NGC 4631 Valgalaxen - Jörgen Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

NGC 4631 Valgalaxen - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 4631 Valgalaxen
Exponering: L:36*3min f/10
Fotograf: Jörgen Andersson
Teleskop: Meade 16" LX200GPS-SMT UHTC
Kamera: Nikon D300
Kommentar: Nu börjar det bli nätterna bli ljusa så jag avslutar vårens projekt NGC 4631. Totalt blev det 36 bilder med en exponeringstid på cirka 3 minuter vardera. De enstaka bilderna är bearbetade och stackade i PixInsight. Den slutgiltiga bilden är bearbetad i PS CS5. Guidningen med den nya kameran och kabeln direkt genom autoguide porten har fungerat bra. Några enstaka gånger har den fallerat. Hela systemet blev mycket stabilare när signalerna inte behövde gå genom datorns USB portar.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 4631 Valgalaxen - Jörgen Andersson

Post by Bengt »

Grymt mycket detaljer fått med i galaxen och bra färger. Runt och fint . Kunde blivit en kanonbild men
övergången mellan svärtan och galaxen kan nog bli bättre. Ser lite klipp och klistra ut .Faktum är att jag till och med ser var du "klippt" in bilden på min skärm.Hela galaxen har ett ljust smalt område som går runt galaxen. Inget fel att jobba med olika lager det gör jag ofta men jag är då väldigt generös med verktyget feather.

Bengt
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: NGC 4631 Valgalaxen - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Bra tipps, nästa gång ska jag vara mer försiktig vid lagerhanteringen. Mer fjädrar nästa gång :)

Jörgen
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: NGC 4631 Valgalaxen - Jörgen Andersson

Post by Mats »

Men det är mäktigt så mycket detalj man kan få med de där stora speglarna.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: NGC 4631 Valgalaxen - Jörgen Andersson

Post by Robert »

Fina detaljer du har fått till på galaxen med ditt stora teleskop. Håller med övriga talare att den ser inklipt i bilden pga din lagerbehandling och då bakgrundslagret är lite väl svart.

Själva galaxen är superfin. Ser fram emot en omarbetad version där helheten blir det med :)
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: NGC 4631 Valgalaxen - Jörgen Andersson

Post by jorand »

OK, jag ska ta ett omtag i helgen med delbilderna och vara med försiktig med toningen mellan de olika lagrerna och sätta en högre svartpunkt/brusreduceringen. Ska kanske prova andra parametrar i "deconvolution" rutinen. Vissa artifakter av den är jobbig att arbeta bort.

Jörgen
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC 4631 Valgalaxen - Jörgen Andersson

Post by Lazze »

Bilden är fantastiskt detaljrik, men som du själv skriver så skulle den kännas bättre med lite mildare "deconvolution". Lätt hänt att valen blir lite spräcklig när man krämar på några varv för mycket.

Frånsett Ha-delen tror jag ändå att det blir en av de finaste bilder på M82 som tagits från vårt land även med en generellt mildare behandling och mjukare bakgrund. Stora teleskop har sina fördelar. Kanske dags för en omoddad kamera snart?

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 4631 Valgalaxen - Jörgen Andersson

Post by Bengt »

För att vara m82 är den väldigt konstig Lasse : ;)

Stor aparatur krossar vilken liten super apo som helst vid galax foto. Men refraktorerna har ju så många andra fördelar.

Som en kul jämförelse min val tagen för några år sedan med en 4" En mycket bra fotonatt kan tilläggas.

Ändå är den inte ens i närheten vad gäller upplösning.

http://astronet.se/view_image.php?id=268&mode=large

Bengt
Hunt
Posts: 13
Joined: 2011-03-15 01:14:15
spamtest: JA
Location: Växjö, Småland, Sweden

Re: NGC 4631 Valgalaxen - Jörgen Andersson

Post by Hunt »

Nästintill magiskt
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC 4631 Valgalaxen - Jörgen Andersson

Post by Lazze »

Bengt wrote:För att vara m82 är den väldigt konstig Lasse : ;)

Stor aparatur krossar vilken liten super apo som helst vid galax foto. Men refraktorerna har ju så många andra fördelar.

Som en kul jämförelse min val tagen för några år sedan med en 4" En mycket bra fotonatt kan tilläggas.

Ändå är den inte ens i närheten vad gäller upplösning.

http://astronet.se/view_image.php?id=268&mode=large

Bengt
Det är precis därför jag själv behöver så stor optik Bengt. Jag ser så vansinningt dåligt att jag inte ens kan skilja en valaktig galax från en annan....
Men originalkommentaren får ligga kvar. Det bjuder jag på :D Tack för korrektionen.

Och jag diskriminerar absolut inte refraktorer eller något annat. Jag har själv en 80 mm refraktor som jag fotar vidare fält med ibland även om jag inte lägger ut allt på nätet. Mitt 8" spegelteleskop har jag nyss sålt eftersom det trots bra optik inte fungerade tillfredställande till foto, men det blir nog en ny ljushink i form av en snabb reflektor i framtiden. Och SCT har jag för långa brännvidder.

Stjärnhimlen är ju så späckad med olika objekt att ett teleskop inte fungerar till allt, utan olika varianter kompletterar varann.
Men jag tycker verkligen det är imponerande att få fram så bra detaljer vid brännvidden Jörgen använder. Inte bara för optikens skull, utan för att jag vet hur svårt det är med guidning med stora och tunga teleskop med lång brännvidd (om man inte har en Paramount eller AP1200).

Och jo, din val är verkligen bra. Gillar även att du behållit bakgrundsdetaljer som galaxen längst upp till vänster.

/Lasse
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: NGC 4631 Valgalaxen - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Nu har jag gjort en omarbetning av de olika delbilderna och slutjusteringen. Körde ett mindre antal gånger deconvolution samt brusreducerade inte lika hårt denna gång. Jag lät även justeringslagret för himmelsbakgrunden ha ett högre värde för svartpunkten. Använde även ett större "feather" värde i de olika lagren vilket förhoppningsvis gjorde att övergångarna blev bättre.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 4631 Valgalaxen - Jörgen Andersson

Post by Bengt »

Även om övergången blivit mycket bättre tycker jag nog galax delen var bättre innan.

Bengt
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: NGC 4631 Valgalaxen - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Från det ena till det andra... Jag har ju söndagen på mig att försöka hitta kombinationen av de två olika metoderna :) Tredje gången gilt! Nytt försök utlovas. :)

Jörgen
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: NGC 4631 Valgalaxen - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Okej, här kommer version 3 av NGC 4631. Efter ett tag framför skärmen blir man bara mera och mera fundersam. Blev det bättre nu eller blev det sämre. Okej, där blev det visst bättre men där blev det visst sämre... Hursomhelst, denna version får nog bli den sista för stunden. Det finns ju en massa trista sysslor i trädgården att ta tag i....

Jörgen
Post Reply