Saturnus med 2 månar - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Saturnus med 2 månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus med 2 månar
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Sent igår kväll fick jag min första bild på Saturnus för säsongen. Fotograferad kl. 23:10 genom en 2,5x PowerMate och ett rödfilter.
Kraftig turbulens, dålig seeing och 21° altitud gjorde att det ska gå att förbättra bildkvalitén framöver men härligt ändå att återse en kär bekant.
Man ser Rhea och och Dione under planeten och jag antar att den vita fläcken är en del av jättestormen.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus med 2 månar - Peter Rosén

Post by utas »

Hej.

Fint resultat, trots dålig seeing och turbulens. Tyvärr kan vi nog räkna med kassa förhållanden pga. planetens låga altitud, men HOPPAS på ett par luckor i seeingen framöver. Helt klart är det den stora stormen du fångat på bilden. Vilken exponeringstid använde du? Jag antar att du kan få ner den rätt ordentligt med din stora Newton och dess fina optik! Ser fram emot vad den kan ge för resultat på Saturnus.
Jag har inte lyckats fånga några månar på chipet i år med DBK.21:an. Den fixar bara det när det är riktigt bra seeing. Hoppas mer på DMK:n framöver!

Mvh, Roger.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus med 2 månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej Roger,

Jag har DMK-41 och DBK-41 som mest medger 15b/s så det har jag kört på.
Jag tog 5 sekvenser på mellan 900 och 2400 bilder med lite olika tider och kompade ihop i Photoshop

Här är exponeringsdata:
Exposure: 43,60 - 62,30 ms - 50,00 ms med Brightness 787
och 50.00 ms - 66,60 ms med Brightness 700
Gemensamt för alla sekvenser var Gamma: 1,00

De ljusare exponeringarna verkar ge mer problem med "onion skin" och då är det bra att ha lite mörkare exponeringar som ger färre detaljer men jämnare yta.
De ljusstarkare satelliterna finns nästan alltid med på basexponeringarna och kan plockas fram genom att öka kontrasten och ljusheten lokalt.

/*Peter R
Post Reply