M106 - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

M106 - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: M106
Exponering: 45x4 min
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: Celestron C14
Kamera: Canon 450 moddad
Kommentar: M106 blir nog sista bilden för mig den här säsongen. Det känns lite bra att växla om till lite större objekt efter att ha jagat några riktigt små.
Bilden är beskuren ungefär 10% i sidled för att dölja vignettering. Lite finns kvar, men jag tyckte bilden blev bättre av att ha lite bakgrund omkring sig, så jag ville inte beskära mer.
/Lasse

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M106 - Lars Zetterlund

Post by Bengt »

Härligt se årets grisgalax .Men vänta nu du har ju inte fått den så där grisrosa tonen som undertecknad och Mikael Skafar fått den innan :D

Den ser ju till och med riktigt bra ut .

Har faktiskt haft med detta objekt med i mina egna små fotoplaner. Tycker den är extra kul för den har så grymt många små galaxer runt detta objekt .Ser att du fått fram de galaxerna väldigt bra.

Bengt
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: M106 - Lars Zetterlund

Post by utas »

Fin Galax!

Jag har hela den där biten ograverad framöver. Bara planeterna försvunnit ur sikte, är väl ca: 5 år kvar med Jupiter bra till, så skall jag ta tag i DS fotot med. Det är nog en lite lugnare form av foto än att jaga luckor i seeingen timmar i sträck. Men då har vi ju följet å andra sidan som är kritiskt! Och fokus... Jag har fuskat lite med oguidat foto, med högst dubiöst resultat. Har dock guideteleskop och guidekamera, men inte orken och tiden för tillfället.

Kollade ditt fotoalbum och du har många jättefina bilder där!

Mvh, Roger.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M106 - Lars Zetterlund

Post by Robert »

Jättefina detaljer i M106. DU har lyckats fånga den bra. Ser kanske lite gulbrun ut. Det är iofs bättre än grisrosa :) Saknar lite blått drag i galaxen får du till det blir det en kanonbild.
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M106 - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Bengt wrote:Härligt se årets grisgalax .Men vänta nu du har ju inte fått den så där grisrosa tonen som undertecknad och Mikael Skafar fått den innan :D
He he, jag försöker alltid lära mig av de med mer erfarenhet :lol:

Jag var faktiskt tveksam till att lägga ut bilden ett tag för när jag tyckte jag allt var ok. Men så tog jag ett steg bakåt och såg att bilden var härligt laxrosa. Jag har försökt sträcka så mycket jag kan i den blå kanalen, men det ser konstigt ut om jag försöker sträcka mer. Det är nog bara mer exponeringstid som gäller.

Och tack för kommentarerna :D

/Lasse
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M106 - Lars Zetterlund

Post by skafar65 »

Hej Lars

Konstiga färger du fått på denna bild! Du skriver att du ett tag hade den i rätt färg men sen bildbehandla om den? Ja, ja, det är ju tycke och smak! Tycker du har lyckats väl med denna trots felaktiga färger :)

Mvh //Micke
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M106 - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Mja, jag ser att jag hade lite för många tankar i huvudet när jag skrev förra svaret. När jag höll på i PS så tyckte jag ett tag att jag var klar med bildbehandlingen, men så tog jag en paus och när jag tittade igen så märkte jag att den var laxrosa. Ibland blir man färgblind framför monitorn.

Så då försökte jag justera om färgerna, men det blev inte riktigt bra utan det krävs nog lite mer exponeringstid så jag kan få den yttre delen blå i stället för rosa.

/Lasse
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M106 - Lars Zetterlund

Post by skafar65 »

Hej Lars. Jag tror faktiskt att den är rosa på riktigt! Kanske har vi med våra gemensamma krafter och bilder till slut funnit svaret på mörk materia :) Svaret är att den är rosa! Vi kan tydligt se detta! OK Lars, ett litet skämt som man får räkna med när man lägger ut denna klassiska Galax på Astronet! :)

Här är en länk till urgrisgalaxen :) http://www.skafar.com/Skafars_Universe_ ... ild_Id=127

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M106 - Lars Zetterlund

Post by Bengt »

Eller så är den GRYMT svår rätt färg på :D

Förlåt kunde låta bli. Är inte så PIG efter natten :D



Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M106 - Lars Zetterlund

Post by Hans Bengtsson »

Jag för min del tycker det är en ren och skär glädje att se den här typen av bilder, speciellt när ni får till kommentarer med sådan knorr.

mvh
Hans Bengtsson
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M106 - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Så egentligen har jag bevisat att grisar kan flyga :lol:

/Lasse
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: M106 - Lars Zetterlund

Post by Mats »

När jag tittar på den här bilden förstår jag inte hur man kan likna den med en gris... Fina detaljer i galaxen, en kanonbild tycker jag.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: M106 - Lars Zetterlund

Post by Terje »

Det är väl merst en fråga om den "traditionella" färgen på galaxen :)
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M106 - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Jag hann lära mig vad "grisgalaxer" var innan jag postade min första bild på det här forumet, och fram till nu tror jag mig ha lyckats undvika det, men nån gång skulle bli den första. Med en kamera känslig för rött men inte lika mycket för blått så var det väl bara en tidsfråga.
I vilket fall är jag äntligen hemkommen igen och kan editera bilden, så nu har också M106 fått mer neutrala färger.

/Lasse
Post Reply