Jupiter, Europa & GRS - Martin Högberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Oortcloud
Posts: 232
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Jupiter, Europa & GRS - Martin Högberg

Post by Oortcloud »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter, Europa & GRS
Exponering:
Fotograf: Martin Högberg
Teleskop: Skywatcher Explorer-250PX
Kamera: TIS DBK21
Kommentar: Jupiter och dess ismåne Europa, GRS och skuggan av Europa. Jag fick offra lite natt sömn för denna då klockan var 03:31 då bilden togs. Jupiter ser större ut nu då avståndet minskar till oss. För övrigt var det riktigt riktigt riktigt mycket fukt/dagg. Jag blev nästan orolig att datorn skulle ta skada av all fukt.

Martin

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Jupiter, Europa & GRS - Martin Högberg

Post by Bengt »

Inget fel på din Jupiter bild. Utmärkt färgbalans men.

Jag tycker inte du drar fram all information i denna bild. Lekte lite med den i PS och där finns många mörkare och ljusare områden som kommer fram bättre med lite uppskärpningsmetoder.

Vilka program har du använt?

Bengt
Oortcloud
Posts: 232
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter, Europa & GRS - Martin Högberg

Post by Oortcloud »

Hej!

Jag har använt Registax6 i stort sett enbart. Dock även MaximDl för deconvolve.

Jag har inte PS (Photo Shop?) utan bara en jättegammal version av Paint Shop Pro som jag fick av en kompis för ca 8 år sen. Det har jag ej använt i denna bild och jag får väl säga att det beror mycket på att jag nog saknar kunskap om vad allt gör.

Vore jätte bra om du har möjlighet att lägga upp eller maila mig din version av bilden så jag kan jämföra och se om jag kan göra något annorlunda.

martin_hogberg@swipnet.se


mvh Martin
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Jupiter, Europa & GRS - Martin Högberg

Post by Bengt »

Har skickat en bild till dig.

Bengt
Oortcloud
Posts: 232
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter, Europa & GRS - Martin Högberg

Post by Oortcloud »

Har laddat upp en ny version av bilden.

Tack till Bengt för att du tog dig tid! :good:

Martin
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Jupiter, Europa & GRS - Martin Högberg

Post by Bengt »

Det är alltid en balans gång när man bildbehandlar planeter att det inte får vara för mycket brus och ändå tillräckligt med färg och detaljer. Du lyckades till sist på egen hand få fram i mitt tycke en perfekt balans.

Blev en minnesvärd vacker Jupiterbild av dessa råbilder
Bra jobbat
Bengt
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter, Europa & GRS - Martin Högberg

Post by utas »

Hej!

Jag tycker nog att den första bilden du la ut, var bättre! Inte så mycket skärpa som denna, men "renare". Som du beskrev, var det mycket dagg i luften när du tog bilden. Jag har plåtat ett antal gånger under såna förhållanden med, och skärper man bilderna mycket vid bildbehandlingen, kan man nästan se som "daggdroppar" på bilden. Jag brukar använda wavelets i registax väldigt sparsamt då, och "skärpa" upp bilden med hjälp av kontrast/ljusstyrka och curves i PS.
Annars en fin bild som visar mycket detaljer, Europa med skuggtransit och GRS! :good:
Om du inte har Photoshop, kan jag tipsa om att PS Elements duger förträffligt om man använder färgkameran! Det är först när man måste pula med RGB foto som man måste ha ett program som kan sätta samman/splitta de olika färgkanalerna. Tror att Ps Elements ännu är skapligt billigt, under 1000 -lappen, kanske kan finnas på tex. tradera för en spottstyver?

Mvh, Roger.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Jupiter, Europa & GRS - Martin Högberg

Post by Bengt »

Man behöver nästan ha PS i någon variant för att jobba fram all info på denna typ av bilder .

Jag blinka de mot varande jag tycker denna bilden är hästlängder bättre än den förra som såg ut ha en mjölkhinna över sig.
Märkligt hur man kan uppfatta bilder olika.

Kort fråga till er som använder dessa planet kameror vad använder ni för program till att styra de. Är det programmet som följer med tillräckligt bra?


Bengt
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter, Europa & GRS - Martin Högberg

Post by utas »

En del har upplevt problem med IC Capture, som följer med DBK/DMK. Jag har bara haft två eller tre krascher, så jag är mkt. nöjd. Det gäller bara att se till att man har gott om diskutrymme och att datorn är defragmenterad. Ofta ställer dålig seeing till bekymmer, med en hoppande, suddig bild, och då har datorn/programmet svårigheter att få "flyt" i upptagningen. Det finns en uppsjö av olika gratis och köpe -program, beroende på vilken kamera man använder! Men till TIS -kamerorna (DBK, DMK) funkar IC Capture som följer med alldeles utmärkt.

Ja, detta med bilder är väldigt subjektivt.... Själv har jag blivit känslig för "o -smoothness" i bilderna. Det var därför jag kritiserade min egen bild som lite "överprocesserad". -Men man kan ju inte låta bli.. :D
Jag tycker Martins bild är fin, vill bara minnas version ett som lite mjukare!

Mvh, Roger.
Oortcloud
Posts: 232
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter, Europa & GRS - Martin Högberg

Post by Oortcloud »

Hej!

Bengt, jag använder originalprogrammet som följde med kameran (IC Capture). Det fungerar bra. Jag har hört mycket bra om Firecapture (gratis). Det har jag med men har ej testat det så mycket då det är mycket att lära ändå i början. Och nu har jag vant mig vid IC Capture och det tar emot lite och byta. Men jag skall ge det ett ärligt försök nån gång. När jag körde web kamera använde jag Virtual Dub för övrigt.

Vi får väl se om man investerar i några mer program. Än så länge fungerar det tror jag. Blir programmen för avancerade tenderar åtminstone jag att inte orka lära mig alla funktioner. Och då har man något där man inte utnyttjar särskilt mycket av dess potential.

Vad gäller bilden är det en smal balansgång mellan att få fram detaljer och hålla borta brus/grynighet. Det är hur som helst bra med olika inputs. Annars blir i alla fall jag lite lat och kör på i samma gamla spår. Sen kommer man på något i hela processen från fångst till färdig bild som man ändrar på och vips så har man en hel annorlunda bild. Ibland bättre och ibland sämre. Det finns i princip inget av det jag jag gör från fångst till färdig bild som jag inte har läst mig till någonstans på internet. Guider och forum mm. Sen av allt jag läst mig till så får man sålla och modifiera så gott man kan. Kort och gott, alla tips är välkommna!

Mvh Martin
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Jupiter, Europa & GRS - Martin Högberg

Post by Bengt »

Minns när jag körde med min gamla toucam att det svåra var att hitta rätt fokuspunkt.

Får man fram något siffervärde i något av dessa program eller är det try and error efter bästa förmåga med en "dansande" Jupiter i fönstret som fortfarande gäller?

Bengt
Oortcloud
Posts: 232
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter, Europa & GRS - Martin Högberg

Post by Oortcloud »

Nej inga siffervärden direkt. Jag känner i alla fall inte till något program som skulle kunna hjälpa till med detta. Try and error är vad som gäller. Fokusera, vänta några sekunder, fokusera igen, vänta osv. Jag försöker ibland att titta på histogrammet för att se när det ger mest utslag. Men det dansar lika vilt som Jupiter så jag vet inte om det hjälper så mycket. Motorfokus hjälper. Bra fokuserare i största allmänhet vore väl bra. Jag tänker byta min original fokuserare när ekonomin tillåter.

Martin
Post Reply