B44 Hästhuvudnebulosan - Jonas Carlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

B44 Hästhuvudnebulosan - Jonas Carlsson

Post by Jonas »

Ny bild i galleriet
Objekt: B44 Hästhuvudnebulosan
Exponering: 4x5 + 2x6 min ISO800
Fotograf: Jonas Carlsson
Kommentar: Detta är första testen med R-C:n på min EQ-6:a och autoguider. Stackade i ImagesPlus och slutbilden behandlad i PSP11.
Även om jag är inte är helt nöjd med resultatet tycker jag ändå det gav mersmak. Längre tid, fler exponeringar och softare bildbehandling så blir det nog något av det!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: B44 Hästhuvudnebulosan - Jonas Carlsson

Post by Jonas »

Kanske jag skulle vilja tillägga att det skåp jag använder för autoguidern bara har F=400 mm. Det behövs nog längre brännvidd. Dessutom slarvade jag med polinställningen så guidern fick arbeta lite extra den kvällen.
Förresten, här är en liten rekapitulation av kvällen:

Tänkte jag skulle skriva lite om vår träff vid Åsumring i södra utkanten av Kristianstad i Söndags kväll.
Vi var 7 personer som närvarade och vi hade en sagolikt vacker kväll men vi startar från början.

När vi Kristianstadsbor anlände från obset strax efter 6 så var Arne och Niclas redan på plats och hade satt upp sina teleskop. Jag var den som hade mest bråttom att ställa upp teleskopet innan mörkret blev totalt så jag koncentrerade mig på det. Under tiden satte Hans, Marcus och Keno upp dobben medan Glenn satte upp fältkikaren.
Så småningom blev vi klara så att vi kunde ta en titt på omgivningen och himlen. Den tidiga månskäran var, tillsammans med Venus, otroligt vacker lågt i väster. Tyvärr lade jag ingen tid på att ta en bild på scenen men det var som sagt väldigt vackert!
När sedan mörkret sänkte sig påbörjade vi fotografer våra respektive utrustningar. Arne med sin 100 mm Tak, Niclas med sin WO 110 FLT och undertecknad med min 8" GSO R-C.
Det visade sig bli en riktig kanonkväll med en stjärnhimmel som visade skarpa stjärnor långt under Sirius och ett vintergatsband som sträckte sig genom Cassiopeia ned mot Orion. Orion visade för övrigt vilken otroligt "maffig" stjärnbild den när den visade sig i hela sin prakt! Det föll sig därför naturligt att rikta fototeleskopen mot Orion.

Jag hade inte tidigare använt min R-C med EQ-6:an så det var spännande att se hur det skulle fungera med aoutoguider och allt.... Det visade sig fungera - någorlunda - bra. Autoguidern trackade bra hela kvällen så jag lyckades fånga flera bilder av både M42 och Hästen.

Sammantaget var det alltså en kanonkväll som jag önskar fler hade fått uppleva!

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: B44 Hästhuvudnebulosan - Jonas Carlsson

Post by Ulf Petersson »

Hej Jonas,

Låter spännande. Skulle gärna varit där. Tyvärr fixade jag en hälsporre på hö-foten i veckan och har fått ta det lugnt. Körde lite från balkongen i lördags i stället. Beträffande guidning ska det inte vara problem med korta ledtuber idag om guidekameran är känslig nog. Värre var det förr. Mitt äldre guidesystem (Vixen AGA-1) behöver ca 1.5 ggr teleskopets brännvidd. Med min Lodestar kör jag en WO Zenithstar 66, 388 mm.

Lovar gott med exponeringsresultatet. Magnitud 30 är tufft.
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: B44 Hästhuvudnebulosan - Jonas Carlsson

Post by Timo »

Kul att du kommit igång Jonas.
Med våra DSLR behöver vi ta 30 - 50 exponeringar för att få riktigt bra bilder med lite brus.
Jo appropå Images Plus. Om du inte har provat så testa Adaptive Add i Combine funktionen. Du kan välja på inställningar mellan 0 - 3,0 (minst) och ibland ger den bäst resultat på stackning.
Jag brukar stacka en 5 - 6 varianter samtidigt sen välja ut den bästa (drar i DDP för att kunna se bilden förstås) innan jag fortsätter till Photoshop.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: B44 Hästhuvudnebulosan - Jonas Carlsson

Post by Robert »

KUl att se en bild från ditt nya teleskop. Tycker det är en bra bild för att vara med förhållandevis kort exponering med en omoddad Canon kamera som inte är så känslig för den röda färgen.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: B44 Hästhuvudnebulosan - Jonas Carlsson

Post by Jonas »

Hej och tack för synpunkter!

Ulf, det var synd att du inte kunde komma men vi har fler platser på gång att testa så blir det bara fint väder så träffas vi igen. Vad gäller brännvidd tror jag att en bättre polinställning hade gjort att stjärnorna vid guidningen blivit bättre. Som det nu är, kör jag med 1/3 brännvidd på guideskåpet i förhållande till R-C:n (med 0,75% reducerare) och då måste man nog ha en bra polinställning.

Timo, tack för tipset. Den funktionen har jag inte testat förut. Ska bli spännande.

Robert, bilden är faktiskt tagen med en Baader-moddad 350D så rödkänsligheten är det inget fel med. Jag har dessutom ett Lumicon Deep-Sky-filter i strålgången.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: B44 Hästhuvudnebulosan - Jonas Carlsson

Post by Bengt »

Hej Jonas!
Fatta först inte det var din bild . Man ser så många nya fotografer här numera så man kan knappt hålla isär alla :D

Tycker hur som helst det är riktigt kul se en bild från din Rc tub. Har sett fram emot och se vad lilla syster till min tub kan leverera. Har förstått att många är helnöjda med denna 8" . Hur är det med dina åsikter om den ? Många gnäller på fokuseraren men det förstår jag inte .Orginal foksueraren på min RC är helt ok tycker jag .Betydligt bättre än WO skit fokuserare .Vad tycker du?
Du har ju inte precis valt det enklaste motiv med en omoddad system.För att vara tagen med en vanlig kamera är det väldigt bra tycker jag .Jag tror inte det är några problem med så liten guidetub till din 8" are. Min flt 72 är ju inte mycket länge och jag kör med ccd och lägger ut i 100%. Är det ett bra guideprogram ska den klara det. Men jag är medveten det blir ju genast svårare att plocka med sig en sådan här tub ut i fält och ställa in allt. Hur är det kör du med reducerare?

Har du räknat ur hur man rengör denna spegel på denna RC den dagen det blir dax ? Jag börjar redan bekymra mig för hur den är fäst.

När vi ska kollimera de kanske vi kan slå ihop våra kloka huvuden. I alla fall ett av dem kan nog detta ( ditt) :D

Tydligen behöver man ett förlängningsrör till kollimeraren Om man nu inte lånar Timos variant.


Bengt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: B44 Hästhuvudnebulosan - Jonas Carlsson

Post by Jonas »

Hej Bengt,

Jo, det blev ju relativt lyckat för att vara first light på EQ-6:an men visst är R-C:n betydligt känsligare för avvikelser än min vanliga fototub. Som tur är verkar guidningen fungera ganska tillfredsställande ÄVEN om jag fuskat med polinställningen. Bättring från min sida önskvärd!
En annan detalj jag tycker mig kunna se är att R-C:n är "duktigare" på att registrera brus från kamerasensorn. Jag hade inte räknat med det men om man tänker efter så är det ganska logiskt. Jag får fundera på hur jag ska hantera det.

Sammantaget är jag verkligen helnöjd med R-C 8:an. Det fungerar bra att sätta upp den "fältmässigt" utan att man riskerar att bryta ryggen eller i övrigt känna att man skulle riskera att tappa hela härligheten. Den håller i alla delar (utom en) hög kvalitet och jag anser fokuseraren vara av hög klass. Inget som ger med sig där inte och jag tycker det är en bra lösning att förlänga avståndet genom att gänga ringarna innanför fokuseraren. På det sättet sätter man inte så högt böjmoment på själva fokuseraren som annars kan orsaka krökt fält.

Kameran är Baader-moddad men visst drar DeepSky-filtret ner lite på ljusstyrkan. I Söndags borde jag kanske kört utan filter men jag är så van att det behövs så jag tänkte inte på att ljusföroreningarna kanske inte skulle haft så stor inverkan. Nåväl, det finns mycket att testa.
Bilden du ser här är tagen genom den dedikerade 0,75-reduceraren så brännvidden hamnar på 1200 mm.

Jag har ännu inte tänkt på kollimering men enligt Erik är det inga konstigheter att kollimera den med en normal laserkollimerare eller t.o.m. en klassisk Cheshire. Jag har även en tredje variant med lysdioder som jag vid tillfälle ska testa på tuben.
Vad jag förstår kan man inte kollimera primären eftersom den sitter fast monterad utan endast sekundären. Sedan finns kollimeringsskruvar för fokuseraren om det skulle behövas.
Rengöring bör ske på samma sätt som en Newtonspegel men det är naturligtvis lite knepigare att ta ut den eftersom du måste lossa bakstycket. Men det ska knappast behövas de förstaa 10 åren, eller....?

Bästa Hälsningar

Jonas

P.S. Nedan länkar jag till en bild tagen samma kväll på M42. Alla subbar hade samma konstiga ringformiga mönster i nedre högra hörnet- Ideer om vad det beror på? Reflexer i bafflarna? Reflexer från filtret?
http://dl.dropbox.com/u/10091973/M42_RC ... _Small.jpg
Bengt wrote:Hej Jonas!
Fatta först inte det var din bild . Man ser så många nya fotografer här numera så man kan knappt hålla isär alla :D

Tycker hur som helst det är riktigt kul se en bild från din Rc tub. Har sett fram emot och se vad lilla syster till min tub kan leverera. Har förstått att många är helnöjda med denna 8" . Hur är det med dina åsikter om den ? Många gnäller på fokuseraren men det förstår jag inte .Orginal foksueraren på min RC är helt ok tycker jag .Betydligt bättre än WO skit fokuserare .Vad tycker du?
Du har ju inte precis valt det enklaste motiv med en omoddad system.För att vara tagen med en vanlig kamera är det väldigt bra tycker jag .Jag tror inte det är några problem med så liten guidetub till din 8" are. Min flt 72 är ju inte mycket länge och jag kör med ccd och lägger ut i 100%. Är det ett bra guideprogram ska den klara det. Men jag är medveten det blir ju genast svårare att plocka med sig en sådan här tub ut i fält och ställa in allt. Hur är det kör du med reducerare?

Har du räknat ur hur man rengör denna spegel på denna RC den dagen det blir dax ? Jag börjar redan bekymra mig för hur den är fäst.

När vi ska kollimera de kanske vi kan slå ihop våra kloka huvuden. I alla fall ett av dem kan nog detta ( ditt) :D

Tydligen behöver man ett förlängningsrör till kollimeraren Om man nu inte lånar Timos variant.


Bengt
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: B44 Hästhuvudnebulosan - Jonas Carlsson

Post by Bengt »

Hej Jonas!

Jag har fått precis samma reflex ibland på mina bilder . Problemet har försvunnit när jag valt ett annat objekt så jag är tämligen säker på det är reflexer. Men om det är från grannens lampor eller det kan räcka med en närbelägen stjärna vet jag inte. I mitt fall har de varit så svaga så vid något tillfälle var det lätt få bort dessa när jag körde flatterfunktionen i maxim.dl.
Så länge de håller sig i ena hörnet är sånt inga bekymmer.

Nja jag undrar om Erik gett dig rätt info om kollimeringen. Jag har nämligen pratat med Hans på Ts och frågat ,som i sin tur skickade vidare till en Ts tekniker.Jag fick svaret att de använder ett specialförlängningsrör till Chesire på deras verkstad .Jag kommer nog låna Timos kollimerare för att testa först men det skadar kanske inte ha Chesire och det där röret hemma alltid. Du som är mer mobil antar jag behöver kollimera oftare?

Brus fick jag när jag använde ljusföroreningsfilter också . Jag tror nästan det är bättre hantera det i bildbehandlingen . Hade jag varit som du hade jag testad den där plugginen jag tipsa om för någon vecka sen (Hasta la vista green). Jag tycker den funka utmärkt på en gröna ljusföroreningar .Har en uppsjö andra sätt att ta till och i nödfalll. Brus ycker jag är svårare få bort i en bild utan tappa i skärpa..

Så fort jag får råd med en moonlight fokuserare som är pc styrd kommer jag nog mer regelbundet använda min reducerare. Men manuell fokus med min ccd är för mycket krångel tycker jag för det ska bli min standar metod just nu.Väldigt synd jag inte kan använda min JMI-ngf-s ihop med reducerare . Oturligt nog är det bara några mm för mycket den bygger.

Bengt
Post Reply