M53 - Mats Olsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

M53 - Mats Olsson

Post by Mats »

Ny bild i galleriet
Objekt: M53
Exponering: 22x4min + flats
Fotograf: Mats Olsson
Teleskop: WO FLT 110
Kamera: Atik 314LC
Kommentar: Den här \"stjärnbollen\" är inte en av de största, men trevlig att titta på. Det har gått ett antal kvällar med dålig seeing eller felmonterat kamerachip, men nu kom allt rätt, seeingen var kanon. Fick en grym skärpa i bilden. Det här är nog så bra jag kan få det, med de grejer jag har.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M53 - Mats Olsson

Post by Robert »

Fina små skarpa stjärnor och trevliga färger i bilden? Riktigt fin bild

Man kan ana lite dammkornsringar svagt i bakgrunden. Du har inte använt flats?
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: M53 - Mats Olsson

Post by Mats »

Jo, men det verkar inte ha fått full effekt. Det kanske beror på att det var lite ljusare i början av kvällen, med tydligare cirklar på de första bilderna. Mot slutet syns de knappt alls men på stacken framträder de. Jag har inte prövar med att ta bort lite fler av de tidiga bilderna, det skulle kanske hjälpa. Över huvudtaget ska jag fila lite till på bilden. Så är det nog dags att rengöra glasfiltret på kameran... Har inte vågat mig på det ännu.
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: M53 - Mats Olsson

Post by Mats »

Så där... Putsat lite... Tog bort de tre första bilderna, och då gjorde flatbilderna full verkan. Nu syns inte cirklarna. Mjukade till en aning också.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M53 - Mats Olsson

Post by Robert »

Ser jättefin ut nu med jämn fin bakgrund.

Har 2 förbättringsföslag.

1. Beskär bilden lite så den blåa högerkanten försvinner som stör lite.

2. Subjektiv bedömning från mig: Kanske man kan ha lite mörkare bakgrund.
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: M53 - Mats Olsson

Post by Mats »

Den där kanten hade jag inte sett. Nu är den borta, och en aning mörkare bakgrund. Lite kul tycker jag, ingen här har någonsin tyckt att mina bakgrunder varit för ljusa förut. :green: Har min smak justerats eller vad?
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: M53 - Mats Olsson

Post by Pzyber »

Fin bild tycker jag, men vad är det för ljust runt längst ner i bilden?
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M53 - Mats Olsson

Post by Bengt »

Kul du ger dig på objekt som inte är så vanliga.Tycker du fått till den utmärkt . Nedanstående text får du ta som tips från en Petnisse som jag. :D


Jag hade fixat till de i min smak för kantiga stjärnor.
Jag kör alltid någon form av soft på såna här objekt .tex less crunchy more fuzzy med Noels plugin. Visserligen kanske den ser aningen mer oskarp ut men stjärnorna ser mer naturliga ut.

Lagom mörk bakgrund nu . Men den är lite lite för röd i färgbalansen tycker jag . Jag hade justerat ner röda kanalen lite i curves då blir bakgrunden mindre rödfnasig. Jag hade även jobbat vidare med grynigheten . Nu vet jag att i synnerhet engelskmännen är glada för denna typ av gryniga bakgrund men jag gillar mer soft även på den .Gratisverktyget SRGBR kan funka på denna bilden .

Det finns en stor ljus ring i nederkanten som syns tydligt på en ljus ställd skärm som min. Den hade jag fixat till. Förmodligen ser du inte den själv på din skärm.


Bengt
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: M53 - Mats Olsson

Post by Mats »

En sak är klar, bilden skulle aldrig bli lika bra utan alla skarpa ögon som skärskådar den. Jag såg också den där ljusa cirkeln men visste inte hur jag skulle få bort den. Tog nya flats nu, det hjälpte i viss mån. Så har jag gjort en helt ny bild och fick en jämnare bakgrund. Något mjukare stjärnor också men tror att jag behåller dem så här.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M53 - Mats Olsson

Post by Bengt »

Klart mycket bättre.

Bengt
Post Reply