M51 Malströmsgalaxen - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

M51 Malströmsgalaxen - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Malströmsgalaxen
Exponering: 60:40:20:20:20 LHargb
Fotograf: Bengt Svensson
Teleskop: GSO10"RC
Kamera: SXV-H9
Kommentar: Första bilden med min reducerare samt där jag blandar in Ha i en galax bild.
Jag får lägga fler kvällar på detta objekt innan jag anser den vara klar.
men det gjorde mer än jag trodde plocka in ha i galaxer. Tog ett tag innan jag hitta fram till en bra metod slå ihop allt.Mycket här att lära sig.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Bengt Svensson

Post by Mats »

Det verkar som om du också kunnat njuta av den goda seeingen, mycket detalj i galaxen. Kul att du fått en reducerare också, annars hade väl inte galaxen fått plats. :D
De där röda bollarna som träder fram är trevliga, de brukar man ju inte se vid en vanlig exponering. Nebulositet?
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Bengt Svensson

Post by Starsoft »

Du har verkligen kommit igång bra med din utrustning Bengt!

Jag är lite nyfiken på om du har gjort något speciellt för att hantera guidningen med den långa bränvidden?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Hej
Att tro att det bara går bra är lite underdrift Anders. Igår höll jag på i 3 timmar innan jag kom igång. Rev mitt hår alla bilderna hade reflektioner i strålgången.Guidningen gick inte heller bra.
Men som sagt efter 3 timmar hade jag löst dem delvis också med hjälp av bättre FWHM värde ska sägas.
Reflektioner är inte roligt. Jag var bergsäker på det var grannens nyuppsatta lampa som var orsaken men det visade sig inte vara det.Tack vare den klipske Alingsåsaren som driver astroforum här så strök vi yttre orsak efter lite tester. Problemet visade sig vara min JMI fokuserare.Något blankt ställe som jag inte kan se för ögat reflekterar. Jag får nog måla den mattare svart om den ska användas mer. Men det var ju en bra anledning för mig att prova reduceraren. Vilket faktiskt gjorde skillnad i skärpa . Jag hade först tagit en serie utan och sen jämförde med . Det blir betydligt skarpare stjärnor med reducerare.så det lär nog bli 1600mm bränvidd istället framöver.
Problem nr 2 med gudningen löste sig delvis när jag gick ner till 1600mm samt jag valde en bättre starkare stjärna FWHM värdet gick under natten ner till strax över 3 vilket är det bästa jag sett någon kväll denna vinter.
Sen kan jag bara säga att de som påstår det går guida lika bra med bin 2x2 får gärna visa mig hur de får det lika bra. Hos mig funkar det inte alls med min lilla WO tub.
Det är jätte stor skillnad på hur mina bilder blir när jag går till bin 1x1. Så jag kör alltid med guider bin 1x1 numera.Sen har jag nog ett ganska bra exemplar av G11 efter ha snackat med Timo och hans behov av att ständigt trimma in grejorna.
Guider exp längd är en annan parametrar jag experimenterat mycket med. Jag tror jag har hittat bra inställningar för min G11 0,7 sek exp eller däromkring gäller.

Sen kastar jag mer idag än jag gjort innan. Är det lite drift fel går det att fixa det i bildbehandlingen men på vissa objekt blir det för mycket störningar i skärpan då kastar jag hellre de bilderna.Kvällar som igår slängde jag bort många timmar.

Mats det är H-alfa filtret som gjort den inte ser ut som kanske på andra bilder du sett. Nu får experterna gärna rätta mig men det är väl just nebulositet i galaxen med mycket väte man ser bättre i de områdena med filter.

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Bengt Svensson

Post by skafar65 »

Helt suverän bild Bengt! Nu är du ju som sagt riktigt på gång och tillbaka i de gamla gängorna! Riktigt kul att se! Kanske den bästa M51.an från Sverige?

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Stort tack Micke!

Har faktiskt sett fram emot din respons. Du är ju en van M51 fotograferare och nästan den den enda i landet man kan jämföra vad man kan räkna med få för resultat innan man ger sig in på ett nytt fotoprojekt på dessa bränvidder. Det är bara att erkänna att din bild har använts som inspiration.
Jag minns du gav oss alla en känga med att ge oss en historisk tillbaka blick av M51 genom astronets arkiv. Tror du vann den debatten trots en Meade var inblandad :D (Tog jag i för mycket nu får Robert editera bort detta påstående :D )
Extra kul därför du ger så mycket positiv feedback.

Bengt
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Bengt Svensson

Post by danhei »

Härliga detaljer i spiralerna Bengt, mycket bra :)
Blir ju en helt annan färgskala med Ha filter o önskar jag själv hade tagit en del Ha häromkvällen på just M51.

I stället sitter man med M51 o stångas med bönformade stjärnor till följd av stark vind, i valet o kvalet om de skall slängas eller sparas, troligen måste jag spara dem för o behålla nåt o jobba med.

MVH
/Danne
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Vind är inte kul. Ungefär lika skoj som bönstjärnor :D

Har jobbat lite med svärtan i bakgrunden och uppdaterat bilden. Måste vara enklare bildbehandla råbilder tagna från mörka platser. Känns som jag gjort vad jag kan för att få bort värsta ljusföroreningarna nu.

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M51 Malströmsgalaxen - Bengt Svensson

Post by Timo »

Ser bra ut i min skärm på arbetet. Får kolla mer noggrant hemma.
Måste väl vara den bästa M51an tagen i Sverige :wink:
Lite mer tid så kanske den blir ännu bättre.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Bengt Svensson

Post by Robert »

Vacker bild på M51 lite "Gendler" färgmättnad med. Kanske lite överdrivna färger men vackert som hans bilder brukar vara :)
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M51 Malströmsgalaxen - Bengt Svensson

Post by Lazze »

Tycker som Robert att det är ganska stark färgmättnad, men det gör också bilden väldigt vacker.
Och Jo, det är mycket lättare att bildbehandla sånt som är taget från mörkare platser. Det kan jag konstatera efter att ha flyttat ut de flesta grejorna till sommarstugan. Nackdelen är förstås att fototillfällena blir färre, men resultatet blir betydligt bättre.

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Tack grabbar!

Jag fick ett antal slutbilder . Men denna varianten blev minst blå och mest lik farbror Gendlers bild mättat eller inte så det fick bli den som hamna här. :D
Jag har mycket kvar att lära mig när det gäller blanda in h-alfa i galaxer. Börja mer och mer känna det är dax koppla in extra mjukvaror i bildbehandlingen för att få till det bättre. Photoshop Maxim är bra men det finns nog bättre möjligheter om jag kopplar in också tex image plus.
Vi borde kanske lista och göra en beskrivning av olika bildbehandlings-mjukvaruprogram i wikin?
Finns så många idag så man kan knappt kan hänga med.

Bengt
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: M51 Malströmsgalaxen - Bengt Svensson

Post by Morgan »

Vacker och färgglad Maltsömsgalax :) .
Det jag tycker är extra läcker bilden med den förstoringen är de små små bleka galaxerna till vänste om M51, som sättrer griller i huvudet på hur otroligt stort vår närrymd är.
// Morgan
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Re: M51 Malströmsgalaxen - Bengt Svensson

Post by Perran »

Vilken närbild, härligt!
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Bengt Svensson

Post by Pzyber »

Riktigt fin bild på M51, Ha:n gör sitt, ger lite mer sting i bilden än de man sett utan.
Post Reply