Solen - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Solen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Mosaik på 4 bilder tagna i primärfokus genom en solfilm framför teleskopet och 2 filter framför kameran, ett IR/UV-cut och ett Red 610nm Longpass, samtliga från Baader.
Bortsett från bilderna av solförmörkelsen den 4 januari så var det åratal sedan jag fotograferade solen senast men nu börjar det bli spännande igen med den ökade aktiviteten.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Solen - Peter Rosén

Post by Bengt »

Oj vad mycket fläckar det är nu. Bra färg och bra skärpa. Du känner säkert till det ,men registax är ett utmärkt verktyg för att skärpa upp speciellt solen och solfläckar med. Nu tror jag du har dragit fram vad du kan på denna bilden och den ser bra ut som den är .

Bengt
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: Solen - Peter Rosén

Post by Mats »

Ja, vad roligt att se, nu lever hon igen! Bra för oss och bra för vädret.

Fin bild också...
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Solen - Peter Rosén

Post by gost »

Snyggt Peter. Solen är verkligen aktiv nu. Själv har jag precis fått levererat Baaders solfilm till min EdgeHD 8" som jag hoppas få testa snart. Tillsammans med min nya Powermate 2,5x borde det kunna bli riktigt närgångna bilder på solen fläckar. Återstår att se hur skarpa dom blir.

Peter, vad bidrar IR/UV-cut och Red 610nm Longpass filtren med?
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Solen - Peter Rosén

Post by Robert »

Fin solfilm med bra detaljer på solfläckarna. Trevliga färger med.
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Solen - Peter Rosén

Post by Timo »

Mycket bra bild på solen.
Fin skärpa och du har granulering även i de ljusaste partierna !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ja, det var länge sedan man såg 5 grupper med solfläckar, för jag glömde skriva om 1169 som är längst ut på vänsterkanten och som håller på att växa till sig.
1164 hade tydligen ett utbrott innan den försvann runt kanten och det har ökat chanserna till norrsken i kväll, fast det gäller väl bara er uppåt landet!
Peter, vad bidrar IR/UV-cut och Red 610nm Longpass filtren med?
Att kombinera dessa 2 filter ska ge en slags billig Ha ersättning och den resulterande transmissionen är centrerad runt 660nm våglängd.
Jag tycker att jag fick lite finare detaljer med denna kombination jämfört med bara IR/UV-cut och solfilter men jag experimenterar eftersom det inte verkar finnas något att googla i ämnet.
Däremot blev närbilderna tagna med min 2,5x Powermate varken bättre eller sämre men det var troligtvis på grund av turbulensen.

/*Peter R
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Nu har jag uppdaterat bilden genom att behandla och lägga till ytterligare några avi och fått fram lite bättre skärpa i solfläckarna.

/*Peter R
Post Reply