Komet Garradd - Jonas Carlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Komet Garradd - Jonas Carlsson

Post by Jonas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Komet Garradd
Exponering:
Fotograf: Jonas Carlsson
Teleskop: Pentax Super Takumar 100 Makro
Kamera: 5D Mk II
Kommentar: Inte den bästa av bilder och absolut inte i klass med Uffes men ändå - där var den 1/9 ca. 23.30.
Utsnitt ur en bild tagen med ett 100 mm makro.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Komet Garradd - Jonas Carlsson

Post by Bengt »

Kul du vill lägga ut dina bilder Jonas. Lite annorlunda optik du använder. Lite förvånad man inte ser fler RC bilder från dig. Antar om du haft ett fast obs i din trädgård det varit mer flitigt använt eller?

Du har svåra ljusföroreningar mot dig ser jag . För jag antar den är tagen i Kristianstad.

Har skrivit om det innan men för oss med fenomenet grön bakgrund är hasta la vista green ett superplugginverktyg.

Går att snygga till manuellt också men detta går snabbare.

Här kommer lite photoshop tips och trix.


http://myastroimages.com/Astro_Imaging_ ... /index.php

Bengt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Komet Garradd - Jonas Carlsson

Post by Jonas »

Hej Bengt,
Jag hade funderingar på att ta ut R-C:n den kvällen men jag viste inte riktigt hur vädret skulle bli och dessutom ville jag testa min nyinköpta kamera också. Detta gjorde att det blev widefield istället.
Visst finns det ljusföroreningar och bilden är kanske onödigt ljus men faktiskt är det så att det mesta av "ljusföroreningarna" i övre vänstra hörnet är vintergatsbandet. Detta är originalbilden: Image och där ser man ganska tydligt de olika vindlingarna i vintergatsbandet.

Visst hade det blivit mer fotograferande om jag haft en egen "astrobod" och vem vet, kanske jag endera dagen beslutar mig för att bygga en men jag har varit tveksam till det just eftersom jag bor så centralt.

Tack också för länken om Photoshoptips. Tyvärr är jag ingen fena på PS men kanske jag tar mig tid att lära det.

Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Komet Garradd - Jonas Carlsson

Post by Bengt »

Denna bild var mycket bättre tyckte jag . Kometen syns ju fint trots den stora skalan.

Bengt
Post Reply