Bild över månens baksida.

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Bild över månens baksida.

Post by Timo »

Hittade denna bild på astronomibladet.dk idag.
Märk frånvaron av "hav" jämfört med framsidan.
Timo
http://www.astronomibladet.dk/solsystem ... gside.html
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Bild över månens baksida.

Post by gost »

Sargat landskap. Vilken tur vi har som har rätt sida vänd mot oss, baksidan känns inte alls lika vacker och harmonisk.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Bild över månens baksida.

Post by Peter R »

Den stora nyheten i månkretsarna är att de har släppt 6 nya mosaikbilder från LRO-satellitens högupplösta kamera som visar hela månen varvet runt i 60°- intervaller och med en upplösning av 100m/pixel.
Just nu ligger de på sidan 1 http://wms.lroc.asu.edu/lroc_browse
Det var bara några dagar sedan som man släpte en första högupplöst bild som visar vår sida men den hade lite lägre belysningsvinkel vilket kunde dölja aningen mer av kratrarnas skuggsida och botten.
Jag har alltid upplevt månen som otroligt vacker och inbjudande. Den här nya detaljnivån är oerhört spännande att utforska men jag tycker också att den gör månen något mera ogästvänlig.

/*Peter R
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Bild över månens baksida.

Post by Timo »

Med denna upplösning behöver jag inte lägga tid på att ta några bilder på månen :)
Bara att utforska dessa tar ju hur lång tid som helst.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Bild över månens baksida.

Post by Peter R »

Bara att utforska dessa tar ju hur lång tid som helst.
Definitivt är det så men jag går ofta in på LROC-bilderna för att se vad olika små detaljer i mina bilder motsvarar och jag har upptäckt att jag har fått med många spännande sprickor och märkliga formationer som jag annars inte skulle ha uppmärksammat. Och faktiskt har jag även lyckats fotografera sprickor som trotts oändligt mycket högre upplösning, inte har synts på LROC-bilderna. Detta kan naturligtvis verka aningen märkligt men jag tror att det beror på att synligheten är helt beroende av det infallande ljusets vinkel. Med "fel" ljus blir de platta och osynliga
Därför tycker jag det är fantastiskt att det nu kommer flera högupplösta bilder som visar samma sida men med olika fasbelysning.
Med andra ord tycker jag att det har blivit ännu mera spännande att ta högupplösta bilder av månen nu när det finns en otroligt detaljerad referens.

/*Peter R
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Bild över månens baksida.

Post by Timo »

Ja, du har ju redan en kamera lämpad för det. Själv har jag ännu inte köpt en DMK som annars vore mitt val.
Kontrasten är mycket bättre med "vinklat ljus" än vid fullmåne så skuggpartierna får vi dras med.
Men de har gjort ett bra arbete med högdagrarna så vi slipper utfrätta kraterkanter.
För mig kommer det att bli många utflykter runt om på månen den närmaste tiden.

Jag har ju ett bra teleskop för månfotografering men har inte riktigt kommit igång med det.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Post Reply