M3 - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

M3 - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: M3
Exponering: 35:10:10:10
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: En ganska dålig transparent natthimmel gjorde att mina galax exponeringar blev ganska suddiga igår. Tog en liten serie på m3 innan jag packade ihop för natten.
Förmodligen kan den bli skarpare med bättre seeing och transparents och kanske bättre bildbehandling. Har inte lagt ner någon större tid på denna bildbehandling.Skulle tro det går få den ännu skarpare om jag lägger ner lite mer möda på den. Tycker det är kul se min egen utveckling på detta objekt från en grynig brusig bild för antal år sedan till en riktig närbild. Min gamla bild här: http://www.astropixlar.com/m3.htm

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M3 - Bengt Svensson

Post by Timo »

Fin upplösning med din RC !
När väl atmosfärgudarna är med dig och den kristallklara natten infinner sig så ......
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M3 - Bengt Svensson

Post by Peter R »

Jag kan inte se några större fel på din gamla M3, kanske lite för mörk bakgrund men annars en snygg och tät klotformig stjärnhop.
I den nya har du lite fältrotation i den blå kanalen som gör att det är en lätt färgförskjutning.

/*Peter R
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M3 - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ja ska se om den går få bättre alignad i slutversionen.Maxim gjorde inget bra jobb med staraligment får testa ett annat sätt Finns lite olika vägar att använda när man processar stjärnbollar. Märkte man inte kan använda samma teknik i denna skalan som jag använt på min förra M3 .
Nej Peter jag sa inte min gamla bild var dålig , jag var ganska nöjd med min gamla M3 när den togs.

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M3 - Bengt Svensson

Post by Robert »

Man kommer verkligen nära M3 med ditt teleskop. På gott och ont. Du får ju riktigt bra närbild men man tappar lite av känslan på de klotformiga som man får med lite tom rymd omkring.

Dui får skaffa en kamera med större chip så å får du både närheten och mer rymd runt detta objekt :)
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M3 - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Har uppdaterat min M3 bild . Smaksak om det blev bättre med denna ddp. Såna här objekt kan man få i hundra varianter som ni vet.
Men den blev mer lik Genders om det nu är bra eller dåligt :D

Bengt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M3 - Bengt Svensson

Post by Jonas »

Jag tycker faktiskt du lyckats bra med skärpan Bengt. Du har ju inte världens bästa utgångsläge m.a.p. läget. Snygget med de blå stjärnorna!

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Post Reply