vid kass seeing och i dagsljus. Det kan vara skillnaden mellan att komma hem tomhänt och i alla fall få med sig något matnyttigt.

Jag skall ta ett tag med de senaste Saturnusbilderna och se om jag kan bli av med lite rött!

Mvh, Roger.
Post Reply