NGC 7023 Iris Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

NGC 7023 Iris Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7023 Iris Nebula
Exponering: LRGB 10x5min i varje kanal
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Kommentar: Hej igen,

Obs denna bild är under bearbetning, men tyckte det var kul att lägga ut den ändå. Det är själva råalstret ni ser, mycket återstår. Men kom gärna med synpunkter och goda råd, den har en viss potential tror jag. Det gäller att hålla tungan rätt i mum och inte förivra sig.

/LG

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: NGC 7023 Iris Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Morgan »

Iris nebulosan är helt klart ett riktig svårt rackare att behandla och jag trot att det finns lika många varianter på den som fotografer.
Jag tycker att mörka stoftmolnen ligger lite för tungt på den röda kanalen, men centrum av nebulosan och stjärnorna är riktigt vacker.
Jag har ingen erfarenhet med bildbehandling på Iris nebulosan, men jag skule iaf försöka att arbeta med flera lager på på olika delar av nebulosan.

Jag ser med spänning fram emot ett färdigt reslultat. :D


//Morgan
// Morgan
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NGC 7023 Iris Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Peter R »

Jag håller med att den har en stor potential för du verkar ha ett rikt råmaterial och som vanligt snygga stjärnor.
Det är tur att vi har några mulna dagar efter varje stjärnklar natt så att vi får tid att bearbeta alla bilderna. Så nu kanske det snart dyker upp en ny version av denna bild :D

/*Peter R
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: NGC 7023 Iris Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Robert »

Tycker du har lyckats bra att fånga de svaga märka molnen runt nebulosan. Själva Irisnebulosan känns lite övermättat och tappat kontrast kanske i din jakt på få fram den svaga nebulositeten så bra som du har gjort. Fast det är svårt att få till detta då det är så stor dynamik mot den svaga nebulositeten i bakgrunden och den mycket starkare blåa nebulositeten. Det är bra gjort men finns lite förbättringspotential :)

Härliga färger på stjärnorna det gillar jag.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: NGC 7023 Iris Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Hans Bengtsson »

Det som genast slår mig när jag ser bilden är att den föreställer miran T Cephei med omgivningar! Måste erkänna att jag inte visste att det finns en nebulosa strax intill. T Cephei är den ljusa röda stjärnan nära bildens nederkant, den var för ett tag sedan i maximum vid magnitud 6, har nu bleknat något till magnitud 7.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 7023 Iris Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Bengt »

Du ville ha lite tips.

Prova detta.

* Öppna bilden i photoshop.
* Kopiera din bild( select all edit copy och sen paste.
Du har nu ett lager till .
* Ändra från normal till screen i layer till höger .
Välj i menyn layer flatten image
Nu lyfter dina bruna stoftband ut bilden och bilden ser mer ut få en 3d effekt + bilden strålar i ljus.

Jag tror du kommer gilla resultatet :D

Bengt
Post Reply